Test av barnesykkel

En av syklene får terningkast seks

Store forskjeller da vi testet barnesykler.

TUNG OG LETT: Vekta er den store utfordringen for mange av syklene i testen. Frog skiller seg klart ut med lavest vekt og minst tråkkemotstand. FOTO: Hanna Sundquist

TUNG OG LETT: Vekta er den store utfordringen for mange av syklene i testen. Frog skiller seg klart ut med lavest vekt og minst tråkkemotstand. FOTO: Hanna Sundquist

Publisert Oppdatert

Om testen:

Vi har testet åtte forskjellige barnesykler for barn i alderen fire til seks år (16-tommers hjul). Kriteriene vi har målt syklene ut fra er følgende:

* Vekt: Jo lettere - jo bedre. En tung sykkel kan fort ødelegge sykkelgleden til de små.

* Bremser: Bremsen skal være såpass nær styret at små barnehender uproblematisk når frem. Også minus hvis bremsen er tung å trykke inn.

* Tråkkemotstand: Barnet skal bruke minimalt med krefter i tråkket.

* Dekk: Det kommer an på bruksområdet, men ofte er det bortkastet med grove offroad-dekk på barnesykkelen. Finmønstrede dekk gir mindre trillemotstand.

* Sittestilling: Barnet skal sitte med rett rygg slik at han eller hun lett kan følge med på trafikken. Det er i tillegg vondt for barnet å sykle med krum rygg. Minus hvis setet kan justeres lengre enn styret. Et bredt styre kan være en fordel med tanke på balanse. 

De to første punktene er mest vektlagt, da vi anså sikkerhet og tyngde på sykkelen som mest vesentlig.

Vi har ikke tatt hensyn til holdbarhet eller pris.

I tillegg til ekspertvurderingene har Ida på fem år prøvesyklet alle syklene, primært som bidrag til vurderingen av de ergonomiske aspektene, som sittestilling. 

Testpanelet:

Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening.

Atle Aunaas, leder i faggruppen for barne- og ungdomsfysioterapi.

Tron Høgvold, småbarnsfar, journalist og sykkelentusiast.

Tronstad og Høgvold har hovedsakelig sett på tekniske forskjeller på syklene, mens Aunaas har sjekket hvordan barnet sitter på sykkelen i forhold til hva som er optimalt.

Vi har testet åtte forskjellige sykler til barn i alderen fire til seks år. Disse syklene har hjul på 16 tommer.

Et viktig kriterium i testen har vært tyngden på sykkelen. Tre av syklene veier over ni kilo. Disse havnet i bunn.

- Jeg vet at barnesykler lenge har vært nedprioritert hos produsentene. Nå ser det imidlertid ut til at de små syklene blir tatt mer på alvor. Likevel henger noen etter når det kommer til sykkelens vekt. Tenk så tungt det er for et barn på 18 kilo å sykle på en sykkel som veier 10 kilo, sier Tron Høgvold, småbarnsfar, sykkelentusiast og reporter i Klikk Teknologi og Hjemme-PC.

Kjøp den letteste

Det er ikke like lett å finne ut hvilken sykkel en skal kjøpe til barnet. Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, har et tips:

- Hvis du står mellom flere valg, kjøp alltid den letteste. Det er utrolig tungt for et barn å sykle i oppoverbakke men en sykkel som veier mye. Det ødelegger fort sykkelgleden til den lille, sier hun.

Soleklar sekser

Vinneren, Frog Bikes 48 Spotty, skiller seg klart ut fra samtlige sykler i testen.

- Det er tydelig at produsentene bak denne har vært nøye med hver eneste detalj. Ingen av de andre syklene kan måle seg med denne, sier Tronstad om sykkelen fra Frog.

Ifølge Høgvold er de tre viktigste kriteriene på en barnesykkel at den skal være lett, trille godt og lett å tråkke rundt.

- Sykkelen fra Frog har alle disse egenskapene. De andre kan ikke måle seg med den, sier han.

Det panelet også likte med Frog-sykkelen var at den passer for begge kjønn.

– Dette er den eneste sykkelen som er kjønnsnøytral når det gjelder farger. Det er påfallende at det kun er jentesyklene som har bærebrett og støtte. Gutter har vel like mye bruk for å frakte ting og sette fra seg sykkelen som det jenter har, sier Høgvold.

Frog-sykkelen er den eneste som får terningkast seks. De tre som kommer nærmest er disse:

White XC 160 får terningkast fem. Den har gode dekk, optimal tyngde og er lett å tråkke rundt. 

Nakamura Grade 16 er én av to sykler som får terningkast fire. Den har optimal tyngde, gode bremser og stødige dekk.

Diamant Ultra 16 er den andre som får terningkast fire. Den er lett og har gode bremser og stadige dekk.

Fremstår billig

Sykkelen fra Cube vakte derimot ikke like stort engasjement.

– Denne ser tøff ut, men fremstår billig i mine øyne. Vaierne er for eksempel ikke dekket til her, noe som gjør at det fort kan feste seg skitt og ødelegge forbremsen. I tillegg er den for tung, sier Tronstad.

Barnefysioterapeuten er heller ikke begeistret.

– Dette er den eneste sykkelen med forbremsen på høyre hånd, noe som fort kan føre til at barnet blir tilvent feil når han eller hun skal ha en sykkel med begge bremsene på styret, sier barnefysioterapeut Atle Aunaas.

Sjekk bremsene

I tillegg til lav vekt er det naturligvis avgjørende at bremsene fungerer godt, når et barn skal lære å sykle.

- Som førstesykkel kan det være en fordel at den har tråkk-brems på bakhjulet. Det krever mindre motorikk for barnet. Likevel er det ingenting i veien med å ha begge bremsene plassert på styret så lenge de er lette å håndtere.

Vanskelig forbremse

En forbremse kan være vanskelig å bruke for små barnehender.

- Før du kjøper sykkel bør du sjekke at barnet mestrer å trykke inn forbremsen. Det skal ikke være lang avstand fra styret til bremsen. I tillegg skal den være lett å trykke inn, sier Tronstad.

Imidlertid er det en faktor som er minst likt viktig som vekt og sikkerhet: Sykkelgleden.

- Barnet skal like sykkelen. For barnet har det ofte lite å si hvordan sykkelen er teknisk, så lenge den har kul farge eller har en morsom figur på.

Tronstad anbefaler ikke å ha med barnet i sykkelbutikken, men heller gå i "klistremerkebutikk" etterpå. På den måten får du kjøpt en god og trygg sykkel, samtidig som barnet får style sykkelen på sin måte.

Heller for liten enn for stor

Når det gjelder sittestilling på sykkelen er det noen faktorer som er spesielle for barn, påpeker Aunaas.

- I motsetning til med voksensykler, skal ikke kneet til barnet være strakt når han eller hun tråkker ned. Barnet skal kunne nå bakken fra setet for å kunne føle trygghet.

Han fraråder å kjøpe en for stor sykkel til barnet.

- Mange kjøper en større sykkel slik at barnet kan vokse i den. Det kan gjøre mange utrygge og føre til flere sykkelulykker. Det er faktisk bedre at barnet sykler på en for liten sykkel enn en som er for stor, sier Aunaas.

Styret høyere enn setet

I tillegg er det et minus om ryggen til barnet blir krum på sykkelen.

- På en barnesykkel bør styret være høyere enn setet. Barnet skal sitte oppreist for å kunne se hva som skjer rundt. Hvis ryggen blir veldig krum, blir det vondt for nakken å se opp og følge med på trafikken, sier Aunaas.

Se derfor til at sykkelen har gode innstillingsmuligheter. Setet skal kunne justeres vertikalt og horisontalt. Styret skal kunne stilles opp og ned.

- En liten justering på avstanden mellom setet og styret kan ha mye å si for sittestillingen. Knærne skal ikke komme for nært styret. Samtidig skal ikke barnet føle at han eller hun må strekke seg for å nå styret, sier han.

Mange av syklene er «ribba»

En vesentlig observasjon vi bet oss merke i var innstillingsmulighetene til mange av syklene. Mens setet gikk an å justere langt opp, var det flere tilfeller der styret ikke kunne justeres like mye som setet. Resultatet blir da at barnet sitter helt feil i forhold til det optimale.

Et annet minus var at seks av åtte sykler kom uten skjermer, bærebrett og bjelle.

– En barnesykkel er nærmest ubrukelig uten skjermer. På sykkel til skolen eller barnehagen i regnvær blir man helt utgriset. Uten skjermer fungerer sykkelen mer som et leketøy enn et fremkomstmiddel, sier Tronstad.

Hun understreker at skjermer og reflekser bør være inkludert i sykkelprisen. Bjelle og bærebrett er en bonus.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning