Barn og seksualitet

Snakk med barna om sex

Barn som får lov til å utforske sin egen kropp, blir flinkere til å sette egne grenser.

SNAKK OM SEX: Når barn blir avslørt eller straffet for seksuell lek, kan det få alvorlige konsekvenser for seksualiteten i voksen alder, mener ekspert og råder foreldre til å la sex bli et naturlig tema.
SNAKK OM SEX: Når barn blir avslørt eller straffet for seksuell lek, kan det få alvorlige konsekvenser for seksualiteten i voksen alder, mener ekspert og råder foreldre til å la sex bli et naturlig tema. Foto: FOTO: Thinkstockphoto
Sist oppdatert

Når barn er i 4-5-årsalderen, bør man fortelle dem hvordan barn blir til, oppfordrer førskolelærer og sexologisk rådgiver Hanne Emilie Skarpsno, som nylig ga ut boken «Barn og seksualitet - utfordringer i barnehagen». Ved siden av kunnskap og åpenhet er det viktig at små barn får utforske sin egen seksualitet. Eksperter mener det er sunt for barna å leke doktor. Slik lærer de å sette grenser for sin egen kropp. Ungdom som vet en del om sex - og de som har fått lov til å utforske kroppen gjennom seksuell lek som barn - har oftere et mer bevisst forhold til egne grenser og debuterer senere seksuelt.

- Det er for sent å lære seg å sette grenser for sin egen kropp når man er 15 år gammel, sier Skarpsno.

For lite kunnskap

Skarpsno erfarer at både foreldre og barnehageansatte er usikre og har for lite kunnskap om barns seksualitet. Skal vi foreldre stoppe barns sex-lek? lurer flere på.Hun peker på at barns utvikling på de fleste felt berømmes og applauderes, som når barnet begynner å gå eller når det står på ski for første gang. Dette gir barnet mestringsfølelse og motiverer til videre utvikling. Men dersom barnet undersøker sine egne eller andres kjønnsorganer, slik som jenta som onanerer morgen og kveld, får det som regel en helt annen reaksjon, ofte usikkerhet og stillhet - og barnet går glipp av den positive bekreftelsen for sin seksuelle identitetsutvikling. Skarpsno oppfordrer til større bevissthet, da voksnes feilreaksjoner kan skape negative ringvirkninger for barnets videre seksuelle utvikling.

- Når barn blir avslørt eller straffet for seksuell lek, kan det få alvorlige konsekvenser for seksualiteten i voksen alder, sier Skarpsno. To og to på do Skarpsno mener at mange barnehager har en stor jobb å gjøre med å legge til rette for barn som ønsker å utforske sin egen eller hverandres kropper.

- Hvordan ser du for deg dette i praksis?

Hva bør barnet lære til hvilken alder?

Under 4 år:

  • Forklar at gutter og jenter er forskjellige.
  • Fortell om kroppen og kroppens funksjoner. Bøker om temaet kan gjerne ligge framme.
  • Forklar at babyer ligger i morens mage - før de kommer ut av skjeden, rett ved «tissehullet».
  • Fortell at de voksne har sex fordi det er deilig - og for å lage barn. Boken «Kroppen» av Trond-Viggo Torgersen kan være til god hjelp når du skal forklare dette.
  • Si at det er ok å ta på eller kose med sin egen tiss når man er for seg selv.
  • Snakk med barnet om grenser, både sosiale og personlige. Det er for eksempel vanlig at vi har på oss truse, og at vi ikke tar andre på puppene eller tissen uten lov.
  • Forklar for barnet at det bestemmer over sin egen kropp. Barnet kan selv bestemme om det ønsker å klemme eller bli tatt på av andre. Barnet har rett til å si ja og nei. Fortell at det kan finnes hyggelige mennesker som prøver å lure barn til å ta på sin egen eller den voksnes tiss. Dette er ikke ok, og barnet må fortelle det til mamma, pappa eller en annen voksen det stoler på. Dette er ikke å sladre!

Når barnet er 4-6 år:

  • Fortell barnet om hvordan kroppen kommer til å endre seg med årene. Fortell om mensen, stemmeskiftet, hår på tissen osv.
  • Snakk om kjærlighet og forelskelse.
  • Forklar hvordan babyer blir til, og hvordan de fødes.
  • Snakk om at tissen kan bli stiv - og at jenter kan kjenne at det kiler i tissen sin. Si til barna at det kan føles godt å ta på egne kjønnsorganer, at dette er vanlig for de fleste, men at det er noe vi som oftest gjør når vi er for oss selv.
  • Snakk med barna om seksuelt misbruk, at det er galt om noen tar på tissen deres uten at de selv vil det. Si at dette kan skje også om det er en voksen eller ungdom barnet kjenner fra før. Snakk med barnet om hvem det kan snakke med hvis noe slik skulle hende.

Kilde: Boken «Barn og seksualitet» av Hanne Emilie Skarpsno

- Man kan starte med å la to og to få lov til å gå på do sammen, dersom de ønsker det. Dette innebærer at de voksne må være årvåkne. En putekrok der barna har mulighet til å utforske egen eller andres kropp, er også en god ting. Igjen, de voksne må følge med, men likevel gi barna følelsen av å ha et privatliv, svarer Skarpsno. Hun er opptatt av at vi må møte barna med anerkjennelse, at vi ikke må lage noe nummer ut av lek med seksuelt innhold:

- Det er det samme som gjelder for barn som for voksne: Det er diskresjon og respekt for privatlivet. Dersom en voksen observerer seksuell lek, anbefaler Skarpsno å komme med en positiv reaksjon og gjerne en vennlig kommentar. Hvis noen leker doktor, bør man ikke si «Fy, dette får dere ikke lov til», men heller for eksempel: «Så koselig dere har det».

Tiss og pupp

I Ånnerudtoppen barnehage i Asker er de bevisste på at barn er impulsive - og at seksualitet ikke er noe unntak fra denne regelen.

- Barna er opptatt av egen og andres kropp, av likheter og forskjeller. Dette er en del av utviklingen til å bli trygg på sin egen kropp, sier pedagogisk leder i småbarnsavdelingen i Ånnerudtoppen barnehage, Kamilla Torset Næss.

Hun erfarer at egen kropp er noe som opptar barna fra de er ganske små. Når bleien kommer av ved skift, skjer det ofte at barnet tar hånden sin ned mot kjønnsorganet og sier «tiss». Næss svarer da: «Ja, der er tissen din, guttetiss/jentetiss». Barnet svarer ofte med et bekreftende «ja», eller nikker. Om barnet peker videre på egen pupp, svarer de voksne bekreftende på dette også: «Ja, der er puppen din».

- Når vi skifter bleie på flere samtidig, hender det et barn blir oppmerksom på et annet, peker og sier «tiss». Ofte begynner barna og le - og gjentar ordet mange ganger. Da tar vi oss tid til at barna får le ferdig, forklarer hun. Næss ser at noen av barna putter hånden oppi bleien og stimulerer seg selv når de skal sove, og at noen gnir kjønnsorganet mot for eksempel sandkassen eller en bordkant.

- Dette er helt naturlig - og vi lar barna gjøre dette, så lenge det ikke går ut over andre ting. Som oftest holder de ikke på så lenge om gangen. Dersom vi ser at det går ut over barnets lek, og at det begynner å trekke seg bort fra de andre, griper vi inn. Vi forsøker da å veilede barnet over på noe annet, en lek for eksempel, forteller Næss.

Uskyldig lek

Lek med seksuelt innhold er ikke noe man ser hver dag i barnehagen. Men innimellom dukker det opp, ifølge Næss.

- Det kan være lek med barbiedukker, der dukkene ligger oppå hverandre fordi de skal lage barn. Eller at noen barn har trukket ned buksene for å vise hverandre tissen. Dette er helt naturlig, en uskyldig lek - som vi lar dem få lov til å sysle med. Dersom Næss observerer at et barn kan mer, eller er opptatt av seksuelle ting som ikke er naturlig for barnets aldersgruppe, noteres hendelsen.

- Vi vil følge opp med å stille åpne spørsmål - på en nysgjerrig og interessert måte, uten at barnet opplever oss som strenge. Svarer barnet at det er en hemmelighet, vil vi vurdere å kontakte barnevern eller politi. Vi er oppmerksomme på ikke å overtolke, men man skal likevel alltid være på vakt for å ivareta barnets beste, sier Næss.

Alle kropper er topp

Skarpsno ser også dagens kroppsideal i sammenheng med utvikling av barns seksualitet. Dagens kroppsideal er for de fleste uoppnåelig. Mange bilder er retusjerte og fikset på. På tv handler flere og flere av programmene om å bli popstjerner og modeller.

Litteraturtips

Disse bøkene kan gjøre det litt lettere å ta opp seksualitet med barna:

  • «Jeg er meg. Min meg», Margrete
  • Wiede Aasland og Eli Rygg (Høyskoleforlaget,2009)
  • «Snakk om sex», Laura Berma og Irene Inman Tjørve (overs.) (CappelenDamm, 2011)
  • «Barns seksualitet», Thore Langfeldt (Pedagogisk Forum, 2000)

- Barna våre vokser opp med dette, og de lytter også til hva vi sier om det. Alle kommentarer om slanking, trening, muskler, magefett og kalorier påvirker barnas tanker om seg selv - så tenk deg om før du synser om kropp, oppfordrer Skarpsno. Hun råder foreldre og barnehageansatte til å snakke med barn om nettvett. Livet på internett kan være tøft - og det er viktig å styrke barnas selvbilde, gi dem kunnskap og grenser, slik at de er best mulig rustet.

- Noen få år etter at barna kommer ut av barnehagen, må de i stor grad forholde seg til kravene om å være populær, pen og vellykket. Allerede i 9-10-årsalderen er noen barn ute på Instagram. Nettverden kan være ubarmhjertig, for her er det om å gjøre å se best mulig ut. Barnets oppfatning av seg selv vil igjen påvirke seksualiteten.

- Alle er forskjellige. Noen er korte, andre er lange, noen har flat mage, andre har rund mage.... Og alle er bra nok, fastslår Hanne Emilie Skarpsno.

Les også: La barna få ta på seg selv.

Kall en tiss for en tiss.

VÆR ÅPEN: Dersom du som foreldre observerer seksuell lek, anbefaler eksperter deg å komme med en positiv reaksjon og gjerne en vennlig kommentar. Hvis noen leker doktor, bør man ikke si «Fy, dette får dere ikke lov til», men heller for eksempel: «Så koselig dere har det».
VÆR ÅPEN: Dersom du som foreldre observerer seksuell lek, anbefaler eksperter deg å komme med en positiv reaksjon og gjerne en vennlig kommentar. Hvis noen leker doktor, bør man ikke si «Fy, dette får dere ikke lov til», men heller for eksempel: «Så koselig dere har det». Foto: FOTO: Thinkstockphoto

Slik håndterer dere å bli fersket av barna.

Denne saken ble første gang publisert 14/12 2013, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også