Finnemarka

Kast deg utfor Jakobstigen i Finnemarka

Helt nord i skogsområdet Finnemarka, mellom Drammen og Tyrifjorden, ligger et lite naturreservat med helt spesielle kvaliteter. Bli med på en fortryllende skogstur med dype kløfter og vakre tjern.

Pluss ikon
<b>FINNEMARKA: </b>Finnemarka er på mange måter Nordmarkas ukjente tvilling. Og her ligger det en for mange ukjent perle av en spennende tur: Jakobstigen. På veien krysser den blåmerka stien en myr ved Gudbrandstjern.
FINNEMARKA: Finnemarka er på mange måter Nordmarkas ukjente tvilling. Og her ligger det en for mange ukjent perle av en spennende tur: Jakobstigen. På veien krysser den blåmerka stien en myr ved Gudbrandstjern. Foto: Espen Olderman Lund

Finnemarka er på mange måter Nordmarkas mindre kjente tvilling. Området har mange av de samme kvalitetene som mange kjenner til fra Nordmarka nord for Oslo.

Her er et nett av ulike skogsveier for dem som er interessert i å sykle gjennom området. I tillegg finner du noen av de beste skiløypene rundt Oslo i områdene rundt Drammen.

Helt i nordenden av Finnemarka ligger et lite naturreservat. Finnemarka Naturreservat ble oppretta i 1993 og er på ca. 20 km², men det ligger nå planer for en utvidelse av reservatet på hele 26 km².

Reservatet preges av tett granskog, men du finner også åpne myrer og mange små vann her. Det er tidligere gjort noe hogst i området, men du vil ikke finne mange spor av det uten at du leter godt.

Tur: Jakobstigen i Finnemarka

Lengde: 12.4 km

Varighet: 5-7 timer Vanskelighetsgrad: Krevende

Sesong: mai til oktober

Høyde: Høyeste punkt er 670 moh

Kart på mobilen: Outtt

JAKOBSTIGEN: Tverråsen med Tverråstjernet i forgrunnen.
JAKOBSTIGEN: Tverråsen med Tverråstjernet i forgrunnen. Foto: Espen Olderman Lund

Turen som beskrives her er spesielt fin og tar deg gjennom mange av de fineste stedene i hele naturreservatet. Turen går forbi den åpne koia Lunnaas og deretter videre til Jakobstigen og ned til det spennende gjelet i utløpet av Store Bumla.

Jakobstigen består av flere stiger og taulengder. Det er fin utsikt mens du klatrer nedover og veien opp fra gjelet og opp til De Pene Tjerna er like fin med åpne svaberg det meste av veien opp.

Turbeskrivelse

Turen starter ved parkeringsplassen Djupengrop. Dit kommer du ved å kjøre østover fra Vikersund langs fylkesvei 284 mot Sylling og deretter ta av på skogsbilveien der det er skiltet mot Breilivegen.

Etter noen hundre meter finner du en bomkasse der du må betale 50 kroner for å kjøre videre. Deretter følger du denne veien helt til du ser et skilt til "Djupengrop" i en skarp venstresving. Her må du betale 30 kroner i en ny bomkasse. Følg veien opp til Djupengrop og parker på parkeringsplassen i enden av veien.

JAKOBSTIGEN: Et lite navnløst vann på vei inn mot Lårvika
JAKOBSTIGEN: Et lite navnløst vann på vei inn mot Lårvika Foto: Espen Olderman Lund

Starten av turen går langs en grusvei inn mot naturreservatet og er ikke den meste spennende strekninga, men det blir straks mye bedre.

Etter ca. 700 meter følger du opp en traktorvei på venstre side og videre opp forbi ei hytte på din høyre side. Følg denne videre oppover i ca. 300 meter før den blåmerka stien går ned på venstre side av traktorveien og ned mot Gudbrandstjern.

Ved enden av tjernet starter naturreservatet og du ser raskt at du blir omgitt av enorme grantrær når du klatrer opp til myrene på oversiden av Gudbrandstjern.

JAKOBSTIGEN: Tykk granskog ispedd myrområder er typisk for dette området
JAKOBSTIGEN: Tykk granskog ispedd myrområder er typisk for dette området Foto: Espen Olderman Lund

Følg den blåmerka stien videre, men rett før du når vannet Lårvika tar du av den blåmerka stien og over på en relativt tydelig, men ikke merka sti. Denne stien tar deg opp og ned gjennom tykk granskog og åpne myrer helt til du når den åpne koia Lunnaas.

Lunnaas var før eid av Børresen Skog, men i 2010 kjøpte Statskog opp store deler av Finnemarka og det er dermed Statskog og en lokal dugnadsgruppe som nå sørger for at denne fine koia fortsatt er åpen for skogsvandrere gjennom naturreservatet.

Hytta har 5 sengeplasser, en vedovn og et lite kjøkken. Velger du å ta en lengre hvil eller en overnatting her så bidra gjerne med noen kroner til dugnadsgjengen så de kan fortsette å vedlikeholde hytte. Du finner mer informasjon om dette på hytta.

<b>LUNNAAS KOIE: </b>Lunnaas er en åpen koie i nordenden av Finnemarka
LUNNAAS KOIE: Lunnaas er en åpen koie i nordenden av Finnemarka Foto: Espen Olderman Lund

Fra Lunnaas følger du stien som krysser bekken og går videre sørover og forbi et lite vann på venstre side. Følg godt med for etter ca. 300 meter videre langs stien så må du ta av på en mindre og litt utydelig sti som går sørøstover forbi Bjørnkollen og bort til et lite rundt tjern.

Derfra er det ingen sti, så sikt mot toppen av Bjønnestillinga og gå opp til toppen. Toppen er ganske lett å finne siden det er det er den høyeste toppen i østlig retning.

<b>JAKOBSTIGEN: </b>Jakobstigen består av mange stiger på vei ned i gjelet ved utløpet av Store Bumla
JAKOBSTIGEN: Jakobstigen består av mange stiger på vei ned i gjelet ved utløpet av Store Bumla Foto: Espen Olderman Lund

På toppen finner du igjen en sti som tar deg ned til Jakobstigen og ned i gjelet. Her er det ingen grunn til å haste seg videre. Ta gjerne lunsjen her og nyt utsikten før du dykker ned i selve gjelet. Turen ned er til tider ganske bratt, men du får god hjelp av stiger og tau.

<b>JAKOBSTIGEN: </b>På vei opp fra gjelet ved utløpet Store Bumla
JAKOBSTIGEN: På vei opp fra gjelet ved utløpet Store Bumla Foto: Espen Olderman Lund

Opp på den andre siden følger du bare tauene som hjelper deg opp av selve gjelet før du fortsetter på svabergene som tar deg opp mot den blåmerkede stien som går ved De Pene Tjerna. De Pene Tjerna har fått sitt navn med rette og har du ingen hast så er det vel verdt å ta seg en tur innom ett eller flere av disse tre tjernene.

JAKOBSTIGEN: : Et lite navnløst vann på vei inn mot Lårvika
JAKOBSTIGEN: : Et lite navnløst vann på vei inn mot Lårvika Foto: Espen Olderman Lund

Så er det bare å følge den blåmerka stien nordover og hele veien tilbake til parkeringa. På høyden før stien dykker ned mot vannet Lårvika så bør du absolutt stoppe og ta noen minutters pause og nyte utsikten.

Herfra kan du kan se utover vannet og helt over mot Kongsberg og Blefjell.

Alternative turer i Finnemarka

Det er i sørøstenden rett nord for Drammen du finner de fleste stiene og det er også i dette området de fleste besøker marka.

Den korte turen langs grusveien fra Landfalltjern til serveringsstedet Tverken er spesielt populær, men hvis du først er i dette området så ta gjerne turen videre til Tverråsen med fantastisk utsikt over store deler av området.

Eventuelt kan du ta den spektakulære, men ganske korte stien opp til Knabben litt lenger vest som gir deg utsikt over hele Drammen og dalen innover.

Kart over Finnemarka

Det finnes et eget turkart for Finnemarka som du kan kjøpe hos de fleste bokhandlere og andre steder som selger kart.

Du kan også laste ned appen Outtt og ta med turkartet i lomma.

<b>KART OVER FINNEMARKA: </b>Her ser du turen beskrevet her på kartet.
KART OVER FINNEMARKA: Her ser du turen beskrevet her på kartet.

Denne saken ble første gang publisert 08/07 2018, og sist oppdatert 08/07 2018.