Det er ikke nødvendig å skifte bleie på et spedbarn hver gang det kommer noe i bleia, skrev Foreldre & Barn i forrige uke.

- Spedbarnsavføring er som salve på huden dersom barnet bare spiser morsmelk. Om babyens hud er fin, trenger du ikke vekke den for å skifte bleie. Eldre barn som har begynt med annen føde, og som har avføring som lukter, må selvsagt få ny bleie, sier helsesøster Nina Misvær.

Nye tall viser imidlertid at norske småbarnsforeldre ikke trenger å bekymre seg så mye over bleieutgiftene. Prisene på bleier er nemlig kraftig redusert siste året.

Under én krone bleia

Og vi kjøper stadig flere bleier. Bleiesalget gikk opp 11 prosent i fjor.

- Som følge av den tøffe priskonkurransen på bleier høsten 2010, har gjennomsnittsprisen på bleier falt kraftig. Mens småbarnsforeldre i gjennomsnitt betalte 1,53 kr pr bleie for to år siden, var gjennomsnittsprisen det siste året kun 99 øre pr bleie, sier Knut Gartland, markeds- og kommunikasjonssjef i Nielsen.

SIFOs standardbudsjett anslår et barns bleieforbruk til 4745 bleier gjennom hele bleieperioden, det vil si i alderen 0-3 år. Regner man på det, kommer man fram til at norske barn bruker 4,3 bleier i døgnet fram til de er 3 år. I og med at mange 3-åringer har sluttet med bleie, er det sannsynlig at barn bruker litt flere enn fire bleier de to første årene.

Runder vi av til 5000 bleier i alt, betyr det at totalprisen for hele bleieforbruket har falt fra 7500 til 5000 kroner de siste to årene.

Brukt som lokkemiddel

Det viser seg at barn bruker bleier ett år lengre enn for 20 år siden. Bleier med god sugeevne og en travel hverdag med to foreldre i arbeid, gjør at barna går med bleier ett til to år lengre enn for bare noen tiår siden.

- Butikkjedene har brukt bleier som lokkevare for å kapre småbarnsforeldre inn i butikken i mange år. Så det er ikke overraskende at dette er et produkt som ikke har gått opp i pris. Men samtidig er det bare to store leverandører av bleier i Norge, og forbrukere kan bli "lurt" til å tro at det er billigere enn det i virkeligheten er, sier Eivind Jacobsen, forsker i Statens institutt for forbruksforskning.

Totalt ble det solgt bleier for 373,7 millioner kroner gjennom norske dagligvarebutikker siste året. Salgsvolumet økte med 11 prosent til 375,6 millioner bleier.

Færre bleier i USA

Ifølge Time Magazine har det amerikanske bleiesalget gått ned 9 prosent i løpet av det siste året. Samtidig har salget av bleiesalver gått opp 3 prosent. Arbeidsløsheten i USA er høy, og bleieutgiftene til en baby anslås å være 1500 dollar i året, en stor utgift på babybudsjettet.

Magasinet antyder at reduksjonen i bleiesalg kan skyldes at amerikanske foreldre har mindre penger mellom hendene, og derfor sparer på barnas bleier. Noe som igjen resulterer i flere såre babyrumper, og økt salg av stellekremer.

Men det kan selvfølgelig også ha andre forklaringer. Folk kan ha blitt mer miljøbevisste og velger tøybleier, eller stellekremprodusentene kan ha blitt mer aggressive i sin markedsføring.

Babyer og bleieforbruk

NY BLEIE: De fleste babyer blir glade når de får ny bleie. Tall viser at norske foreldre gjennomsnittlig bytter bleier mellom fire og fem ganger i døgnet. © FOTO: Istockphoto

Fire- fem om dagen

Amerikanske babyer får ny bleie 6,3 ganger om dagen, viser tall fra Procter & Gamble. Tyske foreldre skifter bleier 5 ganger om dagen, russiske foreldre 3,9 ganger om dagen og indiske foreldre 9 ganger om dagen.

Les også:

Denne babyen bruker ikke bleier

Nå kan du droppe bleia

Slik straffer du barna

Les hele saken