Johnny Haglund i Indre Østfolds gjørme

Store barn − større leketøy

Klarer disse gutta å sette seg fast med en to tonn tung bil i en veiløs skog, er dagen reddet.

<b>FAR OG SØNN UTE I FRISK LUFT:</b> Stian Østnes sliter litt med bilen, men gir ikke opp. Her med pappa Lasse ved siden av. Det går så mose, jord og steiner fyker. 
FAR OG SØNN UTE I FRISK LUFT: Stian Østnes sliter litt med bilen, men gir ikke opp. Her med pappa Lasse ved siden av. Det går så mose, jord og steiner fyker.  Foto: Haglund, Johnny
Sist oppdatert

Når nordmenn drar på biltur, prøver vi naturligvis å unngå dårlige veier, bratte skrenter og ikke minst dype gjørmehull. Men alle er ikke slik. Det finnes faktisk dem som elsker å kjøre sine biler gjennom veiløs skau og gjerne ned i våt og seig gjørme. Som Stian Østnes.

− Bilen trekker ikke på alle fire. Noe er galt, hoier Stian gjennom motorbrøl og eksos. Deretter gir han gass for å komme seg opp av et dypt gjørmehull ved Rudskogen Motorsenter i Østfold. Forgjeves. Men han er ikke grinete eller fortvilet. Stian har ikke bare med viten og vilje kjørt sin gule, spesialbygde Suzuki opp og ut i den søkkvåte skogen. Han er på skogstur med sin far, Lasse Aron Østnes, og hevder han nyter hvert minutt.

− Jeg har drevet med dette i flere tiår, nå er det guttungens tur, gliser pappa Lasse. Gjennomvåte av regn, med gjørme i ansiktet og en bil som ikke fungerer slik den skal; smiler gjør far og sønn uansett.

<b>FAST GRUNN:</b> Skikkelig gøy å sitte skikkelig fast, synes Lasse Østnes.
FAST GRUNN: Skikkelig gøy å sitte skikkelig fast, synes Lasse Østnes. Foto: Haglund, Johnny
<b>LIRKER BILEN OVER:</b> Erik Bjørn Arntzen fra Hamar har lang erfaring med biler og tjukk skog. Her lirker han sin store Jeep Wrangler over en bakke­kam.
LIRKER BILEN OVER: Erik Bjørn Arntzen fra Hamar har lang erfaring med biler og tjukk skog. Her lirker han sin store Jeep Wrangler over en bakke­kam. Foto: Haglund, Johnny

Ekstremt smalt, bratt og tett

<b>INGENTING Å LE AV:</b> En Nissan Patrol på hjul som nok koster langt mer enn bilen og det påmonterte skiltet, ruller inn i skogen.
INGENTING Å LE AV: En Nissan Patrol på hjul som nok koster langt mer enn bilen og det påmonterte skiltet, ruller inn i skogen. Foto: Haglund, Johnny

Lasse finner frem kjettingen. Inn mot gjørma kommer Ronny Benjaminsen. Han kjører en enorm, spesialbygd Jeep. Benjaminsen vrir litt på hjulene og brummer litt med motoren, så står Jeepen og Suzukien nese mot nese. Kjettingen blir festet til begge bilene, Jeepen brummer litt mer − og brått er Suzukien ute av gjørma.

Området disse karene kjører på tilhører ikke Rudskogen Motorsenter, men Rakkestad kommune. Offroadklubben leier området, som opprinnelig var en gammel enduromotorsykkel-løype. Det forklarer kanskje hvorfor det til tider er ekstremt smalt, ekstremt bratt og svært tett skau.

Akkurat som disse gutta liker.

<b>GODE VENNER GODT Å HA:</b> Stian og Lasse sin Suzuki fungere ikke helt som den skal, og må ha hjelp til å komme ut av seig gjørme.
GODE VENNER GODT Å HA: Stian og Lasse sin Suzuki fungere ikke helt som den skal, og må ha hjelp til å komme ut av seig gjørme. Foto: Haglund, Johnny
<b>SKOGSDRIFT ANNO 1958:</b> Med noen og seksti hester i en 63 år gammel Landrover, viser Christer Solstad at offroad­kjøring har veldig mye med teknikk å gjøre.
SKOGSDRIFT ANNO 1958: Med noen og seksti hester i en 63 år gammel Landrover, viser Christer Solstad at offroad­kjøring har veldig mye med teknikk å gjøre. Foto: Haglund, Johnny

Store barn leker best

Jeg kjenner flere av disse karene fra før, og har gjort det i mange år. Og i tillegg til at de stadig lukter av olje og eksos, er det én ting de har til felles; de er rett og slett ikke blitt voksne.

Men som kjent er forskjellen på en gutt og en mann kun prisen på leketøyet. Og disse karene, aldersmessig godt voksne, er et herlig eksempel på nettopp det. For det hersker en utrolig leken stemning her midt i skogen. De store bilene står fast, spinner, dulter borti massive steiner og noen ganger virker det som om det er umulig å kjøre videre. Men de kommer alltid videre. Om ikke for egen maskin, så får de hjelp.

− Vi lar aldri noen står igjen i skogen, bedyrer formannen i Indre Østfold Offroad Klubb, Henry Arnfinn Vangseng.

<b>TEKNISK KONTROLL:</b> Jan Tore sjekker det tekniske. Ingen forurensende feil får forekomme i skogen.
TEKNISK KONTROLL: Jan Tore sjekker det tekniske. Ingen forurensende feil får forekomme i skogen. Foto: Haglund, Johnny
<b>SPESIALBYGD:</b> Ronny sin spesialbygde Jeep tar seg usedvanlig godt ut og godt frem i terrenget. For den er til salgs. Her brummer den litt i kamp med et gjørmehull.
SPESIALBYGD: Ronny sin spesialbygde Jeep tar seg usedvanlig godt ut og godt frem i terrenget. For den er til salgs. Her brummer den litt i kamp med et gjørmehull. Foto: Haglund, Johnny

Lav terskel

Han har drevet med biler, offroad og mye annet innen motorsport nesten hele livet, og er svært begeistret for dette lille offroad-miljøet.

Ingen tilfeldig­heter

Selv om det sjelden forekommer ulykker eller uhell når disse karene treffes, har de tatt sine forholdsregler. Jan Tore Angell som under dette treffet er teknisk ansvarlig, forteller at hver eneste av de mer enn ti bilene som dukker opp i skogen, for eksempel må ha oljeoppsamler.

− Om det skulle oppstå oljelekkasje, skal ikke en dråpe falle på bakken, påpeker Jan Tore. Dessuten sjekker han bremser og batteri, at stolene sitter fast, samt setebelter og brannslukningsapparat.

I tillegg har de et kjøretøy som er myntet på å frakte eventuelt skadde personer fra skogen og ut til et punkt hvor ambulanse kan ta imot.

− Vi er veldig sammensveiset, og terskelen for å bli med oss ut i skogen å kjøre, er lav, hevder han og forteller at alle kan bli med. Prisen på mange av bilene som finner veien ut i disse skogene, er ikke høy.

− Du kan dra med deg så dyr bil du vil ut i terrenget, men ofte kommer det biler som koster knapt 7000 kroner, forteller han og får et bekreftende nikk fra Jan Tore Angell.

− Du trenger ikke en monstertruck med 1000 hestekrefter,
forteller Jan Tore og påpeker at det handler om hvordan du som sjåfør evner å finne riktig rute og hvordan du løser de forskjellige utfordringene med det kjøretøyet du har.

<b>ORIGINAL MOTOR:</b> Med noen og seksti hester i en 63 år gammel Landrover, viser Christer Solstad at offroadkjøring har veldig mye med teknikk å gjøre.
ORIGINAL MOTOR: Med noen og seksti hester i en 63 år gammel Landrover, viser Christer Solstad at offroadkjøring har veldig mye med teknikk å gjøre. Foto: Haglund, Johnny
Foto: Haglund, Johnny

Russland, Australia og Finland

Jan Tore har drevet med offroad i flere tiår. Han har kjørt gjennom Russlands dype skoger, tatt seg gjennom jungel og gjørme i det nordøstlige Australia, krysset Finlands snødekte skoger på smale, dårlige vinterveier i flere titalls kuldegrader og selvsagt har han humpet gjennom en rekke andre uveisomme steder i Norden. Han vet hva han prater om.

− Det å kunne se hvor du skal legge hjulene, hvor mye gass du skal gi og deretter klare å lirke en to tonn stor bil over hindringer som gjørme, elver og steiner; det er slike ting som teller. Og det er det som er gøy, forklarer han og peker på en gammel Landrover.

− Bare se på Christer.

Gjørma spruter når Stian gir gass.
Gjørma spruter når Stian gir gass. Foto: Haglund, Johnny
<b>I NØDENS STUND:</b> Ildsjel og leder i Indre Østfold Offroad Klubb, Henry Arnfinn Vangseng har orden på både miljøet og utstyret. 
I NØDENS STUND: Ildsjel og leder i Indre Østfold Offroad Klubb, Henry Arnfinn Vangseng har orden på både miljøet og utstyret.  Foto: Haglund, Johnny

Store hjul, liten motor

En Landrover 1958 modell med flekkete karosseri og et utseende som hører fortiden til, har ankommet skogen. Mekanikeren Christer Solstad sitter bak rattet. Han har ikke originale hjul eller akslinger, men den firesylindrede motoren er original fra 1958. Og den har ikke akkurat 1000 hester under panseret.

− Den har noen og seksti hester, smiler Christer og demonstrer hva Jan Tore nettopp har påpekt: Christer triller denne gamle kjerra over de dypeste gjørmehullene, opp knauser og gjennom tjukk skau. Det er så vidt han gir gass, og det virker så enkelt. Men det er fordi han kan det.

Og i likhet med samtlige andre her, kan Christer mer enn å kjøre bil. Disse karene kan skru en bil fra hverandre for deretter å sette den sammen igjen – og da går den mest sannsynlig bedre.

Gjørma spruter når Stian gir gass.
Gjørma spruter når Stian gir gass. Foto: Haglund, Johnny
<b>LIRKER BILEN OVER:</b> Erik Bjørn Arntzen fra Hamar har lang erfaring med biler og tjukk skog. Her lirker han sin store Jeep Wrangler over en bakkekam.
LIRKER BILEN OVER: Erik Bjørn Arntzen fra Hamar har lang erfaring med biler og tjukk skog. Her lirker han sin store Jeep Wrangler over en bakkekam. Foto: Haglund, Johnny

Politisk krasj

Etter hvert dukker det nok opp elektriske biler som også vi kan bruke.

I vår tid er det blitt nærmest et skjellsord å være hvit, godt voksen mann. Når du i tillegg liker å kjøre stor bil med fossilt brennstoff, er du så politisk ukorrekt som det går an. Men slikt tar disse karene med knusende ro. Når jeg nevner miljø og det grønne skiftet, kommer ingen røde ansikter til syne.

− Etter hvert dukker det nok opp elektriske biler som også vi kan bruke, tror formann Henry Arnfinn. Både han og de andre karene bare ler når jeg spør om de føler seg forfulgt av en politisk korrekt berm.

− Vi er en liten gruppe, vi forsøpler aldri, etterlater oss ingen oljeflekker, bildeler eller annet skrot i naturen, påpeker offroadgjengen for å illustrere sin variant av prinsippet om «sporløs ferdsel» i naturen.

Trekkes ut av gjørma.
Trekkes ut av gjørma. Foto: Haglund, Johnny
<b>EN MATBIT:</b> Far og sønn nyter en lefse og et øyeblikk uten ratt mellom hendene.
EN MATBIT: Far og sønn nyter en lefse og et øyeblikk uten ratt mellom hendene. Foto: Haglund, Johnny

Kan dyrke hobbyen

Flere av karene innrømmer at de er glade de ikke bor i Oslo.

− I hovedstaden ser det ut til at bypolitikernes våte drøm er å dyrke havre i sentrum, at alle sykler og kun spiser kål og gul­røtter til middag.

I hovedstaden ser det ut til at bypolitikernes våte drøm er å dyrke havre i sentrum.

− Litt lenger ut på landet forstår folk viktigheten av et pålitelig fremkomstmiddel, så her kan vi kjøre våre biler og dyrke vår hobby i fred og ro, sier de godt voksne gutta.

<b>OPP TIL SLUTT:</b> Stian Østnes slipper å etterlate sin Suzuki i gjørme­hull og våt skog. Både bil og sjåfør er våte og fulle av gjørme, men slik skal det være når offroadklubben treffes.
OPP TIL SLUTT: Stian Østnes slipper å etterlate sin Suzuki i gjørme­hull og våt skog. Både bil og sjåfør er våte og fulle av gjørme, men slik skal det være når offroadklubben treffes. Foto: Haglund, Johnny

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 42 2021

Denne saken ble første gang publisert 31/08 2021, og sist oppdatert 01/09 2021.

Les også