Tilskudd, ikke erstatning

Kosttilskudd skal være nettopp det - et tilskudd til kosten, ikke en erstatning for et sunt kosthold. Men i perioder der barnet ditt spiser ujevnt, har liten matlyst, er kresen eller generelt skeptisk til mange matvarer og retter, kan kosttilskudd være med på å sikre at næringsinntaket er tilfredsstillende.

Fra kostundersøkelser vet vi at norske barn kan få litt lite av visse næringsstoffer i kosten, blant annet vitamin D, vitamin E og jern. Vi vet også at barna spiser noe mindre frukt, grønnsaker og fisk enn ønskelig - og at i den grad fisk spises, er det mye fiskekaker, fiskeboller og fiskepinner det går i. Så dersom barnet ditt ikke er klar for å spise mer frukt, grønt og rene fiskefileter riktig enda, kan kosttilskudd være smart.

Anbefales

Fordi det er vanskelig å få nok vitamin D gjennom kosten, anbefales alle barn tilskudd av dette vitaminet fra 4 ukers alder (10 mikrogram per dag). Dette kan tas gjennom vitamin D dråper som fås på apoteket, eller i form av tran. Fordelen med tran er at det også inneholder de gunstige omega-3-fettsyrene og vitamin E. Disse er viktige for barnets hjerneutvikling og for en hel rekke andre prosesser i kroppen. En barneskje tran (5 ml) dekker barnets behov for vitamin D. For barn over tre år finnes det et utall varianter av trankapsler med fruktsmak. Disse er også utmerket, men pass på at de inneholder både vitamin D og omega-3, dersom dette er det eneste produktet du velger.

Uansett hva du velger, er det viktig å følge mengdeanvisningen på forpakningen. En dagsdose er bra - dobbelt så mye er ikke dobbelt så bra!

For mye Möllers tran?

Mange foreldre liker å gi barnet Sanasol, Biovit eller andre multivitamin- og mineralpreparater. Disse inneholder en hel rekke ulike vitaminer og mineraler, deriblant vitamin D, men er fri for omega-3-fettsyrer. Er det trygt å gi tran i tillegg? Nei, det bør du ikke gjøre på fast basis. Grunnen er at vitamin D er fettløselig - det betyr at det kan lagres i kroppen dersom vi spiser for mye av det. Dobbel dose vitamin D hver dag kan, over tid, være uheldig for barnet. Dersom du vil gi både tran og Biovit, eller på annen måte kombinere tran med et multivitamin- og mineralpreparat, kan du velge en av følgende metoder:

  • Gi anbefalt mengde tran (1 barneskje) og anbefalt mengde Biovit/multivitamin- og mineraltablett annenhver dag.
  • Gi halv dose tran (1 ts) og halv dose Biovit (1 ts) hver dag.
  • Bruk full dose tran (1 barneskje), men velg et multivitamin- og mineraltilskudd for barn som IKKE inneholder vitamin D. De finnes, men du må kanskje lete litt.
  • Velg et multivitamin- og mineralprodukt som inneholder vitamin D, og kombiner det med et rent omega-3-produkt uten vitamin D.

Skulle du gi dobbel dose noen ganger, er det ikke krise. Men ikke gjør det til en vane! Og for deg som liker å bruke ekstra lett melk tilsatt vitamin D - fortsett med det, selv om du gir barnet tran eller bruker andre kosttilskudd med vitamin D! Det er ikke mye vitamin D i melken.

Sunt kosthold på sikt

TIDLIG KRØKES: Hva gjør vi med kresne barn? © Leigh Schindler

Har du et barn som er kresent og spiser lite, så vit for det første at det er helt normalt, og det går over. Det som er viktig i slike perioder, er å sikre inntaket av de vitaminene, mineralene og sunne fettsyrene barna trenger for normal vekst og utvikling - altså det du finner i tran og/eller i mulitvitamin- og mineraltilskudd. Om barnet ditt bare spiser banan og hermetisk mais når det gjelder frukt- og grønt, ja, så kan du trygt la barnet ditt gjøre det en periode. Det er ingen fare - og så mye bedre for barnet å spise ekte vare, enn å bli vant til at alt kommer i piller og smaker søtt. Men for å legge grunnlaget for gode vaner i fremtiden, bør du ved hvert måltid vise at for eksempel gulrøtter er godt sammen med fisk, eller at paprika på leverposteien både er pent og smaker godt - og lager morsomme lyder når man tygger også!

Etter hvert vil barnets nysgjerrighet utvikles, og tungen og smaksløkene også. Og plutselig en dag vil du oppleve at laksekoteletten forsvinner på høykant, sammen med agurksalaten, den dampede brokkolien og de kokte potetene! Men for at det skal skje, må du ufortrødent servere dette innimellom, selv om du vet at barnet ditt akkurat nå ikke vil ha det, men bare spiser pasta, pølser og pizza. Gode vaner er fullt mulig å legge!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!