=

KULELEKE: Jakten på den ultimate Bakugan har pågått lenge. Og i store deler av landet fortsetter den også denne høsten. Kulene slippes i bakken og åpner seg. © Foto: Hege K. Fosser Pedersen

De er små, de er ofte kostbare og barna har mange av dem. Svaret er: Sesongens nye barnediller.

Figurstrikker (Sillybands, Biobands og Zanybandz), japanske figurviskelær (Iwako), Bakugan, Beyblade og Match Attax fotballkort er fremdeles veldig populære flere steder i landet. I tillegg kommer disse nye dillene i høst: Adorable mini, 5 cm høye babyer som du kan lage ting til og fotballkort fra Champions league. Flere importører har også tro på spillet Myachi som er populært i USA nå. Og ikke minst spinnoff-produkter fra filmen Cars 2.

Noen produkter treffer barna. Både barnehage- og skolebarn samler og samler og det ligger hauger av ulike produkter hjemme på norske barnerom. Noen måneder senere ligger de i en skuff, og nye produkter har fanget barnas interesse og samlemani.

De mest populære koster ofte mellom 15-30 kroner. Andre, som for eksempel russekort, er helt gratis.

Her finner du 27 forslag til bursdagsgaver under 100-lappen.

FIGURVISKELÆR: Viskelær har vært populære samleobjekt i flere generasjoner. Nå skal de være fra Japan. © Bjørn Inge Karlsen HM Foto

Dette har vi også hatt dilla på:

  • Tamagotchi
  • Pokémon
  • Diddl
  • Gogos Crazy Bones
  • Fotballkort
  • Garbage Gang-kort
  • Yo-yo
  • Pogs
  • Klinkekuler
  • Hello Kitty
  • My little pony

Dillekoden

- Hadde jeg hatt koden på diller, ville jeg vært rik, har forsker Ragnhild Brustad ved SIFO tidligere uttalt. Hun har forsket på barns forbruksvaner.

- Det er mye som blir lansert, men få ting som slår igjennom. For eksempel var Ninja Turtles en slik dille, som kom fra et firma som var i ferd med å gå konkurs. De hadde ingenting å tape, og satset på ninjaskilpadder som bodde i kloakken sammen med en rotte. Og de fikk en slager. De store leketøysprodusentene prøver hele tiden, men det er vanskelig å finne koden for hva som slår igjennom, utdyper hun.

Evige slagere

Leker som klinkekuler, russekort, jojo, klistemerker, viskelær, frimerker, servietter og glansbilder er evige vinnere og har fenget barn i generasjoner. De koster lite, og fanger de fleste barns interesse én eller flere ganger i løpet av barndommen. Leketøysbutikker Foreldre & Barn har vært i kontakt med melder om jevnt salg av disse småproduktene.

Mann med diller

Agent André Breesth er mannen bak mange av dillene de siste årene. Han har hatt agentur på en rekke trendprodukter for barn siden slutten av 1980-tallet. Han melder om at et hundretalls trendprodukter har solgt godt gjennom tidene. - Det er vanskelig, eller umulig, å si hva som vil slå an i markedet. Du vet aldri helt hva som tar av. Derfor er det spennende og jobbe med slike trendprodukter, sier Breesth.

=

I ALLE FARGER: Bakugan samles på av barn i førskole- og skolealder. Noen blir slanger, andre figurer når de åpner seg. © Foto: Hege K. Fosser Pedersen

Dette er Bakugan:

Bakugan Battle Brawlers er en japansk animert tegnefilmserie produsert av TMS Entertainment og Japan Vistec, første gang vist på TV Tokyo i 2007. I Norge har serien blitt sendt på Cartoon Network og TV2. Serien har 52 episoder som handler om at det en dag begynte å falle kort ned fra himmelen, og de ble plukket opp av barn over hele verden. Kortene viste forskjellige figurer, forskjellige miljøer og forskjellige krefter. Barna skapte et populært kampspill uten å vite at disse kortene faktisk representerte en alternativ verden ved navn Vestroia. Det handler også om redningen av Vestroia og slåsskjempene som har Bakugane.

I sammenheng med serien har Sega og Spin Master lansert et strategispill basert på metallkort og magnetiske figurer tilsvarende de som figurerer sentralt i serien.

Kilde: Wikipedia.no

Små babyer og fotballkort kommer

Leketøysbransjen er enige om en ting: nye trender vil alltid komme. Breesth har allerede en ny dille eller to i ermet klar for høstsesongen.

- For jenter kommer «Adorable Mini» - små, søte babyer med masse utstyr, flotte tremøbler, vakre klesplagg og et 3D-rom som barna kan bygge og innrede selv. De er bare 5 cm, men ser helt reelle ut. Champions league fotballkort vil også selge godt i år, tror jeg. Det har tatt seg opp for hvert år som er gått, sier André Breesth. Han har fortsatt tro på Bakugan (magnetiske figurer og metallkort - basert på japanske tegnefilm), samt en ny serie med produkter fra filmen Cars.

Millioner på diller

Det er gode penger å tjene på barnas hunger etter nye trendleker. Breesth vil ikke si hvor mye han har solgt av diverse diller gjennom årene, men han avslører at han allerede har forhåndssolgt de nye småbabyene for flere millioner.

Pris og kvalitet

Leketøysagent André Breesth sier at pris og kvalitet betyr mindre når det gjelder de billigste trendproduktene.- Er prisen noe høyere, betyr også kvaliteten mer, sier han og sikter til blant annet Beyblade (en avansert form for snurrebass som koster rundt etthundre og femti kroner). Det er leketøy som koster lite, under 30 kroner stykket, som faktisk slår best an. Disse lekene selges i store kvanta.

Her får du gavetips til dåps- og navnedag.

=

EVIG SLAGER: Russekort går aldri av moten. Det byttes og kjøpes med røde og blå kort. © Foto: Hege K. Fosser Pedersen

=

LEKEHAMSTER: Zhu Zhu Pets var en stor slager blant jenter i vinter og vår. De krablet, pep og snurret bortover gulvet. © Foto: Hege K. Fosser Pedersen

Populære gjennom tidene

Mange leker har kommet og gått gjennom tidene. - Match Attax Fotballkort har vært det største for oss. - For ti år siden hadde vi kjempesuksess med click-clack, og etter det har for eksempel spinners, High School Musical, Hanna Montana, Gogo`s, Hello Kitty vært populære leker, sier André Breesth.

Slik lærer du barnet å takke for gavene.

Trigger konkurranse

Leketøysimportør Jan Kåre Lidsheim har stått bak suksesser som Sillybandz, Biobands og Zanybandz (gummistrikker i forskjellige former), Iwako (japanske figurviskelær) og brettspillet Bananagrams som minner mye om Scrabble.

Han har noen teorier om hvorfor noen leker slår an, mens andre flopper: - At det finnes et konkurranse-element i leken, er positivt. Å sette rekorder i antall, kort/lang tid og så videre betyr mye. I tillegg har man samlemanien (flere farger, større/mindre), og bytte-mulighetene (du får min blå og jeg får dine røde). All TV-reklame betyr mye, at leken er populær i USA, at det anses som litt kult/hipt og helst at foreldre ikke driver med det samme (!), sier Jan Kåre Lidsheim. Han legger til at det er en fordel at leken også er enkel å ta med seg og kan lekes med over alt.

- Jeg tror Myachi blir populært neste sommer. Mange leker kommer jo også igjen og igjen, slik som Yoyo, Beyblades, Fotballkort og Freesbee. Det beviser vel at kvalitet lønner seg (gjennomtenkte konsepter).

=

FIGURSTRIKKER: Jentene har ofte armen fulle av dise figurstrikkene. Sillybandz, Biobands og Zanybandz (gummistrikker i forskjellige former) koster i underkant av 30 kroner og står på ønskelisten til mange barn. © Foto: Hege K. Fosser Pedersen

=

=

KNERTEN & KAROLINE: Figurene fra Knerten-filmene og nøkkelringene har solgt nærmere 300 000 siden starten. Det har overrasket! © Foto: TSI

Knerten kaprer venner

En del diller, eller trendvarer, dukker opp i forbindelse med for eksempel en filmlansering (Cars, High School Musical). Det har også skjedd med filmene om Knerten: Etter at den første filmen om pinnen Knerten kom i 2009, dukket også Knerten-leker opp. Nå finnes også leker av pinnen Karoline og barnet deres, Lille-Knerten. Og salgs-suksessen har tatt engrosfirmaet på sengen. Hittil er det solgt nærmere 300 000 av Knerten- og Karoline-lekene og figurnøkkelringer. Nå kommer også blyanter, viskelær og matbokser med Knerten på.

- Knerten-figurene har allerede en klassiker i seg, sier en fornøyd administrerende direktør i TSI, Einar Iversen. Firmaet Torger S. Iversen har levert leketøy til det norske folk i over 100 år og har både Mummi, Kaptein Sabeltann og Elias-produktene i sitt sortiment. Han innrømmer at de ble overrasket over den enormen populariteten og etterspørselen etter Knerten-produkter. I begynnelsen slet de med å holde tritt med etterspørselen.

- Knerten- og Karoline-figurene passer godt i barnehender og de appelerer til begge kjønn. Det er moro når et produkt slår gjennom slik som disse. Dette er langt mer enn en døgnflue som forsvinner når filmen ikke lenger går på kino, sier Iversen.

Venter på Cars 2-feber

I en av landets største leketøysbutikker, Toys R US på Alnabru i Oslo, selges det fremdeles tusenvis av Beyblades. I fjor ble det solgt 7000 av dette produktet. I år venter daglig leder Erik Hedlund en liten økning. - Dette er den mest populære "gutteleken" for tiden, sier han. En fjernstyrt Beyblade er like rundt hjørnet. Allerede nå tror han at høstens støre slager vil bli spinnoffs fra filmen Cars 2. - Når filmen slippes på DVD nærmere jul, vil salget av lisensprodukter som kosedyr, spill og bilbaner ta av, tror Hedlund. Han står i disse dager og pakker opp høstens nye slagene for barn.

=

CARS 2-FEBER: Toys R US på Alnabru venter storsalg av spinnoffprodukter fra den populære barnefilmen når det nærmer seg jul. © Foto: Produsenten

- Det er en fryktelig morsom jobb. Her er det mye som kan slå an blant de minste, lover han.

PS. blant lekene i småkategorien er fremdeles prompepute ett av de mest populære produktene. Toys R US på Alnabru selger årlig over 3000 stykker!

På jakt etter brukt barneutstyr? Sjekk Foreldre & Barn-Torget

Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!