Lekser

KOMPLISERT: Elevenes lekser blir mer og mer kompliserte - og mange foreldre sliter med å følge med. Da blir barna deres hengende etter. © Foto: Istockphoto

Fredag fortalte Aftenposten om en nederlandsk undersøkelse som konkluderer med at lekser skaper større sosiale forskjeller mellom elevene, og at det er foreldrenes kunnskapsnivå som avgjør om barna får noe positivt ut av å gjøre hjemmeleksene sine.

Les også: Barn må kunne kjede seg

Overgrep?

- Lekser bedrer skoleprestasjonene til elever med ressurssterke foreldre, mens det gir ingen effekt hos elever med mindre ressurssterke foreldre, sier Marte Rønning, forsker hos Statistisk Sentralbyrå.

Debatten rundt hjemmelekser har rast i Norge i mange år, i 2005 fikk vi et av de mer fargerike innleggene:

- Lekser er overgrep mot barn og brudd på menneskerettighetene, sa doktor Ståle Fredriksen ved divisjon for psykisk helsevern ved Sykehuset Innlandet til Dagladet, og viste til artikkel 24 i FNs menneskerettighetserkæring: «Alle har rett til hvile og fritid, herunder en rimelig begrensning av arbeidstiden».

I juni offentliggjorde Bergensklinikkene en undersøkelse som viste at 22 prosent av foresatte ikke forstår barnas lekser.

Les også: Skjønner ikke barnas lekser

Under kan du være med på Klikks egen undersøkelse, eller ytre din mening i kommentarfeltet.

Avstemning

Trenger barna lekser?

30% stemmer
Ja
60% stemmer
Nei
10% stemmer
Usikker
Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!