sukker og salt til barn

Får barnet ditt for mye sukker og salt i hverdagsmaten?

Så lite salt og sukker skal barnet egentlig ha.

SUKKER OG SALT TIL BARN: Barna dine kan få i seg alt for mye salt og sukker uten at du er klar over det. Dette er det anbefalte salt- og sukkerinntaket til barn. FOTO: Getty Images.

SUKKER OG SALT TIL BARN: Barna dine kan få i seg alt for mye salt og sukker uten at du er klar over det. Dette er det anbefalte salt- og sukkerinntaket til barn. FOTO: Getty Images.

Publisert Oppdatert

- Den typiske norske hverdagsmaten kan inneholde mye sukker, blant annet i enkelte typer yoghurt, kornblandinger og syltetøy, sier klinisk ernæringsfysiolog Anne Lene Kristiansen.

Hun er postdoktor ved avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Hun forsker på og har i mange år jobbet med barns kosthold.

Søtt og salt

Klinisk ernæringsfysiolog Randi Vassbotn Norheim har samme erfaring.

- Vi vet at det fremdeles er mye bruk av salt og sukker i matvarer myntet på barn, også i matvarer der man ikke skulle tro det, sier hun, og trekker fram tacokrydder som en av verstingene, sier hun, og legger til:

- Tacokrydder inneholder mye salt, men det er også mye sukker i denne krydderblandingen. Det skulle du ikke tro når du smaker på den.

Norheim har stått for vår sjekk av ulike matvarer som inngår i mange barnefamiliers daglige kosthold. Hun forteller at i noen produkter som skal smake søtt, er det brukt overraskende mye tilsatt sukker.

- Et eksempel er sursøt saus. Det er litt å overdrive når nesten 1/5 av et glass med sursøt saus er sukker, særlig når man kan lage sin egen sursøte saus helt uten bruk av rent sukker, sier Norheim.

Kutt ut tilsatt sukker

- Det er det tilsatte sukkeret vi ønskes at reduseres, sier Kristiansen.

Hun poengterer at det aller viktigste når det gjelder sukker er å begrense hverdagsbruken av saft, brus, leskedrikker, nektar, søte kjeks, bakervarer og godteri.

- Produkter med kunstig søtningsstoff bør ikke brukes til barn under tre år. Grunnen er at barn har lav kroppsvekt, og at inntaket derfor lett vil overstige de øvre grenseverdiene for inntak som Mattilsynet har satt, sier Kristiansen.

Les også: Stor guide til et sunt familiekosthold

Salt fra halvfabrikat

- Vi har ikke undersøkelser som gir gode tall på hvor mye salt norske barn får i seg. Det vi vet, er at saltinntaket i Norge er anslått til omtrent 10 gram per dag, noe som er omtrent dobbelt så mye som anbefalt. Det er grunn til å tro at barn også får i seg for mye salt, sier Kristiansen.

Det er verdt å merke seg at det kan være mye salt også i matvarer som ikke smaker salt.

Slik reduserer du saltinntaket til barn

- Ikke ha salt ved bordet, og reduser saltmengden i oppskrifter.

- Ikke tilsett ekstra salt i halv- eller helfabrikata. Tynn ut saltinnholdet i posesupper ved å tilsette grønnsaker, for eksempel hermetiserte tomater.

- Bruk kun ½ pose tacokrydder når du lager tacomiddag.

- Bruk krydder og urter istedenfor salt.

- Bak brødet selv, og lag mer mat fra bunnen av.

- Bruk rene kjøttprodukter framfor bearbeidede kjøttprodukter.

Kilde: Helsedirektoratet og Anne Lene Kristiansen

- For eksempel kan det være mer salt i ketchup enn i potetgull. Og det kan da ikke være nødvendig å ha like mye salt i søte kjeks, der du ikke engang smaker det salte, sier Norheim.

I en pose Sørlandschips med havsalt er det 1,3 gram salt per 100 gram, mens det i en pakke med Tom & Jerry-kjeks er det 1,5 gram salt per 100 gram.

Over halvparten av saltet vi får i oss kommer fra industrilagde matvarer som hel- og halvfabrikatet.

Norheim poengterer at selv om sukker ikke er direkte sunt, så er det heller ikke direkte farlig. Det kan gi hull i tennene, og et høyt inntak av drikke med tilsatt sukker øker risikoen for overvekt, som igjen kan gi andre helseplager.

Samtidig er det en dokumentert sammenheng mellom inntak av salt og økt blodtrykk og økt risiko for hjerte- og karsykdommer, samt kreft i mage og tarm.

- Variasjon i kostholdet er kanskje noe av det viktigste vi kan lære barna våre, sier Kristiansen.

Les også: Dette bør matbudsjettet ligge på i måneden

Anbefalt daglig sukkerinntak for barn

- Maks ti prosent av energien barn får fra maten de spiser, bør komme fra tilsatt sukker.

- Raffinade er et eksempel på tilsatt sukker. Tilsatt sukker omfatter også sukrose, fruktose, maltose, laktose, stivelseshydrolysat (glukose, høyfruktosesirup), honning og frukt- og bærkonsentrater.

- Sukker som forekommer naturlig i matvarer, regnes ikke som tilsatt sukker.

- Mens matvarer med tilsatt sukker inneholder lite nyttig næring, inneholder matvarer med naturlig sukker også vitaminer, mineraler og sporstoffer.

Les også: Bør barna få sukkererstatning fremfor sukker?

Daglig anbefalt saltinntak for barn

- Barn under 2 år bør få i seg mindre enn 2 gram salt per dag.

- Barn 2–9 år bør begrense saltinntaket til 3–4 gram per dag.

- Salt oppgis enten som salt (NaCl) eller natrium (Na), i gram per 100 gram. 1 gram salt tilsvarer 0,4 gram natrium.

- Høyt saltinnhold: 1,25 g salt (0,5 g Na) eller mer per 100 g vare.

- Middels saltinnhold: 0,3–1,25 g salt (0,12–0,5 g Na) per 100 g vare.

- Lavt saltinnhold: 0,3 g salt (0,12 g Na) eller mindre per 100 g vare.

- Én teskje inneholder 7 gram salt

Kilde: Helsedirektoratet

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning