Om testen:

Utvalget av frontlyktene i testen skal vise bredden i segmentet "se og bli sett". Det vil si lykter som gir syklisten et brukbart lys der det er mørkt og som sørger for at syklisten blir sett av andre trafikanter.

I denne testen er prisspennet i veiledende pris mellom 300 og 1700 kroner.

Produktene er testet av Øyvind Jakobsen og Terje S. Mork, som begge er over gjennomsnittet sykkelinteresserte.

Testerne har brukt lyktene daglig i to-tre uker i østlandsk desembervær med temperaturer mellom +5 og -5 grader. Bakken har både vært tørr, våt og snødekt. Lyktene er brukt til jobbsykling og generell dagligbruk i Oslo, men er også blitt brukt på grusveier i skogen for å gi et inntrykk av hvor sterk og god lysstrålen er når det er virkelig mørkt.

Kriteriene de har vurdert lyktene etter er: opplevelse av lys (utover antall oppgitte lumen), brukervennlighet, holdbarhet og totalinntrykk. Det er kun i sistnevnte kriterie, totalinntrykk, at pris har hatt effekt. Dette kriteriet er vektlagt mest.

For å teste holdbarheten har hvert av produktene blitt dusjet i 15 minutter. I tillegg er det gjort en falltest for å sjekke hvor godt lyktene sitter sikret.

Da alle lyktene besto teknisk test har holdbarhet blitt vektlagt minst. 

Stummende mørke og kalde temperaturer er ingen hindring om du vil sykle så lenge du har godt lys.

Utvalget av sykkellykter, i alle prisklasser, er enormt. Så lenge man er synlig for andre og har kontroll på bakken foran seg er det ingen grunn til å sette sykkelen i garasjen.

Stort utvalg

For å begrense utvalget til denne testen, snevret vi den inn til å dreie seg om "se og bli sett"-lykter under 2000 kroner. Vi endte opp med åtte lykter i et prisspenn på 300 - 1700 kroner. Det innebærer naturligvis at produktene har forskjellig lysstyrke (i denne testen er det målt i antall lumen).

Lyktene er i tre kategorier:

  • Lav pris med vanlige batterier: BikeTec 1W LED.

  • Lav til middels pris med ladbare batterier i én enhet. Disse lades via USB-kabel: Asaklitt LED Rechargeable Front Cycle Light, Bontrager Ion 700.

  • Middels til høy pris med ladbare batterier i separat batteripakke: Magicshine MJ858, Trygg Polaris 4000L, Gemini Duo. 

- Det kanskje vesentligste skillet går mellom lykter som utelukkende er ment montert på et sykkelstyre, der lykt og batteri er én enhet, og de som kan kalles multisportlykter med mulighet for bruk som hodelykt i tillegg. De har separat batteripakke. Det er en tydelig forskjell i hvor hverdagsenkle de to gruppene er i bruk, forklarer Øyvind Jakobsen, biljournalist i Vi Menn Bil, som sykler til jobb hver dag, hele året.

Verdi for pengene

Poenget med testen er å finne ut hvor du får mest verdi for pengene.  På den måten justeres karakteren dersom en billig lykt gjør det veldig bra målt mot bruksformålet, og tilsvarende dersom en dyr lykt ikke innfrir til forventningene.

- Et annet vesentlig skille er lysstyrke og lysstrålens form, som ikke uventet i stor grad henger sammen med pris. Men unntak finnes, forteller Jakobsen.

Dyr, men god, testvinner

Testvinneren denne gang ble Specialized Flux Elite til 1649 kroner. Den er dyrere enn mange av de andre produktene, men ifølge ekspertene får du svært mye for pengene med denne lykta.

"For den som sykler mye vil opplevd kvalitet, synlighet og lyskjegle forsvare prisen. Dette er en lykt som er bygd for å fungere optimalt i trafikken, og for pendleren som skal inn og ut av butikker med raske av- og påmonteringer, er den perfekt", står det i begrunnelsen.

Et litt rimeligere alternativ er Bontrager Ion 700, som får sammenlagt terningkast 5. Den har veiledende pris 799 kroner.

Testerne ble begeistret for lyktas funksjon med svak lysstyrke med pulseffekt.

"Denne gir meget god synlighet i trafikken og batterilevetid til mange, mange turer på sykkelen", skriver de.

Asaklitt fra Clas Ohlson fikk best omtale av de billigste i vår test, men er nå ute av produksjon. 

Stor utvikling

Fagkonsulent i Syklistenes Landsforening, Svein Fagervold, forteller til Klikk.no at det har skjedd mye med sykkellysene de siste årene. 

- LED-lampene krever mindre strøm og lyser godt opp. Det finnes også hodelykter med kraftig lys. Teknologien og belysningen har blitt bedre og bedre. Nå trenger man ikke så veldig dyre lykter for å se brukbart, sier han.

Fagervold selv er ingen "utstyrsfreak", men han sier at han er imponert over hvor godt selv rimelige alternativer lyser opp.

- Hvilken lykt for passer for deg er avhengig av hvor mye lys du trenger. Slik det er nå, med våt og møkkete asfalt, slukes nesten alt lys. Men når det er snø reflekteres det mye bedre, påpeker han.

Husk refleks!

Fagkonsulenten understreker uansett viktigheten i å bli sett som syklist.

- Rent sikkerhetsmessig er det åpenbart viktig å være synlig så andre trafikanter er oppmerksomme på deg. I tillegg står det i trafikkreglene at syklister som kjører i mørket skal ha lykter foran og bak, festet til selve sykkelen, forteller han.

Ifølge forskriften om krav til sykkel skal man ha hvitt eller gult lys foran på sykkelen og rødt lys bak. I tillegg skal man ha reflekser på pedalene.

Les hele lovteksten her.

- Min erfaring er at det er lurt å ha reflekser på anklene også. Som syklist beveger man beina og med slike reflekser er man dermed godt synlig fra alle sider av sykkelen, legger Fagervold til.

(Dette er en oppdatert utgave av vår test av sykkellykter som opprinnelig ble publisert i desember 2014. To av produktene fra denne testen er ikke lenger i salg og er derfor tatt ut av den oppdaterte utgaven av testen)

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!