fisk gravid

Denne fisken kan du spise som gravid

Flere fisketyper har så høy fremkommelighet av fremmedstoffer og bakterier at det kan være farlig for barnet i magen.

SJØMAT UNDER SVANGERSKAPET: Se hva som er trygt og hva du bør droppe av fisk når du er gravid. FOTO: Getty Images

SJØMAT UNDER SVANGERSKAPET: Se hva som er trygt og hva du bør droppe av fisk når du er gravid. FOTO: Getty Images

Publisert Oppdatert

- Det er gjort mange studier som viser at gravide som spiser godt med fisk gir barna sine den beste starten i livet. Det er blitt målt fordeler som økt IQ hos barna og mindre ADHD, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Fisk i graviditeten

Årsaken er at fisk er en god kilde til mange næringsstoffer, da særlig omega3. Rådet til deg som er gravid er det samme som til folk flest.

- Spis fisk til middag to til tre ganger i uken og bruk gjerne fisk som pålegg under graviditeten flere ganger i uken. Spis også mager fisk som tosk, sei, kolje og rødspette, mellomfet fisk som tunfisk på boks, og fet fisk som laks, sjøørret, sild og ål, sier hun.

Fordelene overskrider risiko

Styr unna denne fisken som gravid

- Gjedde
- Abbor over 25cm
- Ørret over 1kg
- Eksotiske fisker
- Røye over 1kg
- Fiskelever og produkter med dette i
- Brunmat i krabbe
- Fordøyelseskjertlene i kamskjell

Janneche Utne Skåre er medlem av Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM). Hun opplyser at VKM har vurdert den generelle nytten av de næringsstoffene du får av å spise fisk opp mot risikoen av de uønskede stoffene som fisk også kan inneholde.

- Basert på forskningen som fantes i 2014 konkluderte VKM med at helsefordelene ved å spise fisk oppveier risikoen som dagens nivå miljøgifter og andre kjente fremmedstoffer i oppdrettsfisk og villfisk representerer, opplyser hun.

Videre legger Skåre til at VKM konkluderte med at det er godt dokumentert at fet og mager fisk beskytter mot hjerte- og karsykdommer. Fisk er også positivt for utviklingen av nervesystemet hos fosteret, og hos babyer som ammes når mor får i seg fisk.

Vær forsiktig med disse

Det er likevel noen typer fisk og fiskeprodukter du bør unngå å spise når du er gravid.

- Fiskelever og rognleverpostei må vente til etter graviditeten da disse kan inneholde tungmetaller, PCB, dioksiner og ugressmiddel, sier Arsky.

Slik lager du trygg sushi

- Bruk fersk fisk: Gravide kan spise rå, fersk saltvannsfisk. Men styr unna tunfisk. Rå laks er bra. Sørg for å kjøpe vakuumpakket fisk som er så fersk som mulig. Handler du i fiskedisken, bør du spørre om hvor fersk fisken er.

- Frys fisken før bruk: Legg den et døgn i fryseren. Hold den kjølig når du jobber med den.

- Ha god hygiene: Rene arbeidsflater, kniver og kluter.

- Temperatur: Risen bør kjøles ned raskt etter koking.

Dropp også den tradisjonelle rakfisken, da denne kan inneholde skadelige botulismebakterier. Gravlaks og røkelaks kan du gjerne spise, men sjekk at den er langt innenfor siste forbruksdato.

- Du bør heller ikke spise blåkveite på over tre kilo da denne kan ha opphopinger av fremmedstoffer, og gjedde skal du styre helt unna. Det samme gjelder abbor over 25 centimeter og ferskvannsørret over en kilo, sier hun.

Sjøørret kan spises uansett størrelse.

Spise sushi gravid

- Styr også unna de eksotiske fiskene som hai, sverdfisk, fersk tunfisk og skate da disse kan inneholde de samme fremmedstoffene som fiskelever, og merk deg at dette også gjelder sushi laget av disse fiskeslagene, sier ernæringsfysiologen.

Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning