Lage mat med barn

LÆRER MYE: Barn lærer mye av å få være med på, eller stå for matlagingen innimellom. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Da du var liten kom du kanskje hjem fra skolen med nøkkelen rundt halsen. Du gikk rett inn på kjøkkenet og satte på potetene, og når foreldrene dine kom hjem fra jobb hjalp du dem med resten av middagen. Kanskje hadde du et par dager i uka der matlagingen var ditt ansvar.

Men lar du dine egne barn få ansvar for maten, eller foretrekker du å lage den selv mens barna får den servert?

Å la ungene lage middag gir dem mestringsfølelse og lærer dem hvor maten kommer fra.

- Dersom barna deltar i matlagingen, får de mer eierskap til måltidet, og det er lettere å gi dem næringsrik kost samtidig som barna kan erfare at sunn mat ikke trenger å være kjedelig mat, sier klinisk ernæringsfysiolog i Mills DA, Marte Gjeitung Byfuglien.

Starter med planlegging

Ernæringsfysiologen understreker at grunnlaget for sunne matvaner legges tidlig i barneårene.

- Derfor bør foreldrene sette standarden ved at de bestemmer hva som skal lages. Viktige stikkord bør være mindre mettet fett, mindre sukker og mer fiber, sier Gjeitung Byfuglien.

Hun mener at det bør bli en helt naturlig del av matlagingen at barna bidrar.

- Avhengig av alder kan barnet utføre ulike oppgaver. Er barnet i barnehagealder og tidlig skolealder er dette et fint tidspunkt for mer læring. Læring i form av matvarekunnskap, matematikk, bruk av sansene og mestring. Alle disse faktorene vil kunne bidra til økt matglede, sier hun.

Egen nettside for barna

Matprat.no, som drives av Opplysningskontoret for egg og kjøtt, har laget en egen nettside for barn i aldersgruppa 9-12 år, MatStart.no. Der får barna gode råd til hvordan de kan lage middag.

- De fleste barn syns det er morsomt å lage mat, men slipper ikke alltid til av grunner som at foreldrene er redde for at barna skal skade seg ved bruk av skarpe spisser og redskaper, at det skal bli for mye søl eller at det skal ta for lang tid. Dette er bakgrunnen for at vi har utviklet MatStart.no. sier matrådgiver i Matprat.no, Britt Marlene Kåsin.

Hun sier at kunnskapene om det å lage mat er på vei ned, både hos små og store.

- Det er utrolig viktig at barn får lov til å prøve seg på kjøkkenet, og lære om mat og matlaging. Ved kjøkkenbenken får de kjennskap til ulike råvarer, smaker og lukter, og får utvikle kjærlighet til mat og matlaging. Det er kunnskap de vil ha både nytte og glede av hele resten av livet.

Foreldres matbud

  1. Du bør velge middagen
  2. Du bør variere med fisk og kjøtt
  3. Du bør servere grønnsaker hver dag
  4. Du kan lage pureer av grønnsaker
  5. Tilsett olje og margarin dersom barnet trenger ekstra energi
  6. Bruk magre meieriprodukter
  7. Gryter og ovnsbakte retter er lette å spise og kan skjule grønnsaker
  8. Bruk lite salt i maten
  9. Server vann som tørstedrikk
  10. Tilby smoothie og bær som dessert

Kilde: Ernæringsfysiolog  Marte Gjeitung Byfuglien.

Kan velge oppskrifter selv

- Det å lage mat er både en lærerik og morsom ettermiddagsaktivitet for barna, og det blir gjerne ekstra stas å smake på noe nytt når man har laget det selv, forklarer hun.

Nettsiden tilbyr oppskrifter på etter-skoletid-mat, familiemiddager og koseoppskrifter. Barna kan velge oppskrifter etter hvilke kjøkkenredskaper de får lov til å bruke og vanskelighetsgrad.

- Selve oppskriftene er bygget opp med forklarende bilder til hvert steg, og det er enkelt å bruke både med nettbrett og PC. Vi tar også trygghet på alvor, og etter bruk av stekeovn eller kokeplate kommer det opp en ørn som minner barna på å skru dem av. Vi ønsker å bidra til å skape nysgjerrighet og interesse for å lage mat, samtidig som foreldrene skal føle seg trygge, sier Kåsin.

Tilbered det sunne smart

Marte Gjeitung Byfuglien råder folk til å lage mat som er i tråd med myndighetenes anbefalinger.

- Da vil de kostutfordringene som vi ser er tilstede i norske barns kosthold bli redusert.  I likhet med voksne spiser også barn for mye mettet fett, sier hun.

For å sikre at barn spiser maten de tilbereder kan det være smart å tilberede den på en måte som tilfredsstiller barnet.

- Tipset er å lure grønnsaker inn i gryter, ovnsbake dem, servere dem rå i staver og stenger. Pureer av grønnsaker er et ypperlig tilbehør til middagen. Det passer godt til både fisk og kjøtt.

- Samtidig er det ingen ulempe at en deilig puré gjør sausen overflødig. Ved å lage pureer eller ovnsbake grønnsaker kan du tilføre litt ekstra kalorier fra olje eller margarin. Næringstett kost er av stor betydning for små mager og barn som har et høyt aktivitetsnivå,  sier ernæringsfysiologen. 

- Karbonadedeig og kyllingfilet er også gode valg for barn. De er enkle å bruke i ulike matretter. Barna kan være med å lage sine egne hamburgere, eller lage grillspyd av kyllingfilet.

Dropp brusen

Hun anbefaler at barna dropper noen brusflasker og godteri og heller lagre seg en smoothie og spiser et eple.

- Selv om sukkerinntaket har gått ned er det ikke nådd tilfredsstillende nivå ennå. Byttes sukkerholdige matvarer ut med frukt og grønnsaker vil fiberinntaket øke. Og grønnsaker bør være tilstede i hvert eneste måltid, slår hun fast.

Også umettet fett er lurt for barna.

- Det er gunstig å bytte ut mettet fett med umettet fett. Dette betyr at vi bør spise mer fet fisk, bruke myke eller flytende plantemargariner og planteoljer, magre meieriprodukter, nøtter og avokado. Ved å ha fokus på å spise mer grønnsaker og matvarer med sunt fett, blir maten mer næringstett i form av vitaminer, mineraler og gunstige fettet, sier hun.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!