Tips for å redusere akrylamidinntaket

1. Dropp sigaretten

2. Begrens inntaket av pommes frites, potetgull og kjeks

3. Kok potetene fremfor å steke dem

4. Dersom du steker poteter eller lager pommes frites hjemme, skjær store biter og la dem ligge i vann 30 min før steking.

5. Unngå hard steking. Gyllen gul farge innebærer mindre akrylamid enn gyllen brun farge.

6. Oppbevar potetene i en mørk og kald kjeller fremfor kjøleskap.

Storkonsumenter av potetchips, pommes frites, kjeks og kaffe bør finne andre alternativer. Nivået av akrylamid er nemlig fortsatt høyt i disse produktene.

I denne rapporten kan du se nivåene av akrylamid i ulike matvarer.

Øker kreftrisiko

Akrylamid har lenge vært kjent for å gi kreft og nerveskader hos dyr ved høyt inntak. Nå bekrefter også studier på mennesker at stoffet øker kreftrisikoen hos mennesker. 40 nordmenn antas å få kreft på grunn av akrylamid hvert år. Sammenhengen er hittil dokumentert for kreft i bryst, nyre, prostata, eggstokker og livmor.

I 2002 fant svenske forskere for første gang ut at enkelte matvarer inneholdt store mengder akrylamid.

Etter dette har det vært satset betydelige midler både i Norge og internasjonalt for å finne alternativ teknologi som kan redusere dannelsen av akrylamid.

Til tross for dette var det liten bedring å spore da Mattilsynet i fjor gjorde nye analyser. Med unntak av enkelte produkter var nivået av akrylamid det samme som i 2002. Liknende tendenser ser man i resten av Europa.

I dag møtes forskere og matvareprodusenter for å snakke om hva som må gjøres med akrylamid-problematikken, skriver NRK.

Nye metoder skal redusere akrylamid

Akrylamid dannes når sukker- eller stivelsesrik mat varmes opp ved høye temperaturer (over 120 grader). Sukkeret reagerer da med aminosyren asparagin og danner akrylamid.

Hard steking, grilling eller fritering av karbohydratrik mat vil derfor alltid kunne danne noe akrylamid.

Målet er derfor en reduksjon i akrylamidkonsentrasjon og ikke nødvendigvis en fullstendig eliminasjon.

Dette kan oppnås enten ved at man velger råvarer som har lavere nivå av sukker eller asparagin, eller ved å påvirke oppvarmingsprosessen på ulike måter.

MASSE AKRYLAMID: Røykere får i seg fire ganger mer akrylamid enn ikke-røykere. © Foto: Crestock

Bruker enzymer

En enkel metode som har vist gode resultater når det gjelder pommes frites er oppbløting av poteter i vann en halvtime før fritering. Dette har vist seg å redusere akrylamidkonsentrasjonen med hele 70 %.

Bruk av enzymer for å redusere akylamiddannelsen har også vært forsøkt. Ett eksempel er enzymet "Acrylaway" fra Novozymes, som omdanner asparagin til asparaginsyre slik at det ikke blir tilgjengelig for dannelse av akylamid.

Denne prosessen er nå til utprøvning hos flere matvareprodusenter.

Andre risikoprodukter

I tillegg til potetchips finner man mye akrylamid i pommes frites, knekkebrød, flatbrød, lompe og kjeks. Enkelte typer kornblandinger, brød og rundstykker kan også inneholde akrylamid, grovere varianter litt mer enn de fine. Likevel er konsentrasjonen i brød og de fleste kornblandinger langt under det nivået man ser for overnevnte produkter.

Kaffe er også en betydelig kilde til akrylamid i vårt kosthold fordi vi drikker såpass mye av den, mens for røykere er tobakksrøyk den viktigste kilden. Røykere får i seg fire ganger mer akrylamid enn ikke-røykere.

Felles grenseverdier i EU

Flere land har ytret ønske om å fastsette øvre grenseverdier for akrylamid i matvarer. I EU er man allerede i gang med innsamling av prøver fra alle medlemslandene for å kartlegge nivået av stoffet i matvarer. Målet er å komme fram til felles grenseverdier for hele EU.

Kilder:

www.matportalen.no

www.fhi.no

http://ing.dk/artikel/87970

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!