Test av fotofremkalling

Så ulike blir bildene

Vi har testet 12 nettsteder for fotofremkalling og funnet store forskjeller i både pris og kvalitet.

Publisert Oppdatert

Om testen:

Vi har sendt inn ni forskjellige bilder til fremkalling hos tolv forskjellige leverandører. Vi har ikke oppgitt at vi er fra Egmont Publishing, da vi tror dette kunne ha påvirket kvaliteten på bildene vi mottok.

Bildene var utstyrt med utfordringer som snø, landskap, motlys, grått vær, ansikt, innendørsbilde uten blits, sterke farger, mange detaljer samt svart/hvitt. 

Vi bestilte en versjon av formatet 10x13 og en av formatet 30x45. To av leverandørene tilbød ikke sistnevnte, så her bestilte vi 20x30-format.

De fleste leverandørene tilbyr autojusteringer og forbedringer som koster ekstra. Vi har ikke benyttet disse mulighetene.

For å få best mulig oversikt og mulighet til å sammenligne alle kopiene, har vi hengt samtlige opp på en vegg og sett på dem i både dagslys og med innendørslys. Kriteriene bildene er vurdert ut ifra er følgende:

Gjengivelse og dynamisk omfang: Hvorvidt bildet stemmer overens med det vi sendte inn. Og hvordan produsenten takler små detaljer, skygger og høylys.

Hudtone: En utfordring for mange av leverandørene. Et vesentlig punkt hvis personen på bildet ser rosa, grå eller blå ut i ansiktet.

Brukervennlighet og leveringstid: Her legges det vekt på hvor enkel nettsiden er å bruke, effektivitet samt hvor lang tid det tok før bildene var fremme.

Tjenestene er vurdert på en skala fra en til seks, der seks er best.

I testpanelet:

Lars Vidar Nordli, journalist og fotograf i HjemmePC og ansvarlig for testing av kameraer og fotoskrivere i Egmont Publishing.

Erik Hannemann, fotograf og videoansvarlig i Egmont Publishing.

I 2015 kan du forvente mye av fotofremkallingtjenester på nett. Siden teknologien har kommet såpass langt stiller vi krav til effektivitet, valgmuligheter og ikke minst kvalitet. Vi har testet tolv forskjellige fotoleverandører på nett. 

Resultatet var både imponerende og skuffende. Jevnt over mottok vi bilder av høy kvalitet.

Aller best ut i testen kom Preus og Apple/Iphoto. Bildene vi mottok fra Preus vakte stort engasjement.

- Disse bildene er helt klart testens beste. De små detaljene vises, hudtonene er gjengitt korrekt og bildet stemmer overens med orginalen, sier Erik Hannemann, fotograf og videoansvarlig i Egmont Publishing.

Også bildene fra Elitefoto holdt høy kvalitet.

Helt ulik pris, samme kvalitet

Testen vår viser også et interessant funn når det gjelder pris. Bildene vi mottok fra  Japan Photo, Postfoto og Elkjøp var prikk like, kom i tilsvarende esker og hadde akkurat samme opplastingssystem.

De tre tjenestene bruker samme leverandør til fremkallingen og kopieringen, Cewe produksjon som holder til i Tyskland. Japan Photo bekrefter dette overfor Klikk.no. 

Prisen for bildene vi bestilte spente imidlertid fra 710 kroner hos Japan Photo til 881 kr. hos Elkjøp og 1156 kr. hos Postfoto - for presis samme bestilling med nøyaktig samme resultat.

Vanskelig hud

Det er flere aspeker ved bildene som viser forskjell i kvalitet. Vi ser blant annet at grønn er en farge flere av produsentene har problemer med å gjengi korrekt.

På bildet av snø var det også flere tilfeller der snøen ble grå og faktisk rosa. Imidlertid peker ekspertpanelet på en faktor som er enda viktigere i fargegjengivelsen.

- Jeg vet at gjengivelse av hudtoner kan være utfordrende for leverandørene. Likevel er dette et svært viktig punkt. Det er utrolig kjipt å motta et bilde der personen ser blek, rosa eller blå ut i ansiktet, sier Erik Hannemann.

Her finner du tre eksempelbilder fra hver av av leverandørene.

Hastverksarbeid

Til tross for at vi valgte standardbestilling uten justering på bildene, oppdaget vi at flere av produsentene har vært inne og redigert på bildene.

- Her har de justert bildet mørkere sånn at skyggepartiene nærmest gror igjen. Og på dette snøbildet har de dratt så mye i kontrastene at bildet blir kornete og at snøen ser rosa ut, sier Lars Vidar Nordli, fotograf og journalist i HjemmePC.

Det tok ikke lang tid før testpanelet fant ut hvem som ble testens taper, Foto.com.

- Disse bildene ville jeg ha sendt tilbake. Personene i bildet ser grå ut, detaljene vises ikke og alt er generelt grått og kaldt, sier Hannemann.

Nordli er heller ikke begeistret.

- Det hele ser ut som et hastverksarbeid. Selv de andre dårligere kopiene i testen ser gode ut i forhold til dette, sier han.

Klikk.no har gjort gjentatte forsøk på å få en kommentar fra Foto.com på testresultatene. Foto.com har ikke besvart våre henvendelser.

Svært ulike portopriser

Brukervennlige nettsider og leveringstid er også et viktig punkt når vi vurderer kvalitet.

I løpet av denne testen brukte vi timevis på enkelte nettsider som krevde Java- og Paypal-oppdatering, hadde ulogisk oppbygning og var unødvendig trege, mens bestillingen gikk kjapt og effektivt andre steder. Leveringstiden har også variert fra tre dager til to uker.

Flere av leverandørene tilbyr at du kan hente bestillingen i butikk, som blir billigere enn å motta dem i posten. Vi bet oss merke i at portoen var svært dyr noen plasser. For eksempel har Elkjøp og Postfoto en portoavgift på over 250 kroner. Apple har testens billigste porto, en standardpris på 40 kroner. 

Under finner du hele vurderingen av hver enkelt fototjeneste.

Les også:

Vil du ta gode bilder av barna? Her er tipsene du trenger!

Også barn elsker å ta bilder. Visste du at det finnes en egen Instagram for barn?

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag