Bare forkjølet? Dette hjelper:

  • Drikk mye, for eksempel vann eller juice.
  • Hvil deg hvis du føler for det, men det er ingen betingelse for å bli frisk.
  • Legg en ekstra pute under hodet for å minske tettheten i nesen.
  • Hold deg varm og unngå større fysisk og psykisk stress.
  • Trener du regelmessig, kan du godt prøve å trene med forkjølelse. Men dersom du blir verre, bør du stanse treningsøkten.

(Kilde: nhi.no)

Sov deg frisk

Tips til en god natts søvn

  • Slapp av før du legger deg. Gå en kveldstur, ta et varmt bad eller les en bok.
  • Pass på at soverommet er kjølig, en temperatur mellom 14 og 18 grader er passende.
  • Ikke sov på ettermiddagen. Det kan gjøre det vanskeligere å sovne igjen på kvelden.
  • Ingen sterk fysisk aktivitet de siste tre timene før du skal sove.
  • Har du vanskeligheter for å sovne, prøv å les litt i en bok eller drikk en kopp varm melk.

- Underskudd på søvn påvirker allmenntilstanden og immunforsvaret. Får du for lite søvn over lengre tid, blir du mindre motstandsdyktig. Det gjelder også forkjølelse, sier spesialist i mikrobiologi Miklos Degre til klikk.no.

Økte faren

En studie publisert av JAMAs Archives of Internal Medicine, viste at under sju timer søvn hver natt økte risikoen for å bli syk.

135 friske kvinner og menn med en gjennomsnittsalder på 37 år ble intervjuet om sine søvnvaner. Personene fikk nesedråper inneholdende et forkjølelsesvirus. Over en periode på to uker rapporterte de inn til forskerne om eventuelle symptomer.

Resultatene viste at jo mindre søvn personene fikk, dess høyere risiko hadde de for å utvikle forkjølelse.

Les også: Knus influensaen

- Finnes ikke motmiddel

- Mange tror at influensavaksinen beskytter mot forkjølelse, men det gjør den ikke. Faktum er at det ikke finnes noe motmiddel mot forkjølelse, sier Degre.

Om vinteren er vi oftere utsatt for forkjølelse enn ellers i året. Når en som er syk puster, hoster eller nyser, sprer det seg virusbærende dråper ut i rommet, hvor de kan holde seg svevende og bli innåndet av andre.

Kilder: Archives of Internal Medicine , Forskning.no og Helsenytt

Les også:

Nysing som sier sex

Se om barnet har influensa

Onani mot tett nese

Les mer om vondt i halsen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!