Forskning viser at fysisk aktivitet har en positiv effekt på barns selvtillit og selvfølelse.

Barn som regelmessig deltar i idrettsaktiviteter er mer populære, husker bedre og er mer konsentrerte enn mindre aktive barn, og gjør det derfor gjerne også bra på skolen.

Inaktive barn føler seg derimot mindre glade, mer ensomme og stresset.

Holder ikke å sykle til skolen

Det bekrefter førsteamanuensis Per Egil Mjaavatn ved NTNU i Trondheim.

Les også: Tjukk baby= overvektig voksen?

Motorisk flinke barn er mer populære på skolen.

- Ungdomsskoleelever som driver aktiv idrett skårer høyt på selvoppfatningsmål. De er mer positive til seg selv og større tro på egne krefter enn andre barn, utdyper Mjaavatn.

Han har i en rekke år forsket på virkningen av fysisk aktivitet på barn og unges utvikling. En gruppe elever følges fra første til tiende klasse, og prosjektet pågår fortsatt.

Resultatet er klart: Jo mer fysisk aktiv ungdomsskoleeleven er, jo høyere skår på ulike selvoppfatningsmål.

Det er det samme om treningen er organsiert eller uorganisert. Men det holder ikke å sykle til skolen, det er snakk om aktiv, bevisst trening.

Les også: Sjekk hva barnet ditt skal kunne

Samme tendens har han funnet hos de yngre barneskolebarna.

- Motorisk flinke barn er mer populære på skolen. Det henger nok sammen med at de fungerer godt i leken, og rett og slett er morsommere å være sammen med.

Aktive barn trives og gjør det godt på skolen.

HOCKEYBARN

HOCKEYBARN: Det finnes en rekke idrettsgrener å velge mellom, også for de minste barna. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

©Bettina Brinkmann/MAXPPP - Paris, le 28/09/2006 - ILLUSTRATION enfant Vie quotidienne: sport ****AUTORISATION OK****=

Finn den riktige idretten til barnet:

Det er lurt å la små barn få allsidig motorisk trening, slik at de får inn grunnleggende bevegelsesmønstre.

Her er det mange muligheter, som barneidrettskolene som mange idrettslag tilbyr til de aller yngste, samt turn, judo, bryting, dans og lignende.

  • Er barnet ditt glad i musikk og rytmer, er det opplagt å la det få prøve dans. Det finnes mange former for dans for små barn, og enkelte danseskoler tilbyr også «barnedans», som kombinerer lek og dans. I tillegg tilbyr mange danseskoler både ballett og showdance for de yngste.
  • Er barnet ditt glad i å leke med ball, er ballspill tingen. Det finnes mange fotball-, håndball- og golfklubber som også tilbyr trening til de yngste. I noen av disse klubbene kan det være ball og lek som er i sentrum, og fokus er på balanse, koordinasjon og motorikk i tillegg til balleker og småspill.
  • Er barnet ditt en badeløve, er det masse muligheter for både baby- og barnesvømming. Mange svømmeklubber tilbyr opplæring på forskjellige nivåer, slik at det er godfe muligheter at barnet ditt kan utfordres på sitt eget nivå. Fra «plask og lek» til mer målrettet svømmeundervisning.
  • Er barnet ditt en riktig villstyring, som liker å herje og lekeslåss, kan dere kanskje prøve kampsport, som judo, aikido, bryting og kickboxing. Noen kampsportforeninger tilbyr kurs for barn fra fire år og oppover. For de yngste fokuseres det gjerne på å utvikle basisferdigheter, slik at de får god kroppskontroll, samt lære disiplin gjennom oppgaver de får av instruktørene. Kampsportdelen blir større når de blir eldre.

Kilde: Vi Forældre

Hva skal man velge?

For de yngste barna er det gjerne foreldre som bestemmer hvilken idrett barnet skal debutere med. Noen steder er det begrenset med tilbud, men i de store byene er valgmulighetene mange.

Ifølge Mari Bjone, rådgiver i Norges Idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité, er det viktig at spesialiseringen ikke skjer for tidlig.

- Ikke fokuser på at barna skal bli verdensstjerner fra starten av, det er viktigere med allsidig idrettsliv, og det bør foreldre oppmuntre til.

De som til slutt blir best, har ofte en allsidig idrettsbakgrunn. Og husk at av alle barn som driver idrett, er det bare en liten promille som en gang vil bli OL-vinnere.

Les også: Slik blir barnet ditt trygt i barnehagen

Det nytter med andre ord ikke å tvinge lille Lars ut på fotballbanen to ganger i uka bare fordi far selv en gang drømte om å bli fotballproff.

- Talentbegrepet er dessuten veldig misforstått. Skal man bli ordentlig god, krever det 10 000 timer med trening, eller ti år med trening. Den tiåringen som er best i dag, vil ikke nødvendigvis være det når han eller hun er 20 år, forklarer Bjone.

For det å bli blant de beste, krever mer enn en naturlig god motorikk og fysikk. Det handler vel så mye om lyst og viljestyrke til å trene iherdig, og ikke minst om psykologiske faktorer som å klare å være best når det gjelder.

Bestemmelser om barneidrett:

Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett ble behandlet og vedtatt på Idrettstinget i 2007.

Her står det blant annet:

«Barneidrett er idrettsaktiviteter for barn til og med det året de fyller 12 år. Barn har rett til å velge hvilken idrett, eller hvor mange idretter, de vil delta i - og bestemmer selv hvor mye de vil trene.»

«Barn har rett til å velge om de vil delta i konkurranser eller ikke, og ha like muligheter til å delta».

Viktige huskeregler til overivrige foreldre?

900 barneidrettskoler

Barneidrettskoler er et tilbud mange idrettslag har til de aller yngste. Idrettskolene organiseres ofte i samarbeid med flere særidretter i en idrettsklubb.

Nå finnes det cirka 900 barneidredrettskoler rundt om i hele landet, som har fått støtte av idrettsforbundet.

På disse skolene er grunnprinsippet at barna skal gjennom minst tre ulike idretter i løpet av året, som å svømme, spille fotball eller håndball og stå på skøyter eller ski om vinteren.

Noen idrettskretser har lang tradisjon med slike barneidrettskoler, og Mari Bjone trekker spesielt frem øst- og vest-Agder, Oppland, Akershus, Østfold og Nord- og Sør-Trøndelag som har lange tradisjoner.

Les også: Dette gir barn med høy IQ

I Oslo er det derimot vanligere at foreldrene «shopper» aktiviteter for barna, og velger mellom alt fra danseskoler, svømming, fotball, judo og speideren. Da blir det mer aktuelt å se på hvilken idrett som kan passe for akkurat ditt barn.

Fotball på løkka er det beste

- Passer organisert idrett for alle barn?

- Nei, det aller beste for barn er å drive med uorganisert aktivitet, slik barn gjorde for 30 år siden. Det er uorganisert fotball på løkka som får barn til å leke og utfolde seg på best mulig måte, sier Bjone.

Den organiserte aktiviteten er derimot helt avhengig av en dyktig og engasjert trener for å fungere optimalt, mener hun.

- Treneren betyr alt. Han eller hun skal engasjere barna, slik at de ikke stort sett står i kø i løpet av den timen de er på trening. Du må være en god organisator for å være en god barnetrener.

Har du et rolig og mer beskjedent barn, som synes ballspill er litt skummelt og som foretrekker å sitte for seg selv og lese og tegne, kan du vurdere om ikke en konsentrasjonsidrett kan passe bedre enn lagsport.

- Det finnes mange individuelle idretter der det ikke handler om samspill med andre, men om å gjøre ting for seg selv, og som krever en stor grad av konsentrasjon. For eksempel golf, skyting, skiskyting, turn, friidrett og orientering, sier Bjone.

- Også ballett er en idrett som krever konsentrasjon og der man kan begynne tidlig med å lære seg teknikker.

Les også: Øvelsene som gir muskler

Les mer om trening og kosthold på Klikk Helse

Les mer på Klikk Foreldre

Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!