en god fødsel

Forberedelsene du kan gjøre for å få en god fødsel

Her er sjekklisten for de siste ukene før fødsel.

EN GOD FØDSEL: Her får du sjekklisten over hvordan du burde forberede deg til fødsel, både fysisk og psykisk. FOTO: Getty Images.

EN GOD FØDSEL: Her får du sjekklisten over hvordan du burde forberede deg til fødsel, både fysisk og psykisk. FOTO: Getty Images.

Publisert Oppdatert

Jordmor Karin Johansson ved Oslo jordmor- og kvinnesenter, kan berolige kommende mødre og fedre med at man som regel trenger mindre ting enn man tror.

- Jeg vil heller anbefale blivende mødre til å slappe av og lade opp til fødsel og tiden etterpå. Man bør heller prøve å sove det man kan, fokusere på lett trening, gå turer og gjerne øve litt på pusteøvelser som kan være nyttig i fødselen, sier Johansson.

Hun mener at de aller fleste har kjøpt vogn, bilsete og litt klær før babyen melder sin ankomst.

- Det kommer man langt med, så kan man heller komplettere etter hvert med ting man trenger. Det kan også være lurt å ha kjøpt en amme-bh og ammeinnlegg i ull som man kan ha med som innhold i fødebagen på sykehuset, tipser jordmoren videre.

Psykisk forberedelse til fødsel

Det er vel og bra å forsøke så godt man kan å forberede seg fysisk til fødselen gjennom å trene bekken, muskler i overkroppen, gjøre pusteøvelser og forsøke å hvile seg mest mulig.

Likevel mener Kristin Krogstad, jordmor og akupunktør ved AJK-Klinikken, at den psykiske forberedelsen til fødselen er den viktigste.

- Det er lurt å først ha fått med seg et kurs hos noen som kan gi deg troen på at kroppen din kan å føde. Så ha tillit til deg selv og kroppen din, sier Krogstad.

- Sørg for å få nok søvn, hvile og spis nok. Særlig hvis du skjønner at det er noe på gang, spis og legg deg til å sove først, sier Krogstad.

Gjør knipeøvelser

Knipeøvelser er svært viktig både før og etter fødselen. Bekkenbunnsmusklene utsettes nemlig for store påkjenninger i løpet av svangerskapet og fødselen.

Det finnes flere hjelpemidler som skal gjøre bekkenbunnstreningen mer effektiv. Ett av dem er EPINO, en ballong for underlivsbruk.

Ballongtreningen skal starte tre uker før termin, verken før eller senere.

Du setter ballongen inn i skjeden, strammer bekkenbunnsmusklene, før du pumper den opp til et nivå du er komfortabel med.

Etterpå slipper du gradvis opp i muskulaturen og lar ballongen bli født. Ballongen skal da gi deg en slags følelse av å føde et babyhode.

Etter hvert som vevet og muskulaturen blir mer sterkere og mer elastisk, kan du gradvis pumpe ballongen mer opp.

Mathilde Riis Holm representerer den danske forhandleren av EPINO.

Hun viser til at jordmødre i flere land har erfaring med og er postive til ballongen, både fordi den gjør det lettere å trene bekkenbunnen, og fordi den gir bedre kroppsfornemmelse og dermed mindre fødselsangst.

Knut Hordnes, overlege ved Kvinneklinikken ved Haukeland universitetssykehus, er skeptisk.

- Jeg har ikke hørt noen erfaringer fra denne ballongen, men prinsippet er for så vidt kjent. Det har vært flere studier på massasje og tøying av vaginalåpningen og perineum, altså "mellomkjøttet" i ukene før fødselen. Dette er nok ganske tilsvarende det man forsøker å oppnå med denne ballongen, sier han.

Mindre klipping under fødselen

Hordnes, som er nestleder i Norsk gynekologisk forening, viser til flere studier.

- Ifølge disse studiene finner man ingen reduksjon i antall rifter. Derimot ser det ut til at det hjelper på forekomsten av episitomi, altså klipping, sier Hordnes.

Men samlet sett har han lite tro på effekten av ballongen.

- Jeg vil ikke fraråde bruken, men kan heller ikke anbefale den. Dokumentasjonen som fremlegges er ikke overbevisende, slik jeg ser det. Så jeg har nok ikke mye tro på effekten.

Hordnes får støtte fra Toril Kolås, avdelingssjef ved føde- og gynekologisk avdeling ved Sykehuset Innlandet. Også hun tror slike hjelpemidler har liten effekt.

BLÅ BALLONG: Denne ballongen kan brukes til trening av gravide underliv.

BLÅ BALLONG: Denne ballongen kan brukes til trening av gravide underliv. Foto: FOTO: Produsenten

Skjedetrener

Vagiflex er et annet produkt som er laget for å hjelpe til med bekkenbunnstreningen.

Den er utviklet av blant andre sexolog Gro Isachsen og inneholder en målestav som gir tilbakemelding på om du trener riktig.

Også Isachsen lover større styrke, smidighet og kontroll over bekkenbunnsmusklene. I tillegg skal produktet hjelpe deg med å få bedre bevissthet rundt det å slappe av i musklene.

Vagiflex skal ikke brukes seks uker før og etter en fødsel.

Kniping gir kortere fødsel

- Trening av bekkenbunnsmusklene før fødselen, slik at bekkenbunnsmusklene er sterke, vil gjøre fødselen kortere, har professor og overlege Kjell Salvesen ved Fødeavdelingen på St. Olavs hospital i Trondheim tidligere uttalt til BarniMagen.

Han viser til en stor undersøkelse gjennomført ved St. Olavs Hospital i 2004, der 300 gravide trente bekkenbunnen under veiledning av en fysioterapeut.

Slik gjør du det:

Ta deg tid til å gjøre øvelsene daglig.

- Trekk sammen muskulaturen i underlivet. Hold i 12-20 sekunder og gjør 10-12 repetisjoner tre ganger om dagen, sier Annelie Skare, jordmor ved Oslo jordmor- og kvinnesenter.

Kvalitet er bedre enn kvantitet. Husk å knipe hardt og holde lenge nok.

- Det er bedre med noen få gode enn mange dårlige repetisjoner, sier Skare.

Råd før fødselen

I tillegg til knipeøvelser og annen bekkenbunnstrening, kan følgende råd hjelpe deg mot en lettere fødsel.

Rådene kommer fra Annelie Skare, jordmor ved Oslo jordmor- og kvinnesenter og Akershus universitetssykehus.

1) Oppsøk riktig informasjon

Lær deg hva som skjer med kroppen under fødselen. Ha en ordentlig prat med jordmor for å forsikre deg om at du har forstått alt riktig. Gå på fødselsforberedende kurs. Da får du realistisk informasjon og muligheten til å ha dialog med jordmødre og andre gravide. Les bøker, men vær forsiktig med å surfe altfor mye på internett.

2) Mye sitter i hodet

Tenk at du skal stole på dine egne ressurser. Forbered deg på å slippe kontrollen og stole på at kroppen klarer fødselen. Prøv å ta fødselen som den kommer. Har du for mange forventninger, kan du bli skuffet om fødselen ikke går som forventet. Om du har født før, bør du gjøre deg ferdig med den forrige fødselen.

3) Tren på å puste

Det er viktig at du ikke glemmer å puste under fødselen. For mange fungerer det best å puste inn med nesa og ut med munnen. Det kan være nyttig å delta på yoga hvis du vil lære deg spesifikke puste- og avslapningsøvelser.

4) Vær i god fysisk form

Fødselen er en fysisk utfordring. Det er derfor en fordel å være i god form. Forskning viser at fem prosent bedre kondisjon hos førstegangsfødende reduserer lengden på fødselen med en halv time.

5) Smør med olje

Noen mener du kan unngå rifter ved å massere området rundt skjedeåpningen med olje i ukene før fødselen. Effekten er uviss, men det skader ikke å prøve. Det øker bevisstheten i området, noe som alltid er en fordel. Husk å bruke en naturlig olje, gjerne matolje. Du bør ikke smøre inne i slimhinnene, bare rundt åpningen.

Åtte vanlige spørsmål før fødsel

1) Hvilken fødestilling vil gi meg en god fødsel?

- Jordmoren som hjelper deg under fødselen vil nok komme med forslag til fødestillinger ut ifra hva som egner seg best i den situasjon du er i. Det er heller ikke uvanlig at man skifter stilling både i den aktive fasen av fødselen og trykkefasen. Dette gjøres for å forbedre fremgangen, sier jordmor Cecilia Kleven.

2) Hvilke alternativer har jeg når det gjelder smertelindring, og hva anbefales?

- Vi anbefaler deg å benytte dine naturlig resurser for hjelp til smertelindring til å begynne med. Det kan dreie seg om å puste godt igjennom rier, bruke varme og vann, forandre stilling, massasje og musikk, sier Kleven.

Hun forteller at det videre kan være aktuelt å benytte lystgass, akupunktur, steriltvannspapler og TENS (høyfrekvent elektrisk stimulering på huden).

3) Hvilke årsaker kan det være til at legen velger å ta keisersnitt på meg?

- Dersom man vurderer at vanlig fødsel utgjør en risiko for mor eller barn, kan keisersnitt bli aktuelt. Keisersnitt vurderes blant annet hvis det er liten fremgang i fødselen eller dersom barnet viser tegn på å være sliten og det ser ut til å være lang tid igjen til fødsel, sier Kleven.

4) Hva skjer hvis det oppstår en akuttsituasjon?

- Du vil bli godt ivaretatt, og det vil mest sannsynlig bli mer personell på fødestuen. Du får imidlertid informasjon underveis, sier Kleven.

5) Må jeg flytte til et nytt rom etter fødsel? Hvorfor?

- De første timene etter fødselen blir du værende på samme rom. Som oftest vil det dreie seg om to til tre timer. Deretter er du og barnet klare til å flytte til en avdeling der dere får klare dere mer selv, som for eksempel sykehushotell eller barselavdeling, sier Kleven.

6) Hva betyr sykehushotell, og er det like bra som å bo på sykehuset?

- Det er ikke alle sykehus som har sykehushotell, men hvis du får lov til å flyttet over til sykehushotell etter fødsel betyr det at du er i fin form og kan klare det meste selv, sier Kleven.

Hun forteller at det alltid er personell tilgjengelig på hotellet, men at du selv må være mer aktiv og be om hjelp dersom du for eksempel trenger ammeveiledning.

- Hvis man må bli værende på barselavdeling, er det enten på grunn av mangel på hotellplass eller fordi man har behov for mer hjelp, sier hun.

7) Hvor lenge skal jeg være på sykehuset?

- Vanlig liggetid er 60 timer for førstegangsfødende og 48 timer for flergangsfødende. Det gjøres imidlertid individuelle vurderinger dersom man ønsker å reise hjem før eller trenger et lengre opphold på sykehuset, sier seksjonsleder Anne-Lise Beversmark ved fødeavdelingen på St. Olavs Hospital.

- Det er personellet på sykehus som vurderer om du bør være lengre på sykehuset. Dersom barnet ikke klarer å suge eller du for eksempel er svimmel, er det nok lurt å avvente hjemreise noe, mener Kleven.

Hun forteller at nye retningslinjer innenfor barselomsorgen medfører at fødende skal ha mulighet for hjemmebesøk av jordmor de første dagene. Om far kan bo sammen med mor og barn varierer fra sted til sted, men på sykehushotell er det vanligvis mulig.

8) Kan venner og familie besøke meg å sykehuset?

- Hos oss er besøk i barselavdelingen fritt for barnefaren eller partner og søsken. Besteforeldre er også velkommen til ett besøk mens mor og barn ligger på sykehuset, men annen familie, venner og bekjente oppfordres til å utsette barselbesøket til etter hjemreisen, sier Beversmark.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning