Dette kan du gjøre selv

  • Dusj eller bad daglig for å begrense bakteriemengden på huden. Tørk deg godt etterpå. Bakteriene trives svært godt i våte, varme miljøer.
  • Bruk plagg som puster godt. En del sportsplagg absorberer svetten bedre enn vanlige klær. Unngå tettsittende og syntetiske klær hvis du svetter mye.
  • Bruk antiperspirant også om natten - og da gjerne på føtter og hender i tillegg til i armhulene.
  • Avslappingsteknikker som yoga og meditasjon kan også hjelpe, fordi du stresser ned.
  • Unngå mye krydret mat og koffeinholdig drikke.
  • Plages du av fotsvette, velg sokker og sko av naturlige materialer. Pass på å veksle mellom ulike sko slik at skoene blir tørre før neste gangs bruk. Daglig bytte av sokker er også nødvendig. Gå barbeint så ofte du kan. Les mer her: Tips mot tåfis

Knut Bjørheim

Tren riktig i varmen

En dehydrering på to prosent kan senke prestasjonsevnen din det tidobbelte.

Det å svette er kroppens måte å styre temperaturen på. Likevel kan det til tider være ganske plagsomt når svetten renner.

Svett av stress

Én ting er når man svetter seg gjennom en treningsøkt på helsestudioet, men det føles mye verre at det blir vått både under armene, mellom puppene (hvis du har noen) og i panna når man skal holde tale i et bryllup.

Stress er nemlig en av flere faktorer som kan påvirke svetteproduksjonen.

For de fleste av oss er imidlertid ikke svettingen verre enn at man kan leve med den, men 1-2 prosent av befolkningen har en svetteproduksjon som er større enn det som trengs for å regulere kroppstemperaturen.

Les også: Jo mer svette, jo bedre treningsøkt?

Trekker seg unna

Som oftest er det på hendene, føttene eller under armene man svetter, og hvor urettferdig det enn er, forbinder vi svettelukt med dårlig hygiene.

For de som svetter mer enn gjennomsnittet er det ikke viljen til og innsatsen for å holde seg ren det står på. Svetten siler like fullt, og etter hvert kan det hele bli en så stor psykisk påkjenning at den som svetter trekker seg unna sosiale aktiviteter.

Grepet glipper

Og når han eller hun først kommer seg ut blant folk, vil angsten for å svette bli et nesten like stort problem som selve svettingen.

For en del kan svettingen også forhindre dem fra å utføre helt dagligdagse gjøremål, for det å sy, holde i rattet eller et telefonrør kan være en utfordring når man har klissvåte hender.

Les mer om svette i Pasienthåndboka

Luktfri svette

Svette i seg selv lukter egentlig ikke vondt. Det er for eksempel ikke noen stram svettelukt du kjenner rett etter treningsøkten eller på badestranden en varm sommerdag. Svetten i seg selv inneholder nemlig ikke stort annet enn vann, salter og andre luktfrie stoffer.

Normalt svetter vi omtrent en liter i døgnet

MYE VÆSKE: Vi har 2,5 millioner svettekjertler i kroppen. Normalt svetter vi omtrent en liter i døgnet. © Illustrasjonsfoto: Crestock

Det er først når svetten brytes ned av bakteriene på huden, at det dannes stoffer som gir vond lukt.

Du lukter det du spiser

Barn som svetter, vil heller ikke lukte like ille som en svett, voksen person, for det er først når svettekjertlene påvirkes av kjønnshormonene, at svetten begynner å lukte. Fram til puberteten holder det derfor med en dusj når svetten renner mens deodoranter og antiperspiranter er helt unødvendig.

Det finnes imidlertid også andre faktorer som vil påvirke duften av svetten din enn alder og bakterier. For eksempel kan svettelukten påvirkes av hva du spiser, drikker, medisiner du bruker, sykdommer og hormonnivå.

Kjerringråd mot svette

  • Svetter du mye om natten, kan det hjelpe å ligge i sengetøy av ull. Ullen trekker til seg fuktighet, så selv om du svetter vil du ikke merke at du blir våt.
  • Er det føttene som er problemet, kan uttrekk av te hjelpe med å tørke ut svette føtter. Ta et fotbad en gang om dagen i lunken te. Skyll deretter føttene og la dem lufttørke.
  • Drikk 2-3 kopper med salvie-te hver dag. Dette kan hjelpe til med å minske svetteproduksjonen i kroppen.

Ja, selv humøret ditt kan være med på å påvirke den lukten som oppstår når du svetter.

Det er hjelp å få

Sliter du med unormalt mye svette uten noe underliggende problem, finnes det heldigvis flere former for behandling. For noen vil en antiperspirant som inneholder aluminiumsklorid hjelpe mye.

Hjelper ikke dette, bør du ta turen til legen. Da kan det være lurt å sjekke om magnesiummangel kan være årsaken til problemene. Dette kan nemlig øke svetteproduksjonen.

Behandling med strøm

Finner legen ut at magnesiumlagrene dine er fulle, vil han eller hun sannsynligvis starte med å gi deg en resept på tabletter som hemmer svetten.

En annen behandling som kan hjelpe, er iontoforese, som innebærer at lavspenningselektrisitet tilføres til det aktuelle svetteområdet. Selv om det kanskje høres litt skummelt ut er det helt smertefritt.

Denne behandlingen kan kun brukes på svette hender og føtter.

Botox under armene

Verre ikke å svette

Svette ut over det som trengs for å regulere kroppstemperaturen, kalles hyperhidrose. De som sliter med det motsatte, det vil si totalt fravær av svette, lider av anhidrose, som er meget alvorlig.

Uten svette har ikke kroppen mulighet til å regulere temperaturen. Denne lidelsen er heldigvis svært sjelden.

Årsaker til anhidrose kan være dehydrering, alvorlige brannskader, infeksjoner i svettekjertler, skader på nerver og medfødt sykdom.

For deg som svetter under armene, er nok botox et bedre valg. Botox er et middel som lammer nervebanene, og nervegiften kan virke inn på de nervene som styrer svettekjertlene.

Middelet injiseres i armhulen eller eventuelt på håndflaten, og effekten varer i 4-12 måneder.

Siste løsning

I alvorlig tilfeller kan kirurgi benyttes mot problemene. Under operasjonen fjerner kirurgen noen av svettekjertlene, eller kutter over de nervene som styrer svettekjertlene.

Inngrepet er ikke så stort, men en bivirkning av operasjonen kan være at svetten øker andre steder på kroppen.

Les også: Sengetabber du bør unngå

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!