Varme sommerdag er noe vi nordmenn stort sett verdsetter, men når man går gravid er saken en annen.

Da kan plutselig solfylte julidager være det mest plagsomme som finnes, for når man hele tiden bærer på en innebygd varmeovn kan det være vanskelig å kjøle seg ned.

Trikset blir da å først og fremst fokusere på det gode ved å være gravid om sommeren. Glem de største sjokkene som venter deg etter at du har fått baby og nyt sommeren!

- Å være høygravid om sommeren er deilig. Du kan gå i lette sommerkjoler og slipper å bøye deg ned for å knyte på seg vintersko, sier jordmor Kristina Jacobsen.

- Har du større barn, trenger ikke de hjelp med utedresser, dagene er lange og ferien byr på late dager uten jobb og stress, legger hun til.

Hun legger til at de varme dagene likevel kan by på utfordringer, og at du bør være forberedt på at du reagerer annerledes på varmen enn når du ikke er gravid.

- Mange blir slappere og trøttere enn ellers, og ofte vil man få mer oppsamling av vann og hevelse i kroppen når det blir varmt, sier hun.

I tillegg er man som gravid generelt mer utsatt for åreknuter på grunn av økt trykk i bukhulen, og det er vanskelig å få blodet til å sirkulere skikkelig.

- I varmt vær blir ofte dette verre, sier Jacobsen.

Ikke tren når det er varmest

- Som de fleste forstår, skjer det store endringer i den gravide kroppen. Blodårene utvider seg tidlig for å gjøre plass til ekstra blodvolum, og en del merker at de blir varmere i tråd med at blodvolumet øker i svangerskapet, sier privatpraktiserende jordmor i Bergen Kjersti Irgens.

Når man i tillegg blir tyngre blir arbeidet som kroppen skal utføre desto hardere, og på toppen at dette øker hjertefrekvensen og man puster fortere.

- For å klare å holde seg i form gjennom sommeren, er det da lurt å legge fysisk aktivitet til tider på døgnet da det er kaldere. Det er lett å bli både varm og svimmel om en skal gå lengre turer eller trene i den verste varmen, sier hun.

Gode råd for herlige sommerdager med barn i magen:

  1. Unngå voldsom vektøkning som gjør det tyngre å bevege seg. Du trenger ikke å spise for to
  2. Kle deg lett og luftig. Bruk gjerne flere tynne lag slik kvinner i varmere strøk gjør. Dette gjør de både for å beskytte seg mot solen og for å kjøle seg ned
  3. Hopp i havet! Bading kjøler deg ned
  4. Sett deg med beina i kaldt vann
  5. Drikk mye kald drikke. Fyll opp drikkeflasken med isbiter og vann
  6. Legg den fysiske aktiviteten til et tidspunkt på døgnet da det ikke er så varmt
  7. Dekk til magen så den ikke blir for varm.
  8. Reduser saltinntaket og sett deg med beina hevet fem-ti minutter hver dag for å redusere oppsamling av vann og hevelse i føttene

Kilder: Jordmor Kjersti Irgens og jordmor Kristina Jacobsen

Begrens solingen

Er du glad i å sole deg, ber jordmødrene deg om å begrense denne aktiviteten mens du er gravid.

Dette er kanskje ikke sommeren du skal satse på å ha nabolagets bruneste mage.

- Fosteret liker ikke å bli for varmt. Da bruker det mye mer energi og har det ikke bra. Du kjenner selv hvor grensen går. Kjøl deg skikkelig ned jevnlig hvis du reiser til Syden og dekk til magen slik at den ikke blir for varm, sier Irgens.

- Bruk dessuten høy solfaktor og få i deg rikelig med væske - fortrinnsvis vann. Ta også pauser i skyggen i løpet av dagen, legger Jacobsen til.

Husk også at huden på magen er tynnere enn normalt, og at svangerskapshormonene gir økt pigmentering i huden.

- Noen gravide får skjemmende, brune flekker i ansiktet og på kroppen. Dette er pigmentflekker og disse forsvinner dessverre ikke, sier Jacobsen.

Også hun anbefaler derfor gravide å være litt ekstra forsiktige i solen, selv om du ikke behøver å unngå den helt.

- Noen pigmentforandringer får du for øvrig uavhengig av om du soler deg. De fleste gravide får mørkere farge rundt brystvortene og en brun stripe nedover fra navlen tidlig i graviditeten, sier hun.

Mange opplever også å bli brunere over hele kroppen mens de er venter barn.

Hopp i havet!

Og blir du for varm, er det heldigvis mulig å kjøle seg ned. Du har kanskje hørt at man skal være forsiktig med bading i basseng og sjø mens man er gravid, men dette er nok noe som henger igjen fra gammelt av.

- Hvorfor skal dette være farlig? Slimproppen beskytter livmoren gjennom svangerskapet, sier Irgens.

Hun legger til at hun da er mer skeptisk til ulike former for boblebad, men dette er neppe noe som frister i sommervarmen uansett.

Bruk fantasien

- Du kan altså bade så mye du vil mens du er gravid - både i saltvann og ferskvann der gjennomstrømmingen er normal - helt frem til vannet har gått, bekrefter Jacobsen.

Befinner du deg langt unna bademuligheter, kan det være et godt tips å sette seg med føttene i kaldt vann, ta en kald dusj eller vasse i en frisk bekk.

- Eller du kan fylle en sprayflaske med kaldt vann slik at du kan kjøle deg ned ved behov. Det gjorde jeg selv da jeg ventet mitt siste barn. Det gjorde veldig godt og samtidig kunne jeg være sammen med mine to eldste barn. Bruk fantasien og nyt sommeren, sier Irgens.

Les hele saken