Når jobben styrer livet

Noen jobber til de stuper. Men det blir snart bedre - eller gjør det?

MISBRUK: Arbeidsnarkomani kan ses på som en avhengighet. Et slags misbruk det er vanskelig å komme ut av, sier ekspert innen emnet, Pernille Rasmussen.
MISBRUK: Arbeidsnarkomani kan ses på som en avhengighet. Et slags misbruk det er vanskelig å komme ut av, sier ekspert innen emnet, Pernille Rasmussen. Foto: Foto: Crestock
Sist oppdatert
STYRT AV JOBBEN: Bare sjekke mailen, ta en telefon og lese noen dokumenter - arbeidsnarkomane legger sjelden arbeidet helt fra seg.
STYRT AV JOBBEN: Bare sjekke mailen, ta en telefon og lese noen dokumenter - arbeidsnarkomane legger sjelden arbeidet helt fra seg. Foto: Foto: Crestock

TEST DEG SELV

Svar ærlig på følgende spørsmål. Svarer du "ofte" eller "aldri" på de fleste av spørsmålene er det stor risiko for at du er arbeidsnarkoman:

  • Jeg foretrekker å gjøre de fleste ting selv, i fremfor å be om hjelp
  • Jeg har alltid full fart og slåss mot klokken
  • Jeg holder gjerne på med to eller tre ting på en gang, som for eksempel å spise og skrive samtidig, kanskje til og med mens jeg snakker i telefonen
  • Det er viktig for meg å se resultatene av det jeg gjør
  • Jeg synes aldri ting går så fort som jeg skulle ønske
  • Jeg bruker mye tid på å tenke på og planlegge fremtidige begivenheter i hodet mitt - slik at jeg ikke er til stede i "nuet"
  • Jeg fortsetter å jobbe etter at kollegene mine har avsluttet
  • Jeg har tendens til å presse meg selv med egne frister når jeg jobber
  • Det er vanskelig for meg å slappe av når jeg ikke jobber
  • Jeg bruker mer tid og energi på å jobbe enn på forholdet til min ektefelle/kjæreste/ og familie
  • Jeg har det alltid travelt og har "mange baller i luften"
  • Jeg glemmer eller ignorerer familiebegivenheter, som fødselsdager eller ferier
  • Jeg blir frustrert når jeg befinner meg i situasjoner der jeg ikke har kontroll
  • Jeg overbelaster meg selv ved å si ja til for mange ting
  • Jeg setter i gang prosjekter for å få et forsprang, selv om ikke alt er på plass
  • Jeg treffer viktige beslutninger før jeg har alle fakta og før jeg har mulighet for å tenke gjennom sakene

Kilde: Robinson,1999

Du kjenner kanskje til hvordan jobben kan bli altoppslukende. Kanskje har du det slik selv, eller du har en partner som har det på denne måten: Det med å bare skulle sjekke mail'en før sengetid, bare ta en telefon til en kollega utpå kvelden, bare være nødt til å lese noe i helgen, alltid snakke om jobben.

Eller stadig være nødt til å utsette middagen fordi arbeidet er mer tidkrevende enn ventet. Men det er jo bare akkurat nå det er litt hektisk - det blir snart bedre. Men gjør det det?

Mentalt fraværende

Når jobben har tatt kontrollen, føler man trang til å jobbe stort sett hele tiden. Man kan simpelthen ikke la være å jobbe og får dårlig samvittighet når man slapper av. En arbeidsnarkoman arbeider derfor mer enn jobben krever og har vanskelig for å gå hjem når han (eller hun) har fri.

Hjemme tenker han konstant på jobben og er derfor mentalt fraværende når han er sammen med familie og venner. Er det dermed forbudt å engasjere seg og prioritere jobben høyt?

Nei, det er det selvfølgelig ikke. Problemet er når jobben begynner å fylle hele livet slik at familie, venner, hobbyer og sportslige aktiviteter blir skjøvet på eller valgt bort. Dermed blir livet ensidig og kanskje også ensomt.

Avhengig av å arbeide

Arbeidsnarkomani kan ses på som en avhengighet. Et slags misbruk det er vanskelig å komme ut av.

De som jobber veldig mye bryr seg ikke om ordet arbeidsnarkomani. De vil sjelden innrømme at de jobber for mye og at de ikke klarer å sette ned tempoet. De fleste innrømmer likevel at den anerkjennelse som følger med å strebe kan være vanedannende.

Ros og anerkjennelse

Det er vanskelig for arbeidsnarkomane å komme ut av avhengigheten, blant annet fordi de får "rus" av å jobbe i mange timer. De oppnår et adrenalinkick ved å presse seg selv.

Dessuten får de ros, anerkjennelse og kanskje også en god lønn. Det kan være at han eller hun der hjemme misliker det, men til gjengjeld er det så mange andre som lar seg imponere over den arbeidsnarkomane. I vår kultur beundrer vi disiplin, utholdenhet og prestasjon. Alle de egenskapene som kjennetegner en arbeidsnarkoman.

Derfor kalles arbeidsnarkomani også "den respekterte avhengighet" eller "det pene misbruket".

Hva gjør du med det?

Har man fylt livet sitt med jobb, men ønsker mer balanse i livet, krever det at man selv gjør en innsats. Det kan være vanskelig å stoppe arbeidsnarkomanen fordi man da må legge om vaner, holdninger og en livsstil man har hatt i mange år, men det er fullt mulig å få det til.

For at man ikke skal få tilbakefall senere og kjøre videre i det gamle mønsteret kan det være nødvendig å finne ut av hvorfor man arbeider så mye. Altså finne de dypereliggende psykologiske årsakene. Her vil det være til hjelp å snakke med familie og venner som kjenner en. Eller søke profesjonell hjelp hos for eksempel en psykolog.

Vær ærlig

Det er en god idé å spørre seg selv om hva som er det beste ved å jobbe så mye - og svare ærlig. Kanskje jobber man for å få anerkjennelse og fordi det er morsomt å være sammen med kolleger. Man kan også oppnå anerkjennelse på andre området enn jobben og det sosiale fellesskapet på jobben finnes for eksempel også i sportsklubber. Man kan altså få de samme gevinstene andre steder.

Hvis arbeidet styrer deg:

  • Bryt tabuet og snakk om det med venner og kolleger - kanskje har de det på samme måte
  • Snakk med sjefen dersom du synes du har for mye å gjøre. Det er også hans ansvar at du ikke blir overarbeidet
  • Prioriter dine egne oppgaver og gjør bare det som er nødvendig. Deleger oppgaver til andre hvis du kan
  • Legg inn pauser i løpet av dagen
  • Regn med at arbeidsoppgavene ofte tar lengre tid enn planlagt, så sørg for å legge inn "hull" i tidsskjemaet
  • Sett ned farten og gjør kun en ting av gangen
  • Ikke la deg påvirke av kolleger som jobber 14 timer daglig. Insister på å ha fritid
  • Ta ikke arbeidet med hjem og bestem deg for å ta fri hele helgen
  • Slå av mobilen og unngå å sjekke mail når du har fri
  • Få hjelp av familie og kolleger. De kan minne deg på å ta fri
  • Finn deg en interesse utenom jobben. Det tvinger deg til å gjøre andre ting enn å arbeide
  • Vær sammen med andre enn kolleger. Det hjelper deg til å tenke på og snakke om annet enn jobben
  • Ta hensyn til kroppen. Sitt for eksempel på en stol i 10 minutter daglig med lukkede øyne og kjenne etter hvordan kroppen har det
  • Vær tålmodig og ros deg selv underveis. Det er vanskelig og tar tid å lære nye arbeidsvaner

Pernille Rasmussen er cand. psych fra Århus Universitet, forfatter og foredragsholder. Hun har skrevet boken: "Når arbeidet tager magten" (Hans Reitzels Forlag).

Les mer på www.pernillerasmussen.dk , www.hansreitzel.dk. eller www.athenas.dk.

Denne saken ble første gang publisert 18/08 2008, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også