Barn og språk

RIM OG REGLER: Foreldre er rollemodeller , og rim og regler med r i kan gjøre at raskere blir motivert til å lære deg voksen r, mener logoped Malin Ude Von Schantz. © FOTO: Privat

Slik kan barn lære r-lyden

Her er noen gode tips :

Si regler med r-lyden i , slik at de blir vant til å høre lyden. Lytting gjør at barnet raskere lærer å skille lydene.

Prøv å få dem til å forme tungen som en skål.

Snakk tydelig

La barn prøve å slikke med tungen bak fortennene. Litt nugatti kan øke motivasjonen.

Enkelte pusteøvelser kan hjelpe.

Det finnes øvelser der man bytter ut konsonanten r med d ( uttales som engelsk "the"). Men dette skal gjøres i samarbeid med en logoped.

Har du små barn som ikke helt ennå klarer å si rulle-r , skal du ta det helt med ro. Dette er en av de siste språklydene barn lærer, og det er rett og slett fordi den er ganske vanskelig, forteller logoped Malin von Schantz hos Oslologopedene.

Krevende tungemotorikk

For å kunne rulle ordentlig på r-en , kreves det nemlig ganske avansert tungemotorikk.

- Dette er den lyden som krever mest av tunga fysiologisk sett. Den skal være sterk og spenstig, samtidig som den skal være avslappet. Det er lettere for de barna som bor i områder i landet der man ikke bruker rulle-r, sier logoped Malin von Schantz.

Hører ikke forskjell

For de fleste små barn er det også vanskelig å høre forskjell på en "barne-r" og en rulle-r. De har vansker med å høre at de selv sier feil lyd, men de vil vanligvis reagere om for eksempel foreldrene sier en "barne-r".

- Den fonologiske bevisstheten må modnes og at det tar ulik tid fra barn til barn. Noen har svært rask språkutvikling og klarer det når de er 2 1/2 år, mens andre er godt oppi skolealder, sier hun.

Vil ha "tate"

Barn kan også slite med å si og høre forskjell på andre språklyder. Ofte sier de de fremre lydene på tunga først. De kan også være lettere å uttale: Kake kan bli til tate. Katt kan bli til tatt. En t er ofte lettere å uttale enn en k.

- Dette er helt normalt og vil for de aller fleste rette seg når barnet kommer lengre i språkutviklingen, sier hun.

Ikke bli bekymret

- Når skal foreldre blir bekymret ?

- Jeg har ikke noe fasitsvar på dette. Men man vet at ca 90 prosent av 6-åringer mestrer å si r. Samtidig er det alltid noen barn i en førsteklasse som ikke klarer dette. Mitt inntrykk er at mange lærer dette samtidig som de knekker lesekoden, og bedre klarer å skille språklyder fra hverandre. Men man kan godt være ni år og ikke si rulle-r uten at det er noe galt, sier hun.

Barn og språk

TA DET MED RO: De fleste barn lærer dette av seg selv når de når skolealder. Men det er helt normalt for noen å ikke kunne mestre dette før man er 9 år, mener logoped. © FOTO: Istockphoto

PRØV NÅ: Foreldre & Barn 3til7 - trygge og morsomme dataspill

For stramt tungebånd

Før man begynner å trene på r-lyden med barna sine, er det viktig at man først har utelukket at det ikke er en fysisk årsak til at barna ikke klarer denne lyden. Malin von Schantz er skeptisk til å drive det man kaller "oralmotoriske øvelser" (tungeøvelser) med barn uten at man vet hva som er årsaken til at de ikke klarer å uttale enkelte språklyder.

- Noen barn har for stramt tungebånd, og tungen vil ikke kunne komme høyt nok opp mot ganen til å kunne mestre denne språklyden. Da kan du øve så mye du bare orker uten å kunne oppnå resultater, sier hun.

Ta kontakt

Barn kan også ha andre språk- eller utviklingsmessige avvik som gjøre at de ikke klarer å si denne lyden. Derfor er det viktig at det blir gjort en ordentlig utredning av barnet før foreldre på egenhånd begynner å øve på dette hjemme.

- Er du bekymret, kan barnehagen eller skolen sette foreldre i kontakt med en logoped, som kan undersøke barnet og eventuelt gi foreldre treningsoppgaver de kan gjøre hjemme, sier hun.

Sender ikke førskolebarn

På forumsidene våre foreller foreldre om 2-åringer som er blitt henvist til logoped av barnehagen. Dette hører midlertidig til unntakene, ifølge pedagogiske ledere i barnehager som Foreldre & Barn har snakket med.

- Nei, vi sender ikke barn her i barnehagen til logoped selv om de er førskolebarn og ikke kan si r. For de fleste kommer dette på plass etterhvert. Dersom det er andre og mer komplekse problemer rundt språkforståelsen, vurderer vi hvorvidt vi skal samarbeide med eksterne instanser, sier Tonje Skoglund, pedagogisk leder i Melkeveien barnehage i Oslo.

- Vi snakker med foreldre om hvordan vi fokuserer på dette i barnehagen ved at personalet sier tydelig r, og oppfordrer foreldre til å gjøre dette hjemme selv, sier hun.

Når ikke fram til logopeder

- Vårt inntrykk er at selv om vi henviser til logoped mens de går i barnehagen, vil ikke logopeder gjøre noe med dette før skolealder. Det synes jeg er litt for lettvint. Jeg tror mange barn hadde hatt godt av å øve på å si r hos en logoped før de begynner på skolen, sier pedogogisk leder Ann Sissel Krakeli i Romerike barnehage.

Ikke lag et problem

Logoped Malin von Schantz understreker at det et viktig å ikke lage dette til et større problem enn det er.

- Dersom uttalevanskene ikke er noe sosialt hinder for små barn og andre barn forstår hva de sier og har dem med i leken, tror jeg du som forelder bør tenke seg om før du tar med barn langt under skolealder til en logoped for å lære dem å si r. De vil ha vanskelig for å kunne få noe ut av slik trening hvis de ikke er motivert selv, og kanskje få følelsen av at det er noe galt med dem. Men hvis foreldre har en magefølelse på at her er det noe mer som er galt, skal du ikke nøle med å ta kontakt. Det finnes mange eksempler på at hjelpen kommer for sent, sier hun.

Les mer:

Slik takler du søskenkrangelen

Slik velger du riktig navn

Hjelp, vi skal ha barnebursdag!

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!