Hold deg frisk i høst

Om høsten bugner det av ferske, norsk grønnsaker. Visste du at man kan holde høstforkjølelsen unna ved å fråtse i kål, poteter og purre?

Foto: Petter Berg

Publisert Oppdatert
BILLIG: Du får mye sunn mat for pengene, ikke minst når det gjelder kål, poteter og løk. Kål har faktisk ikke steget noe særlig i kilopris på 50 år!

BILLIG: Du får mye sunn mat for pengene, ikke minst når det gjelder kål, poteter og løk. Kål har faktisk ikke steget noe særlig i kilopris på 50 år! Foto: Petter Berg

Trauste og kjedelige? Nei da, poteter, gulrot, kålrot, kål, løk og purre er grønnsakene du ikke bør gå forbi i butikken. Disse vintergrønnsakene, som de kalles, er på sitt mest næringsrike nå på høsten, og de smaker dessuten supergodt. Det aller beste er at disse grønnsakene kan holde deg frisk utover høsten!

Om høsten er vi særlig utsatt for forkjølelse og andre luftveisinfeksjoner. Da gjelder det å ha et immunforsvar som kan jage basseluskene av sted. Spiser du disse grønnsakene, som er fulle av vitaminer, mineraler, fibre og antioksidanter, får du et styrket immunforsvar som holder infeksjoner på avstand.

- I høst kan du droppe tilskuddet av C-vitaminer og heller sørge for jevnlige doser med de norske vintergrønnsakene, oppfordrer ernæringsbiolog i dinkost.no, Lise von Krogh.

Grønnsakene inneholder dessuten mye plantefiber. Dette gir en god fordøyelse og hindrer forstoppelse.

Med alle de viktige næringsstoffene bidrar også disse grønnsakene til god påfyll av energi og overskudd i en tid på året der mange opplever at dette begynner å bli mangelvare.

Som om ikke det var nok, bidrar flere av de norske vintergrønnsakene til forebygging av alvorlige sykdommer, som kreft og hjerte- og karsykdommer.

Sunn smakstilsetning

Foto: NU-Arkiv

Løk og purre er mest kjent som gode smakssettere. Men det er flere grunner til å spise løkplanter. De inneholder nemlig stoffer som er gunstige for hjerte- og karsystemet ved at de reduserer faren for tette årer. De regnes også som sopp- og bakteriedrepende og reduserer faren for kreft. Dessuten gir de ikke stigning i blodsukkeret fordi karbohydratet ikke løses opp før i tykktarmen.

God beskyttelse

Kålplanter, som hodekål, rødkål, blomkål, rosenkål og brokkoli, er alle proppfulle av sunne stoffer. Hodekål er svært rik på C-vitaminer og antioksidanter. Dessuten inneholder alle kålplantene mye fiber.

GRØNN HØST: Blomkål. Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt

GRØNN HØST: Blomkål. Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt Foto: NU-Arkiv

Og kålplantene inneholder glukosinolater, som gir plantene bitter smak. Det er godt dokumentert at dette stoffet forebygger kreft. Tre-fire porsjoner med kål i uken skal beskytte mot blant annet kreft i tykktarmen, urinblæren, brystkreft, prostatakreft og lungekreft.

Hvis du ikke er så glad i kokt kål, kan du prøve den woket eller finsnittet i salater. Det er i alle fall gode, helsemessige grunner til å la kålen få plass på tallerkenen!

Full av næringsstoffer

Poteten er en viktig kilde til næringsstoffer, særlig C-vitamin, i det norske kostholdet, ikke minst fordi vi spiser så mye av den. Ernæringsmyndighetene i Norge anbefaler voksne å spise 1-2 poteter pr. dag.

Poteten har imidlertid falt i popularitet de senere år på grunn av mer kontinentale matvaner, og fordi Fedon Lindberg og andre som sverger til et karbohydratfattig kosthold, har anbefalt folk å kutte ut poteten. Og det er riktig at den inneholder mye stivelse, som gir rask stigning i blodsukkeret. Kalde poteter har imidlertid langsommere effekt på blodsukkeret enn varme.

Foto: NU-Arkiv

Det er likevel mange ernæringseksperter her til lands som fortsatt anbefaler poteten fordi den inneholder mange viktige næringsstoffer.

Det er heller ikke alle poteter som inneholder like mye stivelse. Poteter som er melne og lett koker i stykker, har mye stivelse i seg. Andre har mindre.

* Sorter med mye stivelse: Kerrs Pink, Mandelpotet, Asterix og Pimpernell.

* Mindre stivelse: Laila.

Sunn rødtopp

Gulroten er full av betakaroten, som kroppen omdanner til vitamin A ved behov. Dette trenger vi særlig for godt nattesyn og cellevekst. Når den er kokt, får vi i oss enda mer betakaroten. Varmen løser nemlig opp bindingene i planten og gjør betakarotenet mer tilgjengelig for oss.

Gulroten er også rik på fiber.

Kilder

SUNNE OG GODE: Men gjør de deg brunere? Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt

SUNNE OG GODE: Men gjør de deg brunere? Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt Foto: NU-Arkiv

Ernæringsbiolog i dinkost.no, Lise von Krogh, informasjonssjef i frukt.no, Berit Kaasin, Bioforsk, matforsk.no, matportalen.no, regjeringen.no, dagbladet.no, NRK Puls.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning