Før lyset går

Stopp og nyt skjønnheten fra naturen!

Pekefingeren er ikke rettet mot noe annet enn utløserknappen på kameraet. 100 av verdens beste naturfotografer har gått sammen om et prosjekt for å stoppe tiden et øyeblikk med tanke på å la utrydningstruet skjønnhet skinne.

<b>LYSER FORTSATT:</b> Ildfluenes dans i mørk skog er en attraksjon som er i ferd med å bli historie. Fotografen Tim Flach er kjent for sine stiliserte portretter av dyr.
LYSER FORTSATT: Ildfluenes dans i mørk skog er en attraksjon som er i ferd med å bli historie. Fotografen Tim Flach er kjent for sine stiliserte portretter av dyr. Foto: Tim Flach/Courtesy of Vital impacts
Sist oppdatert

Det viktigste er ikke hvem som har skylda. Heller ikke hva som er årsak. Det viktigste er å synliggjøre det vi er i ferd med å miste.

En rekke ledende magasiner verden rundt har trykket bildene Vi Menn kunne vise i reportasjen om barnehjemmet for foreldreløse elefanter i oktober i fjor (Vi Menn uke 42). Bildene var tatt av fotografen Ami Vitale, som har fulgt det høyst lokale hjelpeprosjektet i Kenya − et prosjekt som ikke har ambisjoner om å redde verden, men bare elefantene som har levd side om side med lokalbefolkningen i generasjoner. Oppmerksomheten viste at verden er mottagelig for slike historier om hvordan endring tvinger seg frem. Og konsekvensene av endringene.

<b>LEGENDEN:</b> Tarzan hadde sin Cheeta, nordmenn fikk sin Julius i Dyreparken i Kristiansand, sjimpansene fikk sin Jane Goodall. Dr. Goodall (t.h.) dro ut i jungelen i Afrika på 1960-tallet for å lære om våre nærmeste slektninger i dyreverdenen. Hennes studier overveldet verden, og fotografen ble en legende innenfor naturfotografi, takket være bilder som dette: «Flame and Fax in Gombe» (over).
LEGENDEN: Tarzan hadde sin Cheeta, nordmenn fikk sin Julius i Dyreparken i Kristiansand, sjimpansene fikk sin Jane Goodall. Dr. Goodall (t.h.) dro ut i jungelen i Afrika på 1960-tallet for å lære om våre nærmeste slektninger i dyreverdenen. Hennes studier overveldet verden, og fotografen ble en legende innenfor naturfotografi, takket være bilder som dette: «Flame and Fax in Gombe» (over). Foto: Jane Goodall/Courtesy of Vital impacts
<b>MOR VET BEST:</b> Det går fort for geparder, også når det går nedover. Fotografen og filmskaperen Beverly Joubert har fulgt gepard-moren Immani og hennes fire barn i nasjonalparken Masai Mara i Kenya, der de lever i et spesielt beskyttet område som er leid av masai-stammen.
MOR VET BEST: Det går fort for geparder, også når det går nedover. Fotografen og filmskaperen Beverly Joubert har fulgt gepard-moren Immani og hennes fire barn i nasjonalparken Masai Mara i Kenya, der de lever i et spesielt beskyttet område som er leid av masai-stammen. Foto: Beverly Joubert/Courtesy of Vital impacts
<b>VINTERVANT:</b> Japanske makakeaper har for lengst skjønt det nordmenn på hyttetur har oppdaget de senere årene: gleden ved å sitte nedsenket i varme bad, ute, mens nysnøen legger seg i håret. I Joshinetsu Kogen nasjonalpark har makakeapene søkt til parkens varme kilder, der de hopper uti for å holde varmen, være sosiale og slappe av. Mange sovner av ren nytelse.
VINTERVANT: Japanske makakeaper har for lengst skjønt det nordmenn på hyttetur har oppdaget de senere årene: gleden ved å sitte nedsenket i varme bad, ute, mens nysnøen legger seg i håret. I Joshinetsu Kogen nasjonalpark har makakeapene søkt til parkens varme kilder, der de hopper uti for å holde varmen, være sosiale og slappe av. Mange sovner av ren nytelse. Foto: Jasper Doest/Courtesy of Vital impacts

Samlet stjerner

Dermed gikk den amerikanske fotografen i bresjen for å samle 100 av verdens aller fremste naturfotografer og håndplukke dem til å delta i prosjektet Vital Impacts. Blant dem er dr. Jane Goodall, verdenskjent for bildene og fortellingene fra dagliglivet til menneskets nærmeste slektning, sjimpansen, og Nick Brandt, som var trekkplaster under Oslos nye store fotofestival Oslo Negativ i fjor høst.

Fotografene skulker ikke skolen på fredager eller går i demonstrasjonstog med knyttede never for miljøet og mot klimaendringene. Mange av fotografene foretrekker å søke ut i stillheten naturen kan by på gjennom oppdrag for blant annet National Geographic Magazine.

− Bildene fra de mange kunstnerne i dette prosjektet er svært ­forskjellige. Men de har én ting til felles: De deler en forpliktelse ­overfor miljøet, sier Ami Vitale til Vi Menn.

<b>MED SPLITTET TUNGE:</b> Den prisvinnende National Geographic-fotografen Anand Varma har studert hvordan kolibrier får i seg nok plantenektar til å dekke sitt enorme energibehov. Kolibriene bruker så mye næring på å fly at de kan få i seg mer nektar enn deres egen kroppsvekt hver dag. Med splittet tunge kan de slikke i seg nektar med 15 bevegelser i sekundet.
MED SPLITTET TUNGE: Den prisvinnende National Geographic-fotografen Anand Varma har studert hvordan kolibrier får i seg nok plantenektar til å dekke sitt enorme energibehov. Kolibriene bruker så mye næring på å fly at de kan få i seg mer nektar enn deres egen kroppsvekt hver dag. Med splittet tunge kan de slikke i seg nektar med 15 bevegelser i sekundet. Foto: Anand Varma/Courtesy of Vital impacts
<b>KÆM E KONGEN?:</b> Sorry, Petter Northug, du måtte spørre etter målgang i World Cup-stafetten i Gällivare i 2008. Denne karen, portrettert av den spanske fotografen Marina Cano i Masai Mara nasjonal­park i Kenya i august i fjor, behøver ikke spørre.
KÆM E KONGEN?: Sorry, Petter Northug, du måtte spørre etter målgang i World Cup-stafetten i Gällivare i 2008. Denne karen, portrettert av den spanske fotografen Marina Cano i Masai Mara nasjonal­park i Kenya i august i fjor, behøver ikke spørre. Foto: Marina Cano/Courtesy of Vital impacts
<b>VANN-VITTIG:</b> En knølhval blir normalt 14-15 meter lang og veier 25-30 tonn, synger vakkert og er lumsk leken. Nettopp det fikk dykkerfotografen Tony Wu oppleve med en knølhval i piruett på vei ned i dypet.
VANN-VITTIG: En knølhval blir normalt 14-15 meter lang og veier 25-30 tonn, synger vakkert og er lumsk leken. Nettopp det fikk dykkerfotografen Tony Wu oppleve med en knølhval i piruett på vei ned i dypet. Foto: Tony Wu/Courtesy of Vital impacts
<b>I RETT ØYEBLIKK:</b> Stimen av barracuda-fisk med knivskarpe tenner skaper kunst i havet utenfor dykkerparadiset Sipadan i Malaysia. Bildet National Geographic-fotografen David Doubilet fikk tatt er ett av de som fanger et øyeblikk som i neste sekund er over og aldri vil la seg gjenta.
I RETT ØYEBLIKK: Stimen av barracuda-fisk med knivskarpe tenner skaper kunst i havet utenfor dykkerparadiset Sipadan i Malaysia. Bildet National Geographic-fotografen David Doubilet fikk tatt er ett av de som fanger et øyeblikk som i neste sekund er over og aldri vil la seg gjenta. Foto: David Doubilet/Courtesy of Vital impacts

Låste øyeblikk

Et annet fellestrekk er det som skiller verdens beste naturfotografer fra fotoentusiaster med naturen som tumleplass. Den kjente krigs­fotografen Robert Capas devise gjelder like mye for naturfotografene:
Er ikke bildet bra nok, er du ikke nærme nok.

Ved å være så tett innpå dyr og landskap at man nærmest kan lukte dyrene og svovelen fra vulkanen eller kjenne strømvirvlene etter
30 tonn leken knølhval i piruett mot havets dyp, skal betrakteren oppleve det fotografen ønsker å formidle: Vi er del av samme verden og bor på samme klode. Og at det ikke er likegyldig for de andre om én art er truet eller dør ut.

Noen av fotografene har søkt mot utslag av klimaendringer og ­global oppvarming, men de har ikke konsentrert seg om utslipp fra kullkraftverk eller dieselbiler. De har dratt dit livet er truet og vist frem nettopp det. Så får andre finne ut hvordan trusselen skal fjernes eller motvirkes. Andre har søkt til naturlige kilder til endring, som ­vulkaner på Island.

Øyeblikkene fotografene har låst for ettertiden er såpass til kunst at folk er villige til å betale friskt for å ha dem på veggen.

Og det ga Ami Vitale og hennes 99 fotografkolleger en enestående mulighet til å bidra aktivt til finansiering av arbeid for å bevare ­naturen og miljøet. Før jul i fjor la fotografene ut 200 bilder til salgs − kopiert og signert. Det meste av inntektene fra salget gikk tilbake til organisasjoner som jobber lokalt og på grasrota for å bevare naturen, uansett om den er truet av landbruk, mer ekstremvær, vulkanutbrudd eller voksende byer.

De deler en forpliktelse overfor miljøet

I skrivende stund er det uklart hvor mye salget har innbrakt av ­inntekter. Men én ting er sikkert: Aldri har verden sett en mer komplett samling av naturbilder, tatt av fotografer som på denne måten ønsker å formidle at fremtiden er spennende.

Men det er heller ikke så verst, det vi har.

Se flere bilder på vitalimpacts.org

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 02 2022

<b>UTRYGG IS:</b> Uunartoq Løvstrøm er beskyttet mot polarkulden av isbjørnpelsbukser og selskinnsjakke og kledd i kamo-dress utenpå for å kunne snike seg inn på seler i Arktis. Men det er ikke lenger så kaldt. Isen legger seg ikke like tidlig og forsvinner tidligere enn før. Jaktsesongen den slovenske fotografen Ciril Jazbec får være med på, er dermed kortet ned.
UTRYGG IS: Uunartoq Løvstrøm er beskyttet mot polarkulden av isbjørnpelsbukser og selskinnsjakke og kledd i kamo-dress utenpå for å kunne snike seg inn på seler i Arktis. Men det er ikke lenger så kaldt. Isen legger seg ikke like tidlig og forsvinner tidligere enn før. Jaktsesongen den slovenske fotografen Ciril Jazbec får være med på, er dermed kortet ned. Foto: Ciril Jazbec/Courtesy of Vital Impacts
<b>IS-LAGUNEN:</b> Alison Wright har sikret bildet av islagunen Jökulsarlon i Skaftafell Nasjonalpark på Island. Den New York-baserte dokumentarfotografen reiser verden rundt for å sikre bilder av urbefolkning og deres kultur for ettertiden.
IS-LAGUNEN: Alison Wright har sikret bildet av islagunen Jökulsarlon i Skaftafell Nasjonalpark på Island. Den New York-baserte dokumentarfotografen reiser verden rundt for å sikre bilder av urbefolkning og deres kultur for ettertiden. Foto: Alison Wright/Courtesy of Vital impacts
<b>IKKE AKKURAT MENNESKESKAPT:</b> Chris Burkard søkte opp i varmen over Fagradalsfjall-vulkanen på Island. Med droner og panoramaperspektiv viser han verden og landskap i endring. Eventyreren Burkard er kjent både som fotograf, regissør, foredragsholder og forfatter.
IKKE AKKURAT MENNESKESKAPT: Chris Burkard søkte opp i varmen over Fagradalsfjall-vulkanen på Island. Med droner og panoramaperspektiv viser han verden og landskap i endring. Eventyreren Burkard er kjent både som fotograf, regissør, foredragsholder og forfatter. Foto: Chris Burkard/Courtesy of Vital impacts

Denne saken ble første gang publisert 02/01 2022, og sist oppdatert 02/01 2022.

Les også