Podkast: Å gå seg bort i fjellet

Dag gikk seg bort i fjellet: Var tre skritt fra den sikre død

Den profilerte jegeren og fiskeren, tidligere redaktør av Villmarksliv, Dag Kjelsaas gikk seg bort i snøstorm under reinjakt på 70-tallet, og stoppet mirakuløst tre skritt unna et 50 meter høyt stup.

Pluss ikon
<b>REDNINGEN:</b> Små hytter i fjellet har reddet mange turgåere. Sørg for at du alltid har med sekk og utstyr nok til å overleve en natt eller to ute om du går på tur i vinterfjellet.
REDNINGEN: Små hytter i fjellet har reddet mange turgåere. Sørg for at du alltid har med sekk og utstyr nok til å overleve en natt eller to ute om du går på tur i vinterfjellet. Foto: Randulf Valle, illustrasjonsfoto

– Jeg aner fremdeles ikke hva som skjedde den dagen i stormen, men jeg fikk et eller annet slags varsel, sier Kjelsaas. Det er i ukas episode av podcastserien Villmarksliv at Dag Kjelsaas forteller om episoden han holdt for seg selv i mange år, før han fortale den. Men la oss begynne med begynnelsen.

LES OGSÅ: (+) Viggo er tidenes største norske bløffmaker

Hør Villmarkslivs podkast: Å gå seg bort i fjellet

Hør Villmarkslivs podkast: Jeger som yrke Bladet Villmarksliv har lansert egen podkast. I denne episoden snakker friluftslegenden, Dag Kjelsaas, om hvordan det er å være yrkesjeger. Podkasten kan du lytte til på:

SPOTIFY | PODKASTER (iOS) | ACAST

–Jeg trodde jeg kunne alt om friluftsliv, var ung og sprek, og jaktet villrein på Hardangervidda på 1970-tallet. Om morgenen forlot jeg ei betjent turisthytte, og la på vei inn til ei annen ubetjent hytte jeg fikk beskjed om at skulle være åpen. Turen dit skulle ta rundt to timer langs sti, forteller Dag.

En svart vegg

– På veien dit kom et voldsomt uvær mot meg. En vegg av uvær så svart og ugjennomtrengelig at jeg knapt så noe. Snø, sludd og fokk førte til at jeg ble klissblaut, og jeg mister stien raskt. Jeg hadde imidlertid kompass med meg, så jeg tar en kurs rett mot hytta.

Deretter vasset jeg rundt i vierkratt i 2–3 timer, blaut og sliten. Dagen gikk mot kveld, det ble helt mørkt, men jeg hadde flaks! Til slutt gikk jeg meg rett på hytta i mørket, og jeg gledet meg til å tørke tøy, få kjøpt meg litt mat fra matlageret på hytta og få på meg den tørre trøya jeg hadde i sekken. Hytta viste seg imidlertid å være stengt med svære beslag og bolter, så det var helt umulig å komme seg inn, forteller den rutinerte friluftsmannen.

<b>MAT OG TØRRE KLÆR:</b> Selv på rypejakt i oktober kan man bli overrasket over snø og dårlig vær i høyfjellet. Sørg for at du har mat og tørre klær i sekken.
MAT OG TØRRE KLÆR: Selv på rypejakt i oktober kan man bli overrasket over snø og dårlig vær i høyfjellet. Sørg for at du har mat og tørre klær i sekken. Foto: Bjørn Rangbru

Reddet av sauefjøs og søppelsekk

– Nå var gode råd dyre. Klissblaut og med kun en tørr skjorte og en sjokolade i sekken var det ikke så mye ressurser å lene seg på. Men jeg måtte finne en løsning. Og bortenfor hytta fant jeg et delvis nedrast sauefjøs. I det ene hjørnet var det litt ly og tak over hodet.

Så jeg hutret meg gjennom natta med den tørre genseren innerst og utenpå en svart plastsekk jeg hadde med i sekken for å ha kjøtt i, forteller Kjelsaas.

<b>TRE SKRITT FRA DØDEN:</b> Tre skritt til og Dag Kjelsaas hadde rast utfor en skrent på 50 meter. Det gikk flere år før Dag snakket om opplevelsen han hadde på Hardangervidda.
TRE SKRITT FRA DØDEN: Tre skritt til og Dag Kjelsaas hadde rast utfor en skrent på 50 meter. Det gikk flere år før Dag snakket om opplevelsen han hadde på Hardangervidda. Foto: Villmarksliv

Tre skritt fra døden

Neste morgen var det hvitt overalt. Snøen gikk 10 centimeter over knærne, og det snødde.

– Jeg visste at veien tilbake langs stien var mye lengre enn å gå rett på kompasskurs, så jeg tok en kurs og la i vei i snødrevet. Turen gikk i bratt og ulendt terreng. Jeg gikk, klatret og raste innimellom ned de snødekte fjellsidene. På et tidspunkt tettet snøværet seg til, og jeg så mer eller mindre ingenting der jeg gikk og stampe mot været.

Huskeliste hvis du går deg bort!

1. Stopp opp, samle tankene og ta deg noe å spise. Det gir energi til hjernen og ro til å tenke klare tanker. Unngå panikk!

2. Prøv å huske tilbake der du sist hadde kontroll på hvor du var. Gå gjennom ruta i hodet. Og forsøk å ta deg tilbake dit.

3. Sola er en god veiviser. Den står opp i øst og går ned i vest på våre breddegrader. Og den står i sør klokka 12 eller 13, litt avhengig av om det er sommertid eller ei.

4. Elver kan være lurt å følge. Da unngår du å gå i ring, og før eller siden treffer du ofte en kraftlinje, vei eller annet.

5. Naturen har noen kjennetegn hvis du ikke har med deg kompass. Maurtuer ligger ofte vendt mot sør, vegetasjonen er ofte frodigst og vender seg mot sør, mens du ofte finner mest mose på nordsiden av trestammer.

6. Er det stabil vind, kan også vinden gi deg en indikasjon på retning. I hvert fall hvis du er bevisst på hvor den blåser fra.

Plutselig var det som om noen snakket til meg, og ba meg stoppe opp. Jeg forsto ingenting – det gjør jeg fremdeles ikke, men stoppet opp. Og ventet lenge sto jeg helt stille. Etter en stund kom det en glipe i snøkavet. Da så jeg at jeg sto tre små skritt foran et 50 meter høyt stup! Det ville vært den sikre død å gå ut over den kanten, forteller friluftsmannen.

På hengende håret

Stadig flere trenger hjelp!

Årsrapporten for Hovedredningssentralene i Norge, viser at stadig flere trenger hjelp. Antallet landredningshendelser økte med 8,5 % fra 2670 i 2017 til 2897 i 2018. Dette er det høyeste antallet landredningshendelser registrert noen gang. Snittet fra 2010 til 2018 er 4,73 % økning per år. Økningen er vurdert til primært å skyldes vekst i uteaktivitet blant befolkningen generelt, samt sterk økning i turisme på helårsbasis.

– For å gjøre en lang historie kort, aner jeg ikke hvordan jeg kom meg tilbake til folk. Jeg var helt tom for energi, og visstnok var det noen som hadde møtt meg utenfor den betjente hytta jeg hadde tatt kurs mot. Det husker jeg ikke noe av. Framme på hytta hadde de fått i meg mat, noe varmt å drikke og fikk lagt meg til sengs. Det husker jeg heller ikke noe av, sier Kjelsaas.

–Det var nok uansett på hengende håret den gangen. Og fremdeles aner jeg ikke hva det var som fikk meg til å stoppe i snøkavet foran stupet, sier Dag Kjelsaas.

Hør Villmarkslivs podkast her:

Lytt på Podkaster/iTunes:

Lytt på Spotify:

Lytt på acast:

Bladet Villmarksliv har lansert egen podkast. I løpet av ti episoder vil du i høst får lære mer om jakt, fiske og friluftsliv. Du kan lytte til Villmarkslivs podkast på Podkaster (Apple/iOS), Spotify og Acast.

Denne saken ble første gang publisert 18/10 2019, og sist oppdatert 13/12 2019.