Den norske mor og barn-undersøkelsen viser at 40 prosent av foreldre har problemer med barnets søvn i barnets første leveår.

Her er de vanligste problemene for småbarnsfamilier generelt:

  • Vanskelig å få barnet til å legge seg om kvelden. Dette innebærer for noen at leggeritualet kan ta flere timer, med mye skriking og frustrasjon.
  • Barnet våkner mange ganger for å få pupp. Før barnet får fast føde er det helt naturlig at det våkner om natten for å få mat. Men noen fortsetter å våkne mange ganger hver natt langt utover i andre levehalvår.
  • De ekstreme morgenfuglene. Barnet er umulig å holde våken etter seks-halvsju-tiden om kvelden og våkner grytidlig hver morgen, gjerne klokka fem, opplagt og klar for dagen. Men det er ikke resten av familien.

Vekkerklokketrikset

- Det beste tipset for å få morgenfuglene til å sove lenger om morgenen, er å stille en vekkerklokke på barnerommet til å ringe rett etter at barnet vanligvis våkner. Ved å stille den til å ringe gradvis litt senere, vil barnet ofte sove lenger, fordi det har lært at det ikke er morgen før klokka ringer, forklarer helsesøster Nina Misvær.

SÅ LENGE SOVER BARN (VANLIGVIS):

0-3 måneder: Sover vanligvis 16-19 timer i døgnet. 1-3 timer mellom hvert måltid, om natten ofte noe lengre søvnperioder.

3-6 måneder: Sover 3-4 ganger om dagen, våkner til minst 1 nattmåltid.

6-9 måneder: Dagsøvn minst 2 ganger (formiddag og ettermiddag). Kan læres til å sove hele natten etter at barnet har begynt med fast føde.

9-12 måneder: Sover 1-2 ganger på dagen, 10-12 timer på natten.

1-3 år: Sover én gang på dagtid (1-3 timer), 10-12 om natten.

3-6 år: 10-12 timer nattesøvn, noen har fortsatt en lur på dagtid etter at de har fylt 3 år.

Kilde: Nina Misvær

Hun har skrevet flere bøker om barn, blant annet Sove hele natten fra 2006.

- Barn under 6 måneder klarer ikke å viljestyre søvnen, men kan få forstyrret søvnrytmen ved at foreldrene til stadighet vekker det, fordi de mistolker barnets signaler.

Her er noen av Nina Misværs beste råd for å få babyer og små barn til å sove:

  • Lær å tolke når barnet er trøtt: Det er ikke sikkert trøtte barn gjesper, vær obs på andre signaler, som at barnet gnir seg i øynene.
  • Faste kveldsrutiner: Når barnet er 3-6 mnd, er det på tide å innføre faste leggtider og kveldsrutiner, som at du tar på barnet pysj, bader og synger nattasang.
  • Lær barnet å sovne selv: Å lære barnet å sovne selv om kvelden gjør også at det lettere vil klare å sovne igjen når det våkner om natten.
  • Gjentagelse: Innsovningsforholdene om kvelden bør være de samme når barnet våkner om natten.
  • Ingen vugging: Unngå å venne barnet til å sovne med brystet eller med flaske, eller å bli vugget, rugget eller klappet i søvn.
  • Gråter når de er trøtte: Noen barn er urolige og klynker eller gråter litt før de sovner. Det er helt normalt og skyldes en aktiv søvnfase.
  • Egen seng: Ikke la barnet komme opp når det først er lagt, og la det for all del ikke få komme opp i foreldresengen.
  • Regelmessige sovetider på dagtid: De fleste barn sover best hvis forholdene er slik de er vant til, for eksempel mange ute i barnevogn.
  • Søvn avler søvn: Ikke kutt ut dagsøvn i håp om lengre nattesøvn, det gjør bare vondt verre. Overtrøtte barn sover dårlig.
  • Når barnet protesterer eller gråter: Gå inn etter noen minutter og si med rolig stemme: "Det er natten, du må sove nå." Og gå raskt ut igjen. Gjenta dette til barnet sovner. Øk eventuelt gradvis tiden du venter med å gå inn igjen.
  • Spioner: Noen barn gråter mer av å se foreldrene sine. Sørg da for å observere barnet uten selv å bli sett.

For litt større barn finnes også en rekke effektive leggetriks.

Sover for lite

NÅR BØR BARN LEGGE SEG?

  • Under 1 år: Mellom kl 18 og 19
  • 1-3 år: Senest kl 19
  • 4-6 år: Mellom kl 19 og 20

Kilde: Karin Naphaug

Eksperter som forsker på søvn, mener det er et tiltagende problem at barn sover for lite. Dette gjelder trolig barn i alle aldrer.

- Barn som sover for lite, blir grinete, klengete, uopplagte, urolige, aktive, har dårlig appetitt, konsentrasjon og samspill med andre barn, mener spesialsykepleier og helsesøster Karin Naphaug, bedre kjent som «Sove-Karin».

Naphaug har i mange år drevet et firma som tilbyr hjelp til familier med søvnproblemer, og har skrevet boka Sov godt!. Internasjonal forskning tyder også på at for lite søvn hos barn kan føre til overvekt, hyperaktivitet, adferdsproblemer og nedsatte kognitive prestasjoner.

- Dette stemmer med det jeg har oppfattet i arbeidet mitt. Mange overaktive barn blir rolige når de får nok søvn, sier Naphaug, som tidligere har satt opp en liste over når barn bør legge seg.

For trøtte til sex

Mangel på søvn kan også få konsekvenser for foreldrenes samliv.

DERE HAR ET SØVNPROBLEM DERSOM ...

  • Dere som foreldre opplever dette som et problem.
  • Barnet trenger mer enn 30 minutter på å sovne om kvelden, og våkner to eller flere ganger om natten.
  • Alvorlig søvnproblem er når barnet våkner tre eller flere ganger hver natt og har en total søvnlengde på mindre enn ni timer i døgnet.

Kilder: Misvær, Ursin og Mindell

- Jeg var med på å gjøre en undersøkelse om småbarnsforeldres parforhold i 2009. Der kom det blant annet fram at over halvparten av foreldrene siste måned hadde opplevd det som et problem at de hadde vært for trøtte til å ha sex, forteller Nina Misvær.

Mødre med barn som sover dårlig, har dessuten høyere risiko for å utvikle depresjon.

Legger seg for sent

Karin Naphaug mener veldig mange norske barn legger seg for sent og ikke får nok søvn av den grunn. De må gjerne stå opp like tidlig uansett, dermed er det viktig at de er i seng tidlig nok.

- Mange er ikke hjemme før klokka fem, og synes det er for tidlig å legge barna klokka sju. Men hvis barna får nok søvn, får de mer ut av den tiden de har sammen, sier Naphaug.

Hun tror også mange foreldre feilaktig tror at barna har lite søvnbehov. De virker aktive og våkne, men sannheten er at de er overtrøtte.

Egen seng eller samsoving?

Barn har et medfødt behov for kontinuerlig kroppskontakt, men både Karin Naphaug og Nina Misvær mener barn og foreldre sover best i hver sin seng.

- Noen sier de sover like godt med barnet i senga, men da er det viktig at alle har sin egen dyne og at dere passer på at barnet ikke blir overopphetet, sier Misvær.

Naphaug mener barn lett havner i foreldrenes dobbeltseng når de er syke, men mener at også syke barn har det best i egen seng.

- Det er faktisk bedre at foreldre legger seg på en madrass ved siden av barnets seng, sier hun.

- Samsoving bra for de minste

Søvnterapeut Caroline Teigen ved Midtimellom-senteret mener derimot at samsoving kan være det beste for noen familier.

- Foreldrene må bestemme seg for om barnet skal sove i samme seng som dem, i egen seng eller på eget rom. Noen spedbarn roer seg best i foreldrenes seng, og jeg anbefaler ikke at barn under 1 år legges på eget rom, sier hun.

Teigen mener mange av dem som samsover, faktisk sover mye bedre, fordi de slipper å stå opp for å gå inn til barnet.

Ferber og andre metoder

Den mest kjente, og mest omstridte, metoden for å få barn til å sove, er Ferber-metoden, som går ut på å forlate barnet og komme inn igjen med jevne mellomrom, uten at du lar det komme opp av senga igjen. Mange kaller denne metoden for «skrikekur».

Sov, for helvete!

Den amerikanske forfatteren Adam Mansbach brukte to timer hver kveld på å få datteren til å sove.

Etter en av disse utmattende øktene la han ut følgende hjertesukk på Facebook:

- Se opp for den neste boka mi: Sov, for helvete! (Go the Fuck to sleep). Som sagt, så gjort.

Og boka ble en internasjonal suksess.

En annen metode er «Midt imellom-metoden». Den går i korte trekk ut på at du sitter inne hos barnet til det sovner, tar det opp når det gråter og trøster.

Det finnes flere metoder for å lære barnet å sovne selv, og for å lykkes er det viktig at foreldrene er enige om at dette skal gjennomføres.

Dersom det byr deg imot på alle måter å forlate et barn som gråter, vil dette synes på kroppsspråket. Da bør du finne en annen metode som du føler deg mer fortrolig med, mener Nina Misvær.

Alle barn kan lære å sove godt

Men det krever ofte stor innsats fra foreldrene.

- Det er slitsomt å oppdra barn, og det å lære barn å sove er noe svært mange strever med. Husk at barn kommer rett fra en tilværelse i livmoren og trenger hjelp til å tilpasse seg livet utenfor.

Å protestere på endringer er helt normalt. Ved å innføre rutiner og legge til rette for god søvn, får du tryggere og mer fornøyde barn, sier Nina Misvær.

Ikke true med senga

Hun påpeker også at barn bør lære at man legger seg fordi man er trøtt og kroppen trenger søvn, ikke for å bli fratatt leketid eller samvær med voksne.

* Unngå å si: «Hvis du er grei, skal du få være lenge oppe - ellers er det rett i seng.»

* Si heller: «Nå skal du få legge deg og sove i den koselige senga, tenk så deilig det blir!»

- Det er fort gjort at et barn som ikke sover, blir en syndebukk i familien, advarer den erfarne helsesøsteren.

Følg oss på Facebook - trykk på liker!

Les også:

Selv spedbarn kan lære å sove hele natta

Slik fikk de barna til å sove

Få barnet til å foretrekke sin egen seng

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!