På skinner

Europas 10 råeste togturer

Fra ti timers togtur på Balkan til bratte tannhjulsbaner og våre egne hjemmebaner.

<b>JERN OVER STÅL:</b> Centovalli-toget passerer over den flotte stålbroen som ligger 77 meter over elveleiet like ved tettstedet Intragna i Ticino-kantonen i Sveits.
JERN OVER STÅL: Centovalli-toget passerer over den flotte stålbroen som ligger 77 meter over elveleiet like ved tettstedet Intragna i Ticino-kantonen i Sveits. Foto: Sara Daepp
Publisert

Det finnes togreiser der man sitter som klistret til vinduet, oppslukt av den vakre naturen som passerer utenfor. Disse togstrekningene i Europa har en ekstra wow-faktor

Gjennom Alpene

<b>ALPENE:</b> Semmeringbanen har UNESCO-status. Her passerer toget over Kalte Rinne-viadukten i Østerrike.
ALPENE: Semmeringbanen har UNESCO-status. Her passerer toget over Kalte Rinne-viadukten i Østerrike. Foto:  Getty Images/Walter Geiersperger

Det finnes flere vakre togturer som tar deg gjennom Alpene. Zürich–Milano via Luganosjøen er en. München–Venezia via Brennerpasset en annen. Men mest klassiske er reisen fra Wien til Venezia som trafikkeres av ÖBBs dagtog Railjet og nattoget Nightjet. Dagtogene er utstyrt med restaurantvogn med servering ved bordene. Slå deg ned og nyt utsikten. Cirka en time etter at toget har forlatt perrongen i Wien kjører det inn på verdensarvklassifiserte Semmeringbahn fra 1854, verdens første normal­sporede fjellinje. Den 41 kilometer lange strekningen mellom Gloggnitz og Mürzzuschlag i Øster­rike er en opplevelse av de sjeldne. Banen ble anlagt mellom 1848 og 1854. Rundt 20 000 mann ble satt i sving. Prosjekt­leder var Carl Ritter von Ghega, som regnes som en pioner på området. Han utviklet nye kartleggingsmetoder og instrumenter som gjorde det gjennomførbart å bygge jernbane i så krevende terreng. Banen består av 14 tunneler som til sammen utgjør 1477 meter. I tillegg består anlegget av seksten viadukter, 118 mindre brokonstruksjoner og 11 jernbroer.

Hjemmebane

<b>TROLLTINDENE:</b> Raumabanen under mektige Trollveggen, Nord-Europas høyeste lodd-<br/>rette fjell­vegg, i Romsdalen.
TROLLTINDENE: Raumabanen under mektige Trollveggen, Nord-Europas høyeste lodd-
rette fjell­vegg, i Romsdalen.
Foto: SJ Norge

Vår egen Flåmsbane er blant Europas flotteste togturer. I løpet av en liten time tar toget deg fra Flåm ved Sognefjorden til Myrdal på Hardangervidda, 867 meter over havet. Flåmsbanen er en av de bratteste toglinjene i verden på vanlige togskinner, der nesten 80 prosent av lengden har en stigning på 5,5 prosent. Togturen går gjennom fantastisk natur, gjennom 20 tunneler, forbi stupbratte fjellvegger og fossefall som den fantastiske Kjosfossen. Men det er mer: Raumabanen, som går fra Dombås til Åndalsnes, og som knyttes sammen med Dovre­banen på Dombås. Den 114 kilometer lange turen på én time og 40 minutter beskrives ofte som en av verdens vakreste og villeste. Du får blant annet se attraksjoner som Kylling Bru og Trollveggen. Toget krysser også nedre del av Vermafossen og elven Rauma, som er et fantastisk syn. Om sommeren kjører toget saktere og stopper et øyeblikk ved de største attraksjonene.

<b>VINTERPRAKT:</b> Bernina Express går året rundt gjennom et storslagent landskap, som her ved Lago Bianco (Den hvite sjøen) på 2234 meters høyde.
VINTERPRAKT: Bernina Express går året rundt gjennom et storslagent landskap, som her ved Lago Bianco (Den hvite sjøen) på 2234 meters høyde. Foto:  Christoph Benz

Sveitsiske perler

<b>LUFTIG:</b> Bernina Express på den 61 meter høye og 130 meter lange Landwasserviadukten fra 1902. Den er en del av den UNESCO-listede Albula-jernbanen i Sveits.
LUFTIG: Bernina Express på den 61 meter høye og 130 meter lange Landwasserviadukten fra 1902. Den er en del av den UNESCO-listede Albula-jernbanen i Sveits. Foto: Andy Mettler

Sveitsiske Bernina Express går på den smalsporede banen fra Davos og middelalderbyen Chur i Sveits til Tirano i Italia. Turen omfatter 55 tunneler og 196 broer, deriblant de ikoniske viaduktene Brusio og Landwasser. Toget klatrer opp til Bernina Hospiz på 2253 moh., og derfra går det ned til Poschiavo med helninger på opptil syv prosent. Mellom Alp Grüm og Poschiavo gjør toget unna en høydeforskjell på 1000 meter i løpet av fem kilometer med skinner. Tips: Stig av halvveis og ta formiddagsmat på Alp Grüm (alpgrum.com). Hvis man er interessert i toghistorie er Albula Bahnmuseum i Bergün et must. Bernina Express driftes av Rhaetische Bahn som også eier Glacier Express. Den går mellom St. Moritz og Zermatt. Turen tar i dag rundt syv og en halv time, og toget passerer over 291 broer og gjennom 91 tunneler. Ved Oberalp­passet (2044 moh.) er banen på sitt høyeste. I sommermånedene opererer Rhaetische Bahn også nostalgiske togturer, som den mellom Davos og Filisur i Sveits. Da er det mulig å sitte i åpne vogner eller Pullman-vogner. Togene dras gjerne av de legendariske «krokodille»-lokomotivene som har vært i tjeneste siden 1929. 

<b>VELVÆRE:</b> På Glacier Express kan man nyte et bedre måltid i restaurant­vognen mens man samtidig nyter utsikten til Oberal­passet.
VELVÆRE: På Glacier Express kan man nyte et bedre måltid i restaurant­vognen mens man samtidig nyter utsikten til Oberal­passet. Foto:  Rhaetian Railway

De hundre dalene 

Ta toget fra Basel i Sveits, gjennom den nesten 20 kilometer lange og 117 år gamle Simplon­tunnelen, til Domodossola i Italia. Der hopper du på toget på den smalsporede jernbanen til Locarno i Sveits. Banen er døpt Centovalli, de hundre dalene, og er en nesten 60 kilometer lang rute som tar deg over broer, forbi fossefall, gjennom tunneler og dype kløfter. Banen passerer over 800 moh. på det høyeste, krysser 83 broer, slynger seg gjennom 348 kurver, passerer gjennom 31 tunneler, og bruker cirka 90 minutter på turen. I Locarno kan du spise formiddagsmat før du fortsetter med neste tog, som etter en knapp halvtime er i Bellinzona, hovedstad i den italiensktalende sveitsiske kantonen Ticino. I området ligger tre festninger som alle er UNESCO-listet som verdensarv. Fra Bellinzona går turen videre til Lugano. Derfra kan du ta buss til Tirano, og så Bernina-ekspressen nordover igjen. Eller ta toget til endestasjonen ved Comosjøens strender. 

Over Balkans berg

<b>UNDER JUGOSLAVIA:</b> Jernbanen mellom Beograd og Bar ble påbegynt på 50-tallet for å knytte den da jugoslaviske hoved­staden til havnebyen Bar. Banen ble åpnet i 1976 og er en spektakulær reise som omfatter 254 tunneler og 435 broer. Det høyeste punktet er i Kolašin på 1032 moh.
UNDER JUGOSLAVIA: Jernbanen mellom Beograd og Bar ble påbegynt på 50-tallet for å knytte den da jugoslaviske hoved­staden til havnebyen Bar. Banen ble åpnet i 1976 og er en spektakulær reise som omfatter 254 tunneler og 435 broer. Det høyeste punktet er i Kolašin på 1032 moh. Foto: Leonid ANDRONOV/Wikipedia Commons

Ti timers togreise-snacks for deg som elsker vakre utsikter og langsomme tog. Pruga Beograd–Bar-­banen går mellom den serbiske hovedstaden og havnebyen Bar, som ligger ved det krystallklare Adriaterhavet i Montenegro. Strekningen er 470 kilometer lang, og fremme ved endestasjonen har du vært gjennom 254 tunneler og over 435 broer – ikke minst den 200 meter høye Mala Rijeka-viadukten, en av verdens høyeste broer. To avganger om dagen, en klokken 09, den andre klokken 21. Ta dagtoget, da går du ikke glipp av naturen. Billetter og sitteplasser kan bare kjøpes over disk ved de respektive stasjonene, men du kan sjekke rutetider på den serbiske jernbanens hjemmeside: srbvoz.rs/en.

Gjennom Rhindalen

<b>LANGS RHINEN:</b> Reisen med MittelrheinBahn er pur idyll. Her er Rhinen og slottet Pfalzgrafen­stein på Falkenau-øya på den ene siden av sporet og idylliske Kaub på den andre.
LANGS RHINEN: Reisen med MittelrheinBahn er pur idyll. Her er Rhinen og slottet Pfalzgrafen­stein på Falkenau-øya på den ene siden av sporet og idylliske Kaub på den andre. Foto:  Deutschen Zentrale für Tourismus

Mittelrheinbahn (mittelrheinbahn.de) går langs Rhinens bredd fra Köln i nord til Mainz i sør. Den flotteste delen av strekningen er nok den mellom Koblenz og Bingen da toget iler frem
gjennom verdensarvområde.
Mellom 1928 og 1987 ble strekningen trafikkert av Rheingold, et tog som forbandt den nederlandske nordsjøkysten til de sveitsiske alper, og som i sin tid hadde tilnærmet samme status som Orient­ekspressen. Fra 1965 til ruten ble lagt ned hadde Rheingold kun første klasse om bord. I dag kan du velge mellom hurtigtogene ICE, EG og IC, pluss flere regiontog som stanser på alle stasjonene. Velger du de raske lang­distanse­togene finnes det alltid en restaurantvogn. Velger du det sveitsiske Eurocity-toget mellom Hamburg og Zürich kan du kjøpe plassbillett i vogner med panorama glasstak. 

Vakkert i Wales

<b>FJELLTOPP:</b> Wales har flere gamle damplokomotiv som fortsatt brukes. Ett av dem brukes innimellom på tannhjulsbanen fra Llanberis i Wales opp til Snowdon, det høyeste fjellet i Wales og England.
FJELLTOPP: Wales har flere gamle damplokomotiv som fortsatt brukes. Ett av dem brukes innimellom på tannhjulsbanen fra Llanberis i Wales opp til Snowdon, det høyeste fjellet i Wales og England. Foto:  Visit Wales Image Centre
<b>WALES:</b> Store deler av Cambrian Line følger den walisiske nordvestkysten. 
WALES: Store deler av Cambrian Line følger den walisiske nordvestkysten.  Foto: Cambrian Line

Kom deg til Shrewsbury, som ligger en times togtur fra Birmingham. Fra Shrewsbury hopper du på det lille, smalsporede toget Cambrian Line (thecambrianline.co.uk), som tar deg inn i Wales. Det er ikke uten grunn at jernbanen ofte om omtales som Cambrian Coast Line. Den går flere steder tett på kyststripen og passerer vakre steinstrender, slott, festninger, duvende enger, jordbruk, husdyr og landsbyer på turen mellom Aberystwyth og Pwllheli på Wales' nordvestkyst. Har du lyst på et avbrekk, så ta med gode tursko slik at du kan oppleve nasjonalparken Snow­donia. Etter 221 kilometer og tre timer og 45 minutter er du fremme i den trivelige ende­stasjonen Pwllheli. 

En smak av Pyreneene

<b>ÅPENT:</b> Om sommeren kan du sitte i åpne vogner på Train Jaune. Været kan imidlertid skifte raskt.
ÅPENT: Om sommeren kan du sitte i åpne vogner på Train Jaune. Været kan imidlertid skifte raskt. Foto: Martin Jansen
<b>VIADUKT:</b> Séjourné-viadukten er blant de flotteste konstruk­sjonene på Train Jaune-banen. 
VIADUKT: Séjourné-viadukten er blant de flotteste konstruk­sjonene på Train Jaune-banen.  Foto: Wikimedia Commons

Å reise gjennom Pyreneene i et lite og gult tog med åpne vogner er en idyllisk opplevelse. Der de franske TGV-togene (Train à Grande Vitesse) suser mellom storbyene i noen hundre kilometer i timen med klimaregulerte togsett, skinnseter og restaurantvogner, vagger Train Jaune – det gule toget – av gårde i en snitthastighet på 30 km/t og stanser på 22 stasjoner. Byggingen av jernbanelinjen startet i 1903 for å knytte de katalanske høyfjells­platåene til resten av regionen. Hele strekningen fra Villefranche-de-Conflent til Latour-de-Carol ble ferdigstilt i 1927, er cirka 63 kilometer lang og tar rundt tre timer. Jernbanen inkluderer nitten tunneler, der Pla de Llaura-tunnelen er lengst med sine 380 meter. Enda mer imponerende er Séjourné-viadukten, som sto ferdig i 1908. Toget passerer 65 meter over bakken på det høyeste. Bemerkelsesverdig er også Pont de Gisclard-hengebroen fra 1909 som krysser Tet-eleven. På det høyeste er det 80 meter ned til vannflaten. Broen er klassifisert som et historisk monument. Om vinteren frakter Train Jaune skiturister opp til Font-Romeu-Odeillo-Via på 1300 moh., som er Pyreneenes eldste skiresort. Og siden Villefranche-de-Conflent kun ligger en times kjøring unna Middelhavet, betyr det at du i teorien kan stå på ski i Pyreneene og bade i Middelhavet på én og samme dag. Togets høyeste punkt er Bolquère Eyne som er Frankrikes høyeste jernbanestasjon, 1592 meter over havet. Villefranche-de-Conflent er en UNESCO-­listet festningsby fra det 17. århundre med trange smug og utallige fortauskafeer- og restauranter.

Skotsk høyland

<b>NATT-TOG:</b> Caledonian Sleeper Highland Route går fra London til Fort William i Skottland og tar deg gjennom vilt landskap. Starter du fra London Euston klokken 2115 er du fremme i Fort William like før klokken 10 dager etter.
NATT-TOG: Caledonian Sleeper Highland Route går fra London til Fort William i Skottland og tar deg gjennom vilt landskap. Starter du fra London Euston klokken 2115 er du fremme i Fort William like før klokken 10 dager etter. Foto:  Derek Thompson

Ta nattoget Caledonian Sleeper fra London til Fort William ved foten av Ben Nevis, Storbritannias høyeste fjell. Mellom juni og oktober kan du reise videre fra Fort William og ut til havnebyen Mallaig på den skotske nordvestkysten med damptoget Jacobite Steam Train. Halvveis på ruten går turen over den 120 år gamle og ikoniske viadukten Glenfinnan Viaduct, brukt i Harry Potter-
filmene for å filme «Hogwarts Express». Du kan også ta West Highland Line fra Glasgow til Mallaig. Dette er antagelig en av de beste måtene å oppleve nasjonalparken Loch Lomond & The Trossachs. Toglinjen splittes i Crianlarich og går enten forbi Loch Awe til Oban eller opp gjennom ødemarka Rannoch Moor til Mallaig via Fort William.

<b>KVELDSMAT:</b> Moderne og bekvemme fasiliteter om bord i Caledonian Sleeper. 
KVELDSMAT: Moderne og bekvemme fasiliteter om bord i Caledonian Sleeper.  Foto: Caledonian Sleeper
<b>120 ÅR GAMMEL:</b> Damptog på Glenfinnian-viadukten.
120 ÅR GAMMEL: Damptog på Glenfinnian-viadukten. Foto:  Martin Molcan

Klatretur i Østerrike

Turen er ikke lang, men desto mer spektakulær. Den gamle og dampdrevne tannhjul-jernbanen fra St Wolfgang og opp til Schafberg på 1783 meter i Østerrike er en særegen opplevelse. SchafbergBahn har vært i drift siden 1893 og er Østerrikes bratteste tannhjul-bane. Den bruker 35 minutter på å tilbakelegge 5,85 kilometer og 1190 høydemeter. På det meste er stigningen 26 prosent. Damplokomotivene på SchafbergBahn skal være blant verdens eldste som fortsatt er i drift, men de har fått selskap av mer moderne maskiner. Utsikten fra toppen fantastisk. På en klar dag er det 360-graders utsyn over Salzkammergut-regionen og helt til Chiemsee-innsjøen i Tyskland. Det finnes både hotell og restaurant på Schafberg.

<b>KLATRE:</b> SchafbergBahn er Østerrikes bratteste tannhjulsbane.
KLATRE: SchafbergBahn er Østerrikes bratteste tannhjulsbane. Foto:  Österreich Werbung

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 07 2023

Denne saken ble første gang publisert 07/02 2023.

Les også