ISFISKE TIPS:

I flere år har jeg jaktet på en fem kilos ørret – dette har jeg lært

I man­ge år har Andreas Næristorp ismeitet med agn­fisk med ett mål for øyet: Å få en fem ki­los ør­ret. Målet er ennå ikke nådd, men læringskurven har vært bratt. I denne saken deler han sine aller beste tips og råd til blant annet valg av utstyr – og valg av fiskeplasser.

Pluss ikon
<b>NES­TEN I MÅL:</b> Ar­tik­kel­for­fat­te­ren med en ør­ret på 3,2 kilo og 66 cen­ti­me­ter.
NES­TEN I MÅL: Ar­tik­kel­for­fat­te­ren med en ør­ret på 3,2 kilo og 66 cen­ti­me­ter.

Jeg skal ær­lig inn­røm­me en ting: Som sports­fis­ker har jeg ikke vært noen stor fan av å fiske et­ter ør­ret. Der­for er det kan­skje rart at det var en ør­ret som fikk fart på fis­ke­in­ter­es­sen min igjen et­ter at jeg had­de tatt noen års pau­se.

Det var en sjø­ør­ret som jeg fikk på Vip­pe­tan­gen i Oslo og året var 2006. Fis­ken vei­de 3,2 kilo, mål­te 63 cen­ti­me­ter og tok en 50 grams sting­sild kas­tet på måfå fra kaia. Et­ter den­ne fis­ken, som for øv­rig var min før­s­te ør­ret noen­sin­ne, var ikke ør­ret så spen­nen­de len­ger.

Ørretskole (+): Sjekk ekspertenes aler beste triks og tips til ørretfiske året rundt (artikkelserie)

Et­ter hvert som åre­ne gikk, og med man­ge fine ør­re­ter som bi­fangst, be­gyn­te jeg å fiske mer og mer mål­ret­tet et­ter ør­ret på isen med agn­fisk. Jeg had­de ett mål for øye: Ør­ret på over fem kilo tatt på ismeite. Først i sjø­en, hvor jeg mål­ret­tet ut­ar­bei­det en tak­tikk med rig­ging av agn­fisk, mi­ni­malt med mot­stand når fis­ken tok og pe­la­gisk fiske over sto­re dyp for å lure de pir­ke­te sjø­ør­re­te­ne.

Min er­fa­ring er at sjø­ør­re­ten opp­fø­rer seg an­ner­le­des enn de sto­re ja­gen­de, pe­la­gis­ke ør­re­te­ne som le­ver i fersk­vann. I sjø­en er ør­re­ten vel­dig var på mot­stand i takkel og opp­sett, noe som er stra­ke mot­set­nin­gen til ør­re­te­ne jeg har opp­levd i fersk­vann. De tar ofte bare agn­fis­ken i et jafs og set­ter av går­de i et tem­po som ikke lig­ner gri­sen, uten å bry seg om mot­stand på snel­le, takkel, søk­ker og sto­re agn­fis­ker.

For­søke­ne på sjø­i­sen le­ver­te en hel haug av fisk mel­lom ki­lo­en og rett i un­der­kant av 2,5 kilo i til­legg til to laks på 3,3 og 5,2 kilo. Der­for ble det gro­ve ut­sty­ret som jeg bru­ker til gjed­de fun­net fram, og tak­le­ne ble opp­ska­lert for stør­re fisk. Så dro jeg nord­over.

Ørretskolen (+): Slik isfisker du etter ørret

Blan­king

De ti siste åre­ne har jeg og noen kom­pi­ser reist til om­rå­de­ne rundt Fe­mun­den og En­ger­dal for å jak­te et­ter ar­ter som lake, harr og sik. Det tok en stund før tan­ke­ne om å fiske mål­ret­tet et­ter stor, fis­ke­spi­sen­de pe­la­gisk ør­ret kom på blok­ka, men for om lag sju år si­den gjor­de jeg det før­s­te for­søket. Det ble blan­king, i snø­storm og frisk bris. I åre­ne som fulg­te sat­set vi spo­ra­disk et­ter ør­ret hvert år uten an­net enn noen ki­losfisker som re­sul­tat. Vi had­de ikke mye å gå et­ter, an­net enn ryk­ter om grun­ner, grunnerygger og gode om­rå­der – ty­pisk i åpent vann – som had­de le­vert fisk tid­li­ge­re.

Når det om­si­der duk­ket opp sjø­kart for de ak­tu­el­le om­rå­de­ne ble det raskt mye enk­le­re. I 2018 had­de klub­ben jeg er le­der for, SFK-XCPERT, en klubb­tur til dis­se trak­te­ne. Med fle­re folk og fle­re sten­ger i van­net blir det enk­le­re å få re­sul­ta­ter.

<b>GOD KVA­LI­TET: </b>Fis­ken i En­ger­dal kan ha en fan­tas­tisk kva­li­tet på kjøt­tet.
GOD KVA­LI­TET: Fis­ken i En­ger­dal kan ha en fan­tas­tisk kva­li­tet på kjøt­tet.

Kom­pis Jo­nas og jeg var først på plass. Et­ter å ha gått én time i 40 cm bløt snø og over­vann kom vi fram til da­gens ut­valg­te plass. Sten­ge­ne ble satt ut, og vi jek­ket en pils i sola og fyr­te opp pri­mu­sen for å steke kar­bo­na­der. Cam­pen ble et­ter hvert så våt at vi kun­ne craw­let femtime­ters-run­der og fis­ken var som van­lig to­talt fra­væ­ren­de.

Den på­føl­gen­de da­gen var vi fire per­so­ner, og igjen ble det blan­king. Det var ikke over­ras­ken­de, for specimenfiske et­ter ør­ret skal visst være tregt.

Ny dag og nytt for­søk. Den­ne da­gen had­de vi gått fra å være to per­so­ner til å bli sju. Nå var det så man­ge agn­fisk i van­net at det må ha sett ut som en stim med sik un­der isen, og en­de­lig be­gyn­te det å skje ting.

<b>HEF­TIG FIGHT:</b> Med dis­se ha­le­ne kan figh­ten bli hef­tig.
HEF­TIG FIGHT: Med dis­se ha­le­ne kan figh­ten bli hef­tig.

Ut­styr

• Stang: Skal du ismeite et­ter ør­ret med agn­fisk kan du bru­ke det du selv øns­ker av sten­ger, men jeg vel­ger de tyng­ste sten­ge­ne, og de er 135 cm lan­ge og har en kraf­tig rygg. Det gir meg full kon­troll om den vir­ke­lig sto­re fis­ken skul­le bite på.
  • Snel­le: Jeg vel­ger all­tid mul­ti­pli­ka­tor­snel­ler med god brems. Med dis­se er det en­kelt å fri­kob­le spo­len og jus­te­re den slik at sena sklir fritt av uten at det blir over­løp og for mye mot­stand når fis­ken tar. Snel­la fyl­ler jeg med 0,45 mm mo­no­fi­la­ment; da unn­går jeg at sena fry­ser på spo­len. Du kan også bru­ke baitrunner-snel­ler med fri­kob­lings­funk­sjon.
  • Tak­ler og kro­ker: Jeg li­ker å bru­ke et en­kelt takkel på rundt én me­ter som be­står av 0,50 mm flu­or­kar­bon. Du kan til nød også bru­ke tynn wire om det er mye gjed­de i om­rå­de­ne. Treb­le­kro­ker gir en mer sik­ker kroking, men også stør­re sjan­se for at det blir van­ske­lig å få kro­ke­ne ut av fis­ken igjen. Du kan også bru­ke enkelkrok, både van­lig J-krok og sir­kel­krok. Det­te er smak og be­hag. Treb­le­kro­ker i stør­rel­se #6 er en fin all­round stør­rel­se, og J-kro­ker i stør­rel­se #1 til #2\O.
  • An­net: Er det mye snø på isen bru­ker jeg små tri­po­der kom­bi­nert med en så­kalt «buz­zer-bar» som stanga hvi­ler på. I den ene en­den av den­ne har jeg napp­vars­le­ren, og stanga i en stang­hvi­ler som gri­per rundt en­den på stanga. Om det blå­ser kraf­tig, el­ler om fis­ken tar så hardt at stanga vel­ter, vil den hen­ge fast i hele opp­set­tet slik at ting ikke for­svin­ner ned i hul­let.

En­de­lig for­løs­ning

Først ute var Vig­go med en trehek­tos ør­ret tatt på ba­lan­se­pilk. Der­et­ter fulg­te Anders opp med en femhek­tos tatt på en agn­fisk som var nes­ten like stor som ør­re­ten.

Tre kvar­ter senere satt jeg i sto­len og skulle til å jekke en pils. I det sam­me se­kun­det som jeg spratt ølen, og den bru­ste over så jeg fikk øl over hele meg, dro det av går­de på en av sten­ge­ne mine. Sju år et­ter at jeg star­tet med det­te pro­sjek­tet had­de jeg nå mitt før­s­te run.

Valg av plas­ser

• Jeg li­ker å plas­se­re sten­ger fra det grun­nes­te og ned­over kan­ten i om­rå­det du fis­ker. Byt­te­fis­ken sam­le seg gjer­ne i sto­re sti­mer i kan­te­ne på struk­tu­rer hvor det også vil være strøm, så det­te er po­ten­si­elt gode plas­ser. Du kan også fiske pe­la­gisk over stør­re dyp (10-30 me­ter), men det va­ri­e­rer så­pass fra sjø til sjø at det er van­ske­lig å gi noen kon­kre­te råd. Jeg har også fis­ket gan­ske man­ge ti­mer på grun­ne fla­ter (3-8 me­ter), og inn­tryk­ket er at du der vil få mer fisk, men med mind­re snitt­stør­rel­se.
  • Når det kom­mer til plas­se­ring av agn­fisk, så li­ker jeg ikke å set­te den­ne dypt. På fem me­ters dyp, plas­se­rer jeg agn­fis­ken på to me­ter, er det ti me­ters dyp, så set­ter jeg den på fire me­ter. Er det 15 me­ter, så set­ter jeg den på seks me­ter. Husk at ør­ret som kom­mer langs en kant på seks me­ters dyp ikke ser agn­fis­ken din som står på 10 me­ters dyp over 15 me­ter vann.
  • Bruk all­tid sted­egen agn­fisk, og får du ikke tak i det, så sjekk med grunn­ei­e­re el­ler plas­ser hvor de sel­ger fis­ke­kort; kan­skje de har noe på lur du kan kjøpe av dem.

Det var ikke snakk om noe an­net enn ør­ret da napp­vars­le­ren nes­ten smelta før jeg kom meg bort til stanga og fikk klint til i et mot­hogg. Fis­ken job­bet bra un­der isen og hadde al­le­re­de ruk­ket å svøm­me langt, så det ble en god fight med fle­re mor­som­me ut­ras. Jeg kjen­te kjapt at det­te ikke var den femkilosen jeg had­de hå­pet på, men det var et re­sul­tat.

Da den om­si­der kom­ opp av hul­let ble den veid til 2,76 kilo, og må­lt til 65 cen­ti­me­ter.

<b>VOK­SEN:</b> Anders Engen med en ør­ret på 3,16 kilo tatt midt i van­net på fem me­ters dyp.
VOK­SEN: Anders Engen med en ør­ret på 3,16 kilo tatt midt i van­net på fem me­ters dyp.
<b>GLUPSK:</b> Hele agn­fis­ken gikk ned i svel­get så bare ha­len stik­ker ut.
GLUPSK: Hele agn­fis­ken gikk ned i svel­get så bare ha­len stik­ker ut.

Ny dag, nye mu­lig­he­ter

På den fjer­de da­gen sam­let hele klub­ben seg på et an­net om­rå­de som vi ikke had­de fis­ket på tid­li­ge­re, og det beit fra før­s­te mi­nutt.

Vi lan­det sju ør­re­ter den da­gen, og alle ble tatt på pe­la­gisk ismeite med agn­fisk. Anders fikk den stør­ste på 2,84 kilo og jeg fikk den nest stør­ste på 2,64 kilo.

Med en kjem­pe­tur i boka had­de jeg tenkt å rei­se opp igjen litt senere, men en rask og ef­fek­tiv vår sat­te en stop­per for det. Uka et­ter at vi reis­te hjem gikk nem­lig isen, og da var det ikke an­net å gjø­re enn å plan­leg­ge for nes­te år.

<b>AGNFISK:</b> Vi brukte sik som agnfisk, men du kan også bruke for eksempel mort som avbildet her.
AGNFISK: Vi brukte sik som agnfisk, men du kan også bruke for eksempel mort som avbildet her.

Nytt år, nye for­søk

Ap­ril er en fan­tas­tisk må­ned for is­fis­ke, og da vi igjen reis­te opp­over i ap­ril 2019 var vær­mel­din­ge­ne per­fek­te. Sol, var­me­gra­der og re­la­tivt lite vind. Per­fek­te for­hold ute på isen var det også, helt uten snø.

Den før­s­te et­ter­mid­da­gen tok det ikke lang tid før vi var i kon­takt med fisk. Anders fikk først en halvannenkilos på agn­fisk som raskt ble re­tur­nert. Det var stil­le på mine sten­ger, så jeg tok med meg sto­len, ek­ko­lod­det og en ba­lan­se­stang, og satt meg ute på 14 me­ters dyp.

Plut­se­lig ser jeg et stort ekko på skjer­men nede på 10 me­ter, og det­te ek­ko­et vi­ser umid­del­bart in­ter­es­se for ba­lan­se­pil­ken. Van­li­ge pilke­be­ve­gel­ser var den ikke in­ter­es­sert i, så jeg var nødt til å bli litt krea­tiv. Slip­pe ned, stoppe, pilke to run­der, sveive opp et par me­ter, pilke, slip­pe ned igjen, dun­ke ba­lan­sen i bun­nen, sveive fort opp mot hul­let igjen. Jeg fant til slutt ut hvor­dan jeg skul­le få den til å ta, og den klin­te til ba­lan­sen med et smell. Min stør­ste ør­ret tatt på ba­lan­se­pilk var en fin fisk på halv­an­nen kilo. Ved nær­me­re stu­de­ring av bil­der i et­ter­kant, vis­te det seg at det­te var den sam­me fis­ken som Anders fikk en time tid­li­ge­re.

Gull-hul­let

Nytt for den­ne tu­ren var at sjø­kar­te­ne had­de blitt opp­da­tert igjen med meng­der av nye data. På dis­se fant jeg en plass som så vel­dig bra ut, så like et­ter sol­opp­gang da­gen et­ter var vi på vei ut­over på isen.

Et­ter en gå­tur på fle­re ki­lo­me­ter var vi på plass og sten­ge­ne ble raskt satt ut. Når jeg ismeiter ør­ret med fle­re sten­ger, set­ter jeg gjer­ne den før­s­te stanga midt oppå en struk­tur. I det­te til­fel­let satt vi stanga på en fritt­lig­gen­de grun­ne. De nes­te sten­ge­ne satt jeg grad­vis len­ger og len­ger ut­over kan­ten. Den siste stanga ble plas­sert helt ute i frivannet hvor det var gan­ske dypt.

Tre ti­mer senere dro det av går­de på stanga lengst unna hvor agn­fis­ken har gjort job­ben sin fem me­ter un­der isen, og over 16 me­ters dyp. Fis­ken har tatt agn­fis­ken, sena fos­set av snel­la og napp­vars­le­ren hy­lte.

Til­slaget satt og fis­ken sva­rte med å fort­set­te i et nytt langt ut­ras. Det var in­gen tvil om at det var en fin ør­ret. Et­ter en kamp på noen mi­nut­ter ka­pi­tu­le­rte den, og min tred­je stør­ste ør­ret fant vei­en opp på isen. Det var en flott ør­ret på 3,2 kilo og 66 cen­ti­me­ter. Det­te var min stør­ste ør­ret tatt på ismeite til dags dato, men det stop­pet ikke der.

En time senere ble still­he­ten av­brutt av en ør­ret på 900 gram som hogg til på agn­fisk, og nye fire ti­mer senere hy­lte det igjen i en napp­vars­ler. Det var på den sam­me stanga som den før­s­te fis­ken tok. En li­ten lø­pe­tur senere sto jeg igjen og figh­tet en fisk som ville alt an­net enn opp av hul­let. Jeg fikk noen me­ter, den tok noen me­ter, og jeg vant til slutt. Fis­ken var en velkondisjonert kub­be som veide 3,52 kilo og må­lte 69 cen­ti­me­ter.

Den siste da­gen prø­vde vi oss på den sam­me plas­sen, og det en­dte med at jeg fikk den sam­me ør­re­ten to gan­ger på sam­me hull med en halv­ti­mes mel­lom­rom, noe som vi­ser at fang-og-slipp på ør­ret fun­ge­rer helt fint om det blir gjort rik­tig. Den­ne fis­ken vei­de 2,18 kilo.

Hvor­for?

Så hvor­for ikke bare dra ut på Mjø­sa hvor du får fle­re og stør­re fisk? Vel, det er noe med å set­te seg mål på spe­si­fik­ke sjø­er og gjen­nom­fø­re pla­nen.

For meg er det­te om­rå­det helt spe­si­elt, og jeg stor­tri­ves med å rei­se et styk­ke, og fiske på man­ge for­skjel­li­ge vann og inn­sjø­er, og være i et om­rå­de med mu­lig­he­ter for va­ri­ert fiske. Nes­te tur er al­le­re­de plan­lagt, og da skal vi fiske et­ter stor­ør­re­ten på to for­skjel­li­ge inn­sjø­er. Om vi lyk­kes el­ler ikke gjen­står å se, men om jeg skul­le nå må­let mitt med å få en femki­los ør­ret på isen, er det ikke umu­lig at du kan lese om det snart.

Denne saken ble første gang publisert 26/01 2021, og sist oppdatert 26/01 2021.