Forstå hva du spiser

Slik leser du lista over ingredienser i ferdigmaten du kjøper:

*Ingrediensen som står oppført først på lista, er den det er mest av i matvaren. Ingrediensene angis i fallende rekkefølge etter den vekta de hadde ved produksjon.

*Det står ofte oppgitt at en matvare inneholder vegetabilsk fett. Hvis man lurer på om dette er palmeolje, bør man sjekke nettstedet til produsenten eller eventuelt ta direkte kontakt.

*Lurer du på hva de ulike tilsetningsstoffene er? Mattilsynet og matportalen har mye informasjon om tilsetningsstoffer på sine internettsider.

*Se etter næringsdeklarasjon. Dette er ikke påbudt, men praktisk for forbrukeren. I næringsdeklarasjonen oppgis næringsinnholdet av energi, protein, karbohydrater og fett.

Ferdigmatsjekkliste

Slik blir ferdigrettene sunnere:

*Velg retter med mye grønnsaker, legg til ekstra grønnsaker selv eller tilbered grønnsaker som du serverer ved siden av.

*Server grønnsakene på en barnevennlig måte. I stedet for å blande alt i en salat, kan du for eksempel ha skåler med salatblader, tomater, agurkstaver, gulrotbiter og mais.

*For fiskeretter som gratenger, fiskeboller og fiskepuddinger, bør du velge variantene med høyest fiskeinnhold. Tilsett ekstra fisk i fiskesuppen.

*Velg retter med magert kjøtt.

*Sjekk fettkildene og styr unna palmeolje.

*Se etter salt- og sukkerinnholdet.

*Hvor ofte spiser du ferdigretter? Innholdet er mindre viktig hvis du spiser det sjelden.

Frossenpizza, tomatsuppe på pose, nudler, pølser og taco er favorittmaten til mange barn.

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius har sett på innholdet i et utvalg populære ferdigmatprodukter som ofte står på menyen hos barnefamilier.

Se nederst i artikkelen for hennes vurdering. I guiden er det lagt vekt på barnevennlig ferdigmat.

Sunt tilbehør

- Ferdigmat er ikke ensbetydende med dårlig mat. Mye av ferdigmaten er helt grei, sier Borchsenius.

Hvor sunt måltidet blir, avhenger av tilbehøret.

- Server oppskårne grønnsaker og dipp ved siden av pizzaen, og tilsett en boks med tomater i tomatsuppa. Med enkle grep kan man servere et mye mer næringsrikt måltid.

Babyer ned til 4 måneder kan og bør smake på familiens vanlige mat, ifølge Nasjonalt kompetansesenter for barn med spisevansker ved Rikshospitalet. Da er det ekstra viktig å tilby noe næringsrikt og hjemmelaget.

Selv om idealet i Norge er mest mulig hjemmelaget mat, mikser de fleste ferdiglaget og hjemmelaget, forteller Annechen Bahr Bugge, forsker ved Statens institutt for forbruksforskning, Sifo.

- Høyest inntak av frukt og grønt finner man hos dem som styrer unna ferdigmaten og har et råvarebasert kosthold.

Jamie Oliver mot ferdigmat

Hva er en tomat? Hva er en potet?

Kjendiskokken Jamie Oliver reiste rundt til skoler og barnehager i USA med en kurv tradisjonelle grønnsaker. Nesten ingen av barna kunne navnene på dem.

Oliver mener årsaken er at mange barn kun får servert ferdigmat. Foreldrene kan ikke lage mat, siden de også har vokst opp på ferdigmat. Ifølge han mister barna både råvarekunnskap og matkultur. Resultatet er en fedmeepidemi.

- Fedme er et langt større problem i USA enn i Norge, men det er dessverre også mange barn i Norge som spiser mye usunn ferdig- og hurtigmat, sier Margit Vea, faglærer i ernæring, skribent for Dinmat.no og forfatter av en rekke kokebøker rettet mot barnefamilier.

- Hvis barna skal få et sunt kosthold senere i livet, er det viktig at de lærer seg å lage mat. Ved å skape gode matvaner tidlig, bekjemper vi matanalfabetisme, usunnhet og livsstilssykdommer. Såkalt barnevennlig mat, som pølser, kjøttdeig, taco og leverpostei, er ofte den maten som er mest bearbeidet og raffinert, påpeker Vea.

- Posematen er symbolet på forfallet i vår matkultur. Mange kan ikke lenger lage mat med ordentlige råvarer.

Fedon advarer

Dr. Fedon Lindberg er spesialist i indremedisin, med fokus på fedme og hormonelle lidelser. I boka Barn i balanse advarer han foreldre mot å servere barna industrifremstilt hurtigmat.

- Denne maten, som pizza, pølser, kjeks og pasta, inneholder det motsatte av det barn bør spise for å få god helse og normal yteevne, sier Lindberg.

Han mener at barn i dag spiser altfor lite fersk og «levende» mat, som grønnsaker, bær, frukt og nøtter. I stedet har de et enorm inntak av sukker, hvitt mel og annen stivelse, gjerne kombinert med skadelig fett og mye salt.

Ifølge Lindberg er dette en form for feilernæring som barna venner seg til fra de er små.

Salt og sukker truer folkehelsa

Høyt inntak av koksalt og sukker blir nå regnet som en av de alvorligste ernæringsrelaterte truslene mot folkehelsa.

Storbritannias Food Standards Agency, som tilsvarer Mattilsynet i Norge, har tidligere anslått at 75 prosent av saltet vi spiser kommer fra ferdigmat.

Nordmenn spiser i snitt dobbelt så mye salt som anbefalt. For friske voksne skal inntaket av salt ideelt være under 5 gram pr. dag, en snau teskje. For barn bør inntaket være mindre.

Ferdigmaten som henvender seg til barn, inneholder ofte mer sukker og salt enn produkter for voksne, ifølge Tor-Erik Widerøe, professor i medisin ved NTNU i Trondheim.

- Resultatet er at barn og unge får i seg vesentlig mer koksalt og sukker pr. kilo kroppsvekt enn voksne, sier Widerøe.

Koksalt gjør deg tørst, binder vann og øker blodtrykket. Tørste barn drikker mer ukritisk sukret drikke. Høyt blodtrykk er en av flere risikofaktorer for hjerneslag og hjerte- og karsykdommer.

Høyt blodtrykk hos barn er mye vanligere enn man tror. Det viser undersøkelser fra utlandet, ifølge Widerøe. Den mest målbare konsekvensen av det høye sukker- og saltinntaket er at mange barn blir overvektige.

Ferdigmaten har skylda

Widerøe mener det er fortvilende at myndighetene ikke er mer på banen.

- Hovedårsaken til den økende fedmeepidemien er ferdigmat. Det burde vært mye mer fokus på de negative konsekvensene av mye salt og sukker i maten.

Når du kjøper mat, bør du se på salt- og sukkerinnholdet, råder Wenche Frølich, professor i mat- og ernæringsvitenskap ved Universitetet i Stavanger.

Sukker og salt inngår i mange produkter vi ikke tenker på. Begge deler virker konserverende, samtidig som det gir en smak som selger.

- Sukker inneholder ingen næringsstoffer, bare kalorier, slik at maten tynnes ut for blant annet vitaminer og mineraler, sier Frølich.

Det er heller ikke noen god idé å bytte ut sukkeret med kunstige søtningsstoffer.

- Små barn bør absolutt ikke ha kunstig søtningsstoff. Grensene for hvor mye man tåler av kunstige søtningsstoffer, er kun testet ut på voksne, sier Frølich.

Mye bra ferdigmat

Likevel mener hun at ferdigmat på det norske markedet har fått et ufortjent dårlig rykte blant noen.

- Det finnes mye bra ferdigmat på det norske markedet. Maten som selges i norske butikker, lages av seriøse produsenter som følger helsemyndighetenes regler og anbefalinger, sier Frølich.

Sunnere produkter er en viktig del av produktutviklingen i Toro, en av de største leverandørene av næringsmidler til norske hjem. Toro har rundt 400 produkter fordelt på flere forskjellige måltidssituasjoner.

- I dag er det 30 prosent mindre salt i produktene sammenlignet med hva det var på 70- og 80-tallet. Sukker har vi tradisjonelt lite av, sier Ragnar Berger, direktør for matsikkerhet hos Toro og Rieber & Søn.

I 2004 fjernet Toro transfett fra alle sine produkter. Nå er de snart ferdige med å erstatte palmeolje med raps- og solsikkeolje. Palmeolje inneholder mye usunt, mettet fett.

- Samtidig som vi har utfaset palmeolje, har vi redusert fettinnholdet i produktene våre med til sammen 40 prosent, sier Berger.

Kutter ut glutamat

I tillegg er Toro i ferd med å kutte ut den omdiskuterte smaksforsterkeren glutamat, som det hevdes øker appetitten, samtidig som det kamuflerer dårlige råvarer.

Innen sommeren 2011 skal alle Toros produkter være uten tilsatt glutamat.

- Vi fjerner tilsatt glutamat fordi det er et konsumentønske. Det har ingenting med helse å gjøre. Ennå finnes det ingen objektiv forskning som har dokumentert at tilsatt glutamat i matvarer har en negativ helseeffekt, sier Berger.

Frontene er steile i debatten om hvorvidt lovlige tilsetningsstoffer er trygge.

- Det er blitt litt hysteri rundt tilsetningsstoffer, sier professor Frølich.

Hun forklarer at de fleste av disse stoffene er produsert fra naturlige matvarer, som for eksempel gluten.

Noen personer kan være overfølsomme for enkelte av tilsetningsstoffene. Det er bakgrunnen for at vi har internasjonale E-betegnelser, slik at alle kan gjenkjenne det de ikke tåler. Ellers har ikke tilsetningsstoffene noen negative virkninger, mener Frølich.

- Når et tilsetningsstoff er godkjent i Norge, er det trygt i de mengder som er oppgitt. Men jeg synes at mat til små barn bør lages av så ferske matvarer som mulig, uten E-stoffer, sier professoren.

Unngå mye E-stoffer

Fedon Lindberg mener foreldre bør være varsomme med å servere barn mat og godteri med mye tilsetningsstoffer.

- Generelt er det en grei regel at man i det daglige unngår å spise mat med mye E-stoffer. Det er ikke lett for forbrukeren å vite hvilke som kan være problematiske og hvilke som er trygge, sier Lindberg.

Barn under 3 år betraktes av Mattilsynet som en spesielt utsatt gruppe i forhold til tilsetningsstoffer. Årsaken er den lave kroppsvekten.

Regelverket for tilsetningsstoffer sier at mat til små barn skal reguleres restriktivt ut fra et føre-var-prinsipp.

- Ferdigmat er ikke farlig! Man må ikke bli helt panisk. I en travel hverdag er det helt ok å velge ferdigmat som posesupper, pizza og pølser innimellom, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius.

- Hvis barna spiser variert, er glade i frukt og grønt, får grovt brød fremfor fint og drikker mager melk fremfor fet, er det helt ok med ferdigmat av og til.

Grandiosa

GRANIDS: Ikke så ille som du tror. © FOTO: Produsenten

Ketsjup

KETSJUP: Velg heller den originale med sukker. © FOTO: Produsenten

BARNAS FAVORITT: Mye fett i disse pølsene.

BARNAS FAVORITT: Mye fett i disse pølsene. © FOTO: Produsenten

Pizza Grandiosa

Det er ingen store ernæringsmessige forskjeller mellom de «vanlige» Grandiosaene, og den som er nøkkelhullsmerket.

Ferdigpizza er et greit valg innimellom, men vær klar over at det er mest hvetemel og ost i pizzaer som dette.

Akkurat denne pizzaen har dessuten ikke skinke, slik man kanskje skulle tro, men kjøtt blandet ut med hvetestivelse, vann og soyaprotein. Det er bare rundt 40 prosent kjøtt i det som ser ut som kjøtt.

Det er ikke veldig vanskelig å lage en sunnere pizza selv. Og de gangene du velger ferdigpizza, bør du alltid servere den med salat eller grønnsaker og dipp.

Det som gjør pizza mest usunt, er nemlig vanen mange har med å spise den uten tilbehør.

Toro Original Tomatsuppe med makaroni

Det er både mindre fett og kalorier i denne posesuppen enn i en «fersk» suppe. De ferske er likevel bedre valg fordi de stort sett inneholder fett av den sunne sorten og dessuten opptil 70 prosent tomater.

Tomatsuppe er et typisk eksempel på retter som kan lages veldig mye sunnere ved å gjøre de rette valgene.

Bruker du enten ferske ferdigsupper eller lager suppen selv, får du i barna mye mer tomat enn om du bruker posesupper. Tomaterer stappfulle av lykopen og andre antioksidanter, og absolutt noe vi bør få i oss så mye som mulig av.

Posetomatsuppe med makaroni og hjemmelaget tomatsuppe med egg er to helt forskjellige måltider, både når det gjelder smak og sunnhet.

Idun Tomatketchup uten tilsatt sukker

Denne ketsjupen inneholder litt mindre tomat enn det originale produktet, og dessuten det kunstige søtstoffet sukralose istedenfor sukker.

Selv om denne ketsjupen inneholder mindre sukker og færre kalorier enn vanlig ketsjup, har dette minimalt å si rent ernæringsmessig, hvis man bare spiser ketsjup innimellom.

Artikkelen fortsetter under bildene.

GJENGANGEREN: Populær, men inneholder mye fett.

GJENGANGEREN: Populær, men inneholder mye fett. © FOTO: Produsenten

Pannekakemiks

PANNEKAKEMIKS: Ok, men det går like fort å lage selv. © FOTO: Produsenten

Finsbråten wienerpølse

Alle barn liker pølser, og alle barn skal selvfølgelig få lov til å spise pølser innimellom. Men jo oftere man serverer pølser, desto viktigere er det å velge de sunneste.

Vær klar over at det finnes pølser med halvparten så mye fett, noe som kan være verdt å forsøke.

Pølser er også en type mat som mange serverer som de er. Hvorfor ikke servere grønnsaker og dipp som tilbehør eller kanskje som forrett?

Stabburet leverpostei

Det står ikke oppgitt på boksen hvor mye av fettet som er mettet, men ettersom denne leverposteien både inneholderstorfefett og svinefett, kan vi regne med at mye av fettet er mettet.

Ernæringsmessig er det bedre å velge posteier som inneholder olje fremfor animalsk fett.

Men når det er sagt: Leverpostei er samtidig en fin kilde til jern, så hvis dette er den typen barnet liker, så la det fortsetteå spise denne leverposteien.

Mr. Lee nudler

Ungene elsker det, men dessverre er nudler som dette ikke særlig sunt.

Ikke bare inneholder de palmeolje og en del salt, men også raske karbohydrater. Dette er derfor en rett som gir nokså mye fett og kalorier, men som ikke metter særlig godt.

Nudler er noe man skulle tro kan passe som et lite mellommåltid, for eksempel når barna kommer hjem fra skolen. Men ernæringsmessig er dette et produkt som ikke er særlig gunstig. Dette gjelder ikke minst for de barna som har lett for å legge på seg.

Mills potetmos

Ifølge reklamen er det ernæringsmessige innholdet omtrent det samme som poteter, men mosen inneholder i tilleggkalsium og vitamin A fordi du tilsettermelk.

Men potetmos i pulverform inneholder enda raskere karbohydrater enn vanlige poteter og hjemmelaget mos på grunn av måten pulveret fremstilles.

Toro pannekaker

Det er fullt mulig å lage sunnere pannekaker selv.

Å lage en røre fra bunnen av, er ikke en veldig mye større jobb enn å røre sammen denne miksen.

Du velger bare sammalt mel fremfor hvetemel og olje eller flytende margarin som fettkilde. Ikke ha i så veldig mye sukker,men gjerne litt ekstra egg for å øke proteininnholdet.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!