Skjermbruk i barnehagen

Ipad i barnehagen, er ikke det altfor tidlig?

– Mens noen foreldre gjerne stikker en mobil i hendene på små barn så fort de er urolige, er mannen min og jeg enige om å drøye all skjermbruk til barnet vårt er mye eldre. Er det virkelig nødvendig å bruke iPad i barnehagen? spør mor. Barnehagepedagogen svarer.

Pluss ikon
SKJERMBRUK I BARNEHAGEN: Ragnhild Finstad Eikås er pedagogisk leder i Sætreskogen barnehage. Hun svarer på spørsmål om hva barnehagen bruker iPad til i barnehagen.
SKJERMBRUK I BARNEHAGEN: Ragnhild Finstad Eikås er pedagogisk leder i Sætreskogen barnehage. Hun svarer på spørsmål om hva barnehagen bruker iPad til i barnehagen. Foto: Ekspertportrett privat, illustrasjonsbilde Getty Images
Publisert

Spørsmål:

Hei!

Datteren vår har akkurat begynt i barnehagen, og jeg må si jeg ble sjokkert da jeg oppdaget at de til tider bruker iPad i barnehagen. Er ikke det alt for tidlig å utsette de små barna for skjermbruk?

Jeg skjønner at mange er liberale til skjermbruk, man ser jo ofte at foreldre stikker en mobil i hendene på småbarn når de er urolige i vogna for eksempel, men jeg og mannen min er enige om at vi ikke vil bruke passiv skjermbruk som underholdning før barnet vårt er mye eldre.

Hvordan kan jeg ta opp dette med barnehagen?

Hilsen mor til jente på tre år

Svar:

Hei!

Det er mange foreldre som stiller seg de samme spørsmålene du gjør, og det forstår jeg godt. Da tenker jeg at det kan være greit å komme med en liten redegjørelse.

Først: Den beste måten å ta opp ting med barnehagen på er ved å stille spørsmål, undre seg over praksis. Spør pedagogisk leder på avdelingen, enten muntlig eller ved å sende en e-post, om hvordan de konkret jobber med digitale verktøy og hensikten med det.

Ofte kan det være lettere å ta opp slike ting per mail da det gir pedagogisk leder tid til å kunne gi et solid og godt svar. Dialog mellom foreldre og barnehage er helt grunnleggende. Det sørger for både bevisstgjøring og formodentlig et styrket samarbeid.

Hører hjemme også i barnehagen

Det er nedfelt i Rammeplan for barnehagen av 2017 at digital praksis og bruk av digitale verktøy også skal være en del av innholdet i barnehagen på lik linje som arbeid med blant annet mangfold, demokrati, kulturarv og livsmestring.

Det er ikke tilfeldig at digital teknologi har blitt tatt inn i Rammeplanen. Teknologien ligger i tiden, i utvikling og endring av samfunnet vi lever i. Det er ikke til å komme bort fra.

Det er viktig å understreke at barnehagepersonalet ikke skal benytte digital teknologi og digitale verktøy ukritisk, og at personalet skal delta aktivt sammen med barna i bruken av disse. Sammen med barna er et nøkkelbegrep her.

Utforske og skape selv

Bruken av verktøyene skal verken være tidtrøyte eller oppmerksomhetsfangere alene. Barnehagen skal ha en plan for hvordan teknologi og verktøy benyttes i det pedagogiske arbeidet for å støtte opp om barnas læreprosesser.

Det handler om at den digitale praksisen bidrar til leken, læringen og kreativiteten til barna. Under dette ligger at det legges til rette for at barna får utforske og selv skape noe ved bruk av digitale verktøy.

Jeg håper at henvendelsen deres til barnehagen stimulerer både kunnskap og bevissthet både hos barnehagepersonalet så vel som hos dere foreldre. Ny lærdom er fint for voksenpersoner også.

Hilsen barnehagepedagog Ragnhild Finstad Eikås

Les flere ekspertsvar om barn og foreldrerollen her.

Denne saken ble første gang publisert 07/03 2024.

Les også