Mat for gravide

Maten du bør og ikke bør spise i svangerskapet

Smart liste for deg som er gravid.

SUSHI: Sushi er friskmeldt for gravide, så lenge du dropper biten med tunfisk.

SUSHI: Sushi er friskmeldt for gravide, så lenge du dropper biten med tunfisk.

Publisert Oppdatert

Når du er gravid er det viktig at maten du spiser er trygg for deg og barnet ditt, og gir deg de næringsstoffene dere trenger. Helsedirektoratet anbefaler et sunt og variert kosthold, med mye fisk, frukt og grønnsaker, magre meieriprodukter og grove kornprodukter. Begrens inntaket av sukker og søtstoffer, og drikk vann som tørstedrikk.

Det er også viktig å få i seg nok vitaminer og mineraler når du er gravid.

Matportalen er en nyttig kilde til informasjon fra norske myndigheter om sunn og trygg mat for gravide.

I utgangspunktet kan du spise omtrent som før når du er gravid - med noen unntak.

Her er en liste over ja-mat, nei-mat og mat du bør være forsiktig med, basert på Helsedirektoratets kostholdsråd for gravide.

Ja-mat

Dette BØR gravide spise og drikke:

Fisk. Fisk er spesielt sunt for gravide fordi fisk er rik på omega-3-fettsyrer, D-vitamin, selen og jod. Varier mellom mager og fet fisk. Spis gjerne fisk to til tre ganger i uka. Fet fisk er en god kilde til D-vitamin og omega-3 fettsyrer, som spiller en viktig rolle for utviklingen av hjerne og nervesystemet hos fosteret.

Frukt og grønt. Fem om dagen gjelder også når du er gravid. Spis 750 g frukt, bær og grønnsaker hver dag. Dette tilsvarer circa 5 porsjoner.Grønne grønnsaker som spinat og brokkoli er proppfulle av gunstige stoffer som kalsium, folat og jern.

Vær nøye med å vaske all frukt og grønnsaker som skal spises rå.

Brød og korn. Grove kornprodukter er en god kilde til jern og folat. Jernbehovet øker når du er gravid. Grove kornprodukter er også bra for fordøyelsen. Velg brød, ris og pasta med fullkorn.

Kjøtt. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Kjøtt er en god kilde til jern og flere andre næringsstoffer. Magert kjøtt, kylling, egg, bønner, linser og erter er gode kilder til proteiner.

Drikk vann. Vann er den beste tørstedrikken. Juice, nektar, sukret brus og alkoholfritt øl inneholder mye energi. Drikker du dette i store mengder, kan du legge på deg mer enn "nødvendig".

Melk. Drikk gjerne 1-2 glass melk om dagen, helst skummet melk eller ekstra lettmelk beriket med D-vitamin. For at barnet skal utvikle skjelettet sitt, trenger det nok kalsium, og i norsk kosthold er melk og melkeprodukter den største kilden til kalsium.

Sunn snacks. Tørket frukt, mandler og smoothie er sunn kosemat som kan dempe søtsuget, og gode alternativer til godteri og potetgull. Men husk at nøtter inneholder mye energi, og velg tørket frukt som ikke er tilsatt sukker.

Nei-mat

Dette bør gravide IKKE spise eller drikke:

Upasteuriserte oster og upasteurisert melk.

Rått kjøtt. På grunn av faren for toksoplasmose bør du som gravid passe på at alt kjøtt du spiser er gjennomstekt og gjennomkokt. Kjøttet skal ikke være rosa, og kjøttkraften skal være klar.

Spekeskinke, som fenalår, birkebeinerskinke og parmaskinke.

Spekepølse, som fårepølse, salami, sognemorr og Chorizo.

Rakfisk

Produkter av fiskelever.

Brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell.

Unngå fersk tunfisk, sverdfisk, hai, hval, sel, stor blåkveite og stor ferskvannsfisk som gjedde, abbor og ørret på grunn av miljøgifter (se Matportalen for mer spesifikke råd).

Måseegg og egg fra andre ville, fiskespisende fugler.

All alkoholholdig drikke.

Alle tobakksprodukter.

Mat du bør være forsiktig med

Enkelte matvarer er trygge i noen former, men bør unngås i andre. Sjekk innholdsfortegnelse og holdbarhetsdato før du spiser disse matvarene:

Koffeininnhold i kaffedrikker (pr. dl):

Koke- og filterkaffe: 50-60 mg

Pulverkaffe: 40 mg

Espresso: 120 mg

Te: 26 mg

Coca-Cola: 13 mg

Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)

Kilde: Matportalen.no

Spennende oster. Unngå alle upasteuriserte meieriprodukter, med unntak av faste oster som parmesan og grana padana, som regnes som trygge. Upasteuriserte oster skal i Norge og EU merkes spesielt.

Unngå myke oster og muggoster, også de basert på pasteurisert melk, som brie, camembert og alle blåmuggoster, på grunn av faren for bakterien listeria.

Unngå fetaost av upasteurisert melk. Konservert fetaost av pasteurisert melk, som ligger på glass i olje eller lake, kan spises når glasset er nyåpnet.

Varmebehandlet ost (over 70 grader), for eksempel på pizza og i sauser, kan trygt spises.

Sushi. Gravide kan spise sushi, men unngå bitene med tunfisk. Sushi bør spises så fersk som mulig.

Ellers gjelder de samme retningslinjene som for befolkningen for øvrig: All fisk som skal spises rå, bør fryses ved -20°C i minst 24 timer for å ta knekken på eventuelle parasitter.

Fisk og sjømat. Røket og gravet laks kan spises når den er godt innenfor holdbarhetsdatoen.Tunfisk på boks er trygt. Blåskjell er i utgangspunktet trygt, men sjekk for eventuell lokal forurensing.

Kjøttpålegg. Vakuumpakket kjøttpålegg bør spises godt innenfor holdbarhetsdatoen.

Koffein. Kaffe, te, cola og såkalte energidrikker inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

Snacks og snop. Spis energirike matvarer med måte. Potetgull, pommes frites, kaker, godteri, sjokolade og sukret brus er eksempler på energirike matvarer med lite næringsstoffer. Mange gravide får søtsug. Å spise litt søtt er greit, men det anbefales å begrense inntaket av sukker.

Pass deg for toxoplasma og listeria

Det er viktig å unngå matvarer som kan inneholde organismer som toksoplasma og listeria. Disse organismene behøver ikke være farlige for deg som voksen, men de kan gi infeksjoner som i verste fall fører til abort eller skader på fosteret.

Toksoplasma er en parasitt som finnes i tarmkanalen hos enkelte dyr. Du kan bli smittet enten ved å ha direkte eller indirekte kontakt med avføring, eller ved å klappe dyr.

Indirekte kan du bli smittet gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring fra dyr, for eksempel uvasket frukt og grønnsaker. Du kan også bli smittet ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med toksoplasma.

Listeria er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Den kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming, og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet, som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden.

Andre smittekilder kan være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat.

Kilder: Helsedirektoratet og Matportalen

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag