Som mamma til en liten tass vet du sikkert alt om å være så stuptrøtt at du kun har energi til å fokusere på det aller viktigste: Har vi nok bleier? Når er neste møte på jobben?

Resten - bursdager, avtaler, spennende tv-program og så videre - sorterer hjernen din bort. Og det kan være dødsfrustrerende.

Men ikke få panikk om du plutselig legger nøklene i kjøleskapet eller konsekvent glemmer igjen lommeboken eller stellevesken hos svigermor. Du er ikke i ferd med å bli senil.

Det er bare din trøtte hjerne som tar seg en velfortjent blund, mens du desperat forsøker å holde deg våken og få alt til å fungere.

Søvnmangel = sløve hjerneceller

Lider du av søvnunderskudd, kan grupper av nerveceller i hjernebarken faktisk ta seg en lur på skift, selv om du er våken.

Og når deler av hjernen din sover, blir evnen til å tenke klart nedsatt. Det viser et amerikansk forskningsprosjekt fra studier for folkesunnhet ved University of Wisconsin.

At hjernen din har behov for hvile, henger sammen med hormonet adenosin, som hver dag hoper seg opp i hjernevindingene når vi er våkne. Utover dagen får vi mer og mer adenosin i hjernen, og blir mer og mer trøtte.

Når du får en god natts søvn, brytes alt stoffet ned. Får du derimot for lite søvn, vil det være rester igjen av adenosin i hjernen om morgenen. Da vil du raskt bli trøtt og matt i hodet igjen.

Far sover faktisk tyngre

Til tross for at dine søvnige hjerneceller må ty til en høneblund i løpet av dagen, er det pussig nok nettopp hjernens skyld at du våkner om natten så snart gullungen gir fra seg det minste lille knirk.

Det forteller Poul Jennum, professor og leder av Dansk Center for Søvnmedicin på Glostrup Hospital.

– Når kvinner blir mødre oppstår en beskyttelsesrefleks i hjernen som gjør at de raskere våkner for å se til barnet enn mannen gjør, sier han.

Det kan selvsagt være irriterende at han ved siden av deg bare sover videre.

Men forklaringen er altså at en aktivering i hjernestammen gjør kvinner fysisk programmert til å våkne lettere, ifølge Jennum.

Professoren mener likevel at det ikke er noen grunn til bekymring hvis du får for lite søvn.

- Selv om du blir vekket av barnet ditt, skal du ikke være redd for at det går utover helsen din. Det er en naturlig prosess, og alle undersøkelser viser at det er sunnhetsfremmende å være foreldre. Mennesker som får barn lever lengst, fastslår søvn- og hjerneforskeren.

8 trinn til bedre søvn for småbarnsforeldre

1. Ha regelmessige leggetider. Å legge seg til samme tid hver kveld gjør det lettere å sovne.

2. Legg deg tidlig. Ja, det er litt kjedelig, men du får det tilbake i form av energi og overskudd når minsten vekker deg klokken 05.53. 

3. Dropp oppkvikkende drikker som kaffe, te og cola om kvelden. Kaffe uten koffein er greit.

4. Sørg for at kveldene er rolige, og unngå for mye fysisk aktivitet de siste tre timene før leggetid. (Bortsett fra erotikk. Sex virker søvnstimulerende.)

5. Ta et varmt bad før leggetid - det hjelper kroppen med å gå ned i temperatur og du slapper mer av.

6. Se ikke på tv på soverommet – det gjør deg mer våken, og det blir vanskeligere å sovne.

7. Ha det mørkt og kjølig på soverommet. Mørke stimulerer søvnhormonet melatonin, som gjør deg trøtt. 

8. Del nattevåkingen mellom dere, så begge får sovet mest mulig. For eksempel kan dere ta annenhver natt.

Kilde: Søvnforsker Søren Berg.

Sur og irritert

Søvnforsker Søren Berg bekrefter at søvnmangel påvirker hjernen. Samtidig påvirker det psyken hvis du får for lite søvn.

– Du assosierer dårligere og presterer dårligere når du er trøtt. Samtidig ser du på tilværelsen gjennom en "dugget rute". Kroppen produserer flere stresshormoner, som gjør at du lettere blir irritert på barna og sur på partneren, og det gir selvfølgelig dårligere livskvalitet, forklarer Berg.

Konstant og massiv søvnmangel kan på sikt påvirke selvfølelsen og i verste fall føre til depresjon. Men i utgangspunktet er det ingen grunn til noen som helst panikk, fastslår Søren Berg.

- Nybakte mødre har en fantastisk evne til å tåle at barn ikke har noen søvnrytme i de første tre-fire månedene. Mange mødre får kanskje ikke mer enn to timers sammenhengende søvn i de første par månedene, sier han.

Deretter får de fleste barn en bedre søvnrytme. Men har du et barn som fortsetter å våkne, går det unektelig utover din kvalitetssøvn.

- Derfor er det viktig at du er oppmerksom på det og prioriterer din egen søvn. Hvis ikke kan det bli en ond sirkel der du blir stresset og hjernen derfor får problemer med å sovne, sier han.

- Legg deg tidlig og snakk med partneren om hvordan dere kan avlaste hverandre, så dere får sovet mer, råder Søren Berg.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!