Derfor trenger noen færre «likes» på sosiale medier

De har et mål med mening.

Foto: (Colourbox)
Publisert

(SIDE2): Med utbredelsen av sosiale medier i vår hverdag, har forskere også funnet sammenhenger mellom hvilke typer mennesker som gjør hva på de forskjellige plattformene, som Instagram og Facebook.

Tidligere har man funnet at de som er glad i å legge ut trenings-selfies er mer narsissistiske, og at profilbildet sier mye om deg som person.

Nå har forskere funnet ut hvilken type personer det er som er motsatt – de som ikke har behov for såkalte «likes».

«How many likes did I get», publisert i Journal of experimental Social psychology, tar for seg sammenhengen mellom positive tilbakemeldinger på sosiale medier, og selvfølelsen til den enkelte.

LES også: Guro koblet seg av sosiale medier i syv dager

Det er forskere ved Cornell-universitetet som har funnet sammenhengen. Professor Anthony Burrow og Nicolette Rainone er forfatterne av studien, og mener personer med en egen mening med det de gjør, er mindre opphengt i hvorvidt de får «likes» eller ikke.

- Personer med «mål og mening» er flinkere til å moderere betydningen mellom tilbakemeldinger på sosiale medier og egen selvfølelse, ettersom de klarer luke bort impulsive responser som belønning, sier Rainone til Indy100.

De vil også være mer interessert i fremtidige goder, enn kortvarig, øyeblikkelig tilbakemelding i form av Facebook-likes.

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));

Forskerne gjorde to eksperimenter. Den ene gikk ut på å måle selvfølelsen blant 250 Facebook-brukere, etter at de fikk likes. Det andre tok for seg 100 studenter ved Cornell, som ble koblet til en fabrikkert Facebook-side der deres respektive bilde hadde fått forskjellige antall likes.

Også studentene fikk selvfølelsen målt etter de fikk vite antall likes.

Rainone oppsummerer slik:

- Å ha et mål med mening gjør at du er emosjonelt mer i balanse, noe som er essensielt for suksess når det gjelder både studie og jobb-prestasjoner.

Denne saken ble første gang publisert 26/09 2016.

Les også