SUNNERE ENN MELKESJOKOLADE: Premium 70% kakao med appelsin. © FOTO: Per Erik Jæger

EPLESNACKS: Apple Chips fra Green Tree. © FOTO: Per Erik Jæger

SUNNERE ENN ROSINER: Gojibær får du kjøpt i helsekostbutikker. © FOTO: Per Erik Jæger

PROTEINBOMBE: Skyr er et glimrende alternativ til yoghurt. © FOTO: Per Erik Jæger

KJEKT I FRYSEREN: Sun Lolly saftis fra Confecta. © FOTO: Per Erik Jæger

LYNRASK IS: Null problem å lage is på 30 sekunder. Sunt er det også. © FOTO: Per Erik Jæger

BRA MIKS: Kullsyrevann og eplejuice. © FOTO: Per Erik Jæger

SMOOTHIE: En slager i det fleste hjem. © ILLUSTRASJONSFOTO: www.colourbox.com

MINDRE SUKKER: 72% cacao fra Confecta. © FOTO: Per Erik Jæger

SUNT FETT: Peanøttsmør fra "Green Choice" og sjokoladepålegget Choco Chocoreale. © FOTO: Per Erik Jæger

SUNNERE ENN SUKKER: Sukrin er laget av erythritol. © FOTO: Per Erik Jæger

Ikke et vondt ord om vanlig påskegodteri, cakepops eller muffins pyntet med glasur og smågodt, men sjansen er stor for at vi kommer til et punkt hvor barna (vel, egentlig de voksne...) har fått nok.

Kanskje er påskeeggene tomme allerede før påskeaften, rett og slett fordi pappa ikke klarte å holde fingrene unna?

Eller kanskje vil du bare tilby barna dine snacks, søtsaker og god drikke som er litt sunnere enn det som til vanlig befinner seg i godterihylla?

Her er 12 søte tips som gir mamma og pappa god samvittighet:

1. MØRK SJOKOLADE

Sjokolade med 70 prosent kakao kan inngå i et helt ordinært påskeegg, særlig om du har klart å venne barna dine til den litt kraftige smaken. Slik sjokolade finnes også for eksempel med appelsinsmak. 70 prosent sjokolade inneholder mer kakaomasse og mindre sukker enn vanlig sjokolade.

2. EPLECHIPS

Eplechips gir barna en snacksfølelse, selv om de bare spiser frukt. På bildet: Ordentlig sprø eplechips, laget av skrellede epler, uten sukker, fett, tilsetningsstoffer eller farge. De små posene er fine til matpakke, til bursdager og som turmar. Chipsene er dessuten glutenfrie. Kjøpes i helsekostbutikker.

3. SUPERBÆR

De dyprøde gojibærene har en søtlig og noe krydderaktig smak. De inneholder mye antoksidanter, proteiner, vitaminer og mineraler. Gojibær kan spises som de er, eller has i smotthies, kaker, hjemmebakt brød og hjemmelaget konfekt. Bærene er også veldig dekorative i salater. Fås kjøpt i helsekostbutikker og hos grønnsakshandlere.

4. SKYR

Skyr inneholder ikke fett, men har tre ganger så mye protein som vanlig yoghurt. Derfor skal den mette mer og holde energinivået oppe lengre enn annen yoghurt. Q Skyr er merket med myndighetenes sunnhetsmerke Nøkkelhullet. Velg gjerne en variant uten kunstig søtstoff.

5. FRYS SELV

Saftis kan lages på mange måter. Du kan rett og slett fryse ned juice i passende former. Eller du kan kjøpe ferdige fryseposer. Sun Lolly saftis fra Confecta er uten kunstige tilsetningsstoffer. Kan kjøpes i noen dagligvarebutikker og nettbutikker.

6. SORBET PÅ 1-2-3

Denne isen er kjapp å lage, sunn og god. Verdens enkleste lørdagsgodt! Slik gjør du det: En pose frosne bringebær (400 gram), 1 banan og 2 ss med noe søtt (kan sløyfes). Bland alt i en blender og server. Sorbeten blir ekstra luftig med et egg oppi. For flere tips, les denne saken om hvordan du kan lage is på 30 sekunder.

7. SMOOTHIES

En god smoothies blir satt pris på av de fleste. Du kan snike inn mye sunt, for eksempel frø og et par spiseskjeer sunn olje, i tillegg til frukt, bær og kanskje yoghurt.

8. VANN + JUICE = BRUS

Ikke alle barn kjøper denne ideen, men gjør gjerne et forsøk. Tilsett kullsyreholdig vann til eplejuicen, og vips så har du en kjempegod eplebrus.

9. SUNN OG KJAPP KAKAO

72% kakao fra Confecta inneholder mindre sukker en vanlig kakao, men du kan med fordel bruke 2,5 dl mel i stedet for 1,5 dl vann (som det står på pakken). Da får drikken en deilig, mild kakaosmak. Denne er glutenfri. Kan kjøpes i noen dagligvarebutikker og nettbutikker.

10. GREIT SJOKOADEPÅLEGG

Sjokoladepålegg uten melk passer for laktoseintolerante små mager. Finnes i "allergihyllen" i velassorterte dagligvareforretninger, samt i helsekostbutikker. Sjokoladepålegget er økologisk, laget av naturlige råvarer og uten tilsetningsstoffer. Den aller sunneste varianten lager du selv. Oppskrifter på sjokoladepålegg har vært populære på mange matblogger.

11. PEANØTTSMØR

Peanøttsmør fra "Green Choice" inneholder kun ristede peanøtter og litt havsalt. Det er veldig godt, og søtt nok uten tilsatt sukker. Kan kjøpes i noen dagligvarebutikker.

12. SUKRIN

Sukrin er ikke godteri i seg selv, men navnet på en naturlig sukkererstatning basert på erythritol, som blant annet finnes naturlig i pærer og meloner. Sukrin ser ut som og smaker som sukker, men gir verken kalorier, blodsukkerstigning eller hull i tennene. Fås i helsekostbutikker og nettbutikker.

Les mer:

Slik sniker du grønnsaker i barna

Test av barnekjeks

Test av frokostblandinger

Kresne barn? Dette hjelper når hun ikke vil spise

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!