Har du prøvd å fortelle en 2-åring at hun må være litt stille fordi du snakker i telefonen, og opplevd at dine behov absolutt ikke blir tatt hensyn til? Små barn har en ganske egosentrisk tilnærming til verden de første leveårene.

Selv om de helt fra nyfødtalder kan kommunisere med oss, har de ikke forutsetning for å se verden utifra andre folks perspektiv.

Dette skjer ikke før barn er 4-5 år gamle og forskerne kaller det perspektivtaking eller fortståelse av sinnet.

Forandrert hjerneaktivitet

Nå viser ny forskning at de områdene i hjernen som styrer denne ferdigheten hos voksne forandrer aktivitet hos barn akkurat når de når 4- 5-årsaldren.

20 barn fra 5 til 11 år ble undersøkt med MR- teknologi mens de hørte på historier om andre mennesker, som hadde ulike sinnsstemninger. De ble også vist et lite rollespill med dukker og bedt om å svare på spørsmål i etterkant.

Studien er publisert i tidsskriftet Medical News Today.

Empati og barn

VEIKRYSS: Den temporoparietal veikryss (TPJ) er et område av hjernen som er kjent for å spille en avgjørende rolle i prosesser der det gjelder å se seg selv i forhold til andre.. Det er her man ser forandret aktivitet hos barna når de begynner å kunne sette seg inn i andre menneskers perspektiv. Elektromagnetiske forstyrrelser av TPJ har vist seg å påvirke individers evne til å få moralske avgjørelser. © FOTO: Istockphoto

- Vi ser at hjerneaktiviteten hos barn begynner å ligne mer på voksnes når de begynner å utvikle evnen til å ta andre menneskers perspektiv, sier Hyown Gweon, en av forskerne bak studien.

Empati og barn

MÅLTE HJERNEAKTIVITET: I et av forsøkene ble 20 barn fra 5 til 11 år undersøkt med MR teknologi mens de hørte på historier om andre mennekser som hadde ulike sinnsstemninger. © FOTO: Istockphoto

Går fortere hos noen

Studien viste også at de barna som gjorde det best på oppgaver der de måtte bruke perspektivtenking, som for eksempel å høre på historier om andre menneskers tanker, var de som hadde mest aktivitetet i disse hjerneområdene.

Fortsetter i skolealderen

- Denne studien er viktig fordi den viser at det tar flere år for barn å utvikle disse evnene, selv om barn først begynner å tolke andre menneskers handlinger fra cirka 4-årsaldren. Denne utviklingen fortsetter utover skolealderen, og studien viser at barn er cirka 8 år før disse områdene i hjernen er like spesialisert som hos voksne, sier stipendiat Carolien Konijnenberg ved enheten for kognitiv utviklingspsykologi ved Universitetet i Oslo til Foreldre & Barn.

Konijnenberg gjorde selv en masteroppgave der hun sammenlignet 3- og 4-åringer, og hvordan de kunne forholde seg til andres perspektiv.

Studien viste at de eldre barna gjorde det bedre enn de yngre.

Kan trenes opp

Selv om alder er viktig for denne utviklingen kan den også trenes opp.

- Ved å lese, vise bilder og snakke om andres følelser kan foreldre og lærere hjelpe barn til å utvikle disse evnene, sier hun.

Kan forstå autisme

Forskerne bak den amerikanske studien tror resultatene kan hjelpe oss å forstå og undersøke barn med autisme som ofte har mer begrensede evner til å sette seg inn i andre menneskers tanker og følelser.

- Kanskje ser mønsteret og aktiviteten i denne delen av hjernen annerledes ut hos dem? skriver Hyown Gweon

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!