Ammende trenger ikke bekymre seg for at maten de spiser kan fremprovosere allergi hos barnet.

- Bare i familier med mye ekstrem allergi gir man en sjelden gang kost-restriksjoner, og da helst i samarbeid med allergolog. Men det skal mye til, sier fødselslege på Rikshospitalet Gro Nylander, som står bak flere kjente bøker og filmer om amming.

Jordbær og amming

Som ammende er det nemlig mye man får høre at man bør holde seg unna:

Jordbær, reker, blåskjell, løk, kål og blåskimmelost - for å nevne noe.

- Bør man styre unna disse matvarene når man ammer?

- Svaret er egentlig enkelt: Ingen mat er dømt bort i ammeperioden, sier Nylander.

Elisabeth Helsing er enig. Hun startet Ammehjelpen, har skrevet flere bøker om temaet, og har en doktorgrad i ernæringspolitikk. Hun forteller at kvinners brystmelk er ganske lik, uavhengig av kosthold. Men hvis man spiser veldig mye av én ting, kan det gå over i melken.

- Så klart man kan spise jordbær! Bare ikke i enorme mengder, sier Helsing.

- Ikke spis to kilo druer på en gang, men spis variert og med måte. Nyt sommerens fristelser, og ikke la deg plage av velmente råd som ikke stemmer, sier Helsing.

Overdreven allergiredsel

- Hvor bør du starte opprullingen hvis barnet du ammer plages av mageknip eller utslett?

- Som regel er det ikke maten mor har spist som er årsaken til babyens magesmerter, men hvis barnet skriker veldig mye kan man spørre seg om det likevel finnes en sammenheng. Og det finnes mat som kan gjøre at babyen får vondt i magen, det stemmer at kål er en god gammel "magekniper", sier Helsing.

Informasjonsmedarbeider i Ammehjelpen, Anne Sigstad, forklarer:

- Det er helt individuelt hva babyer tåler. Hvis babyen reagerer på noe, er det bedre å se på det enkelte tilfellet enn å legge restriksjoner på alle som ammer, sier Sigstad.

Noen mødre ser at barnet får mageknip hvis de spiser matvarer som kan gi luft i magen, som kål, erter og løk. Noen spedbarn reagerer på hvitløk og løk.

Andre kan få kolikksmerter av kålrot, brokkoli eller svisker.

Også frukt i store mengder kan forårsake kolikk og diaré hos barnet.

Mat du bør unngå under amming

Det er likevel mat du skal unngå under amming.

Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for alle som ammer, men skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan være forurenset med miljøgifter.

Ifølge Matportalen bør ammende derfor unngå å spise:

  • Blåkveite over tre kilo.
  • All gjedde, samt abbor, ørret og røye av litt størrelse.
  • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei.
  • Brunmat i krabbe og hummer. Hvitt kjøtt i klør og skallhus kan trygt spises.
  • Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. Se også blåskjellvarselet.
  • Eksotisk fisk: Hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk. Tunfisk på boks er derimot trygt.
  • Hvalkjøtt. Mattilsynet fraråder ammende å spise hvalkjøtt fordi det kan inneholde høye nivåer av kvikksølv.
  • Måseegg. Mattilsynet fraråder ammende kvinner å spise måseegg på grunn av høyt innhold av miljøgiftene PCB og dioksiner.
  • Slankepillen CLA. Syntetisk fremstilte CLA-produkter markedsføres som kosttilskudd med muskeloppbyggende og fettvevsreduserende effekt ved slanking og fysisk aktivitet. Hos ammende mødre som bruker CLA-tilskudd går fettinnholdet i morsmelken ned, og dette er uheldig for barnet.

Rådene på Matportalens hjemmeside oppdateres kontinuerlig av offentlige myndigheter og forskningsmiljøer, og er derfor et godt sted å orientere seg.

Honning og amming

Barn under ett år skal ikke spise honning på grunn av faren for spedbarnsbotulisme. Det er en alvorlig infeksjonssykdom som kommer fra bakterier i jord og søle, og disse bakteriene kan finnes i honning.

Det gjør at de som er i kontakt med spedbarn under ett år, som også har vært kontakt med honning, må utvise ekstremt god hygiene for å unngå eventuell smitte, i følge Matportalen.

Ikke drikk alkohol de første ukene

Du kan drikke litt alkohol selv om du ammer, men ikke når barnet er nyfødt.

- Det er viktig å unngå alkohol helt i nyfødtperioden, det vil si til barnet er seks uker. Dersom babyen er for tidlig født, regnes alder fra termindato. Leveren er umoden hos de nyfødte, forklarer Sigstad.

Etter det kan man av og til nyte noe alkohol, men etter inntak av ett glass vin bør man vente tre timer før barnet igjen ammes.

Kosthold for ammende

Mange kvinner opplever at de får større appetitt i ammeperioden.

Gjennomsnittlig produserer en kvinne som fullammer omkring 7,5 dl morsmelk per dag, noe som selvsagt krever energi. Kroppen trenger derfor også mer mat - ikke minst for å tilføre de næringsstoffene som skilles ut i morsmelken.

To skiver brød med pålegg og to glass skummet melk ekstra hver dag gi nok energi til melkeproduksjonen, ifølge Matportalen.

Appelsinjuice hjelper jernopptaket

Dersom du spiser en appelsin eller drikker et glass appelsinjuice til brødmaten, vil melken din inneholde nok vitamin C til å dekke barnets behov, samtidig som jernet i brødet opptas bedre.

Tommelfingerregelen fra helsemyndighetene er at et alminnelig godt norsk sunt kosthold, med grove brød- og kornvarer, grønnsaker og frukt hver dag, skal gi den som ammer de nødvendige næringsstoffene.

Ammende mødre anbefales dessuten å ta tran. Veganere kan trenge tillegg av vitamin B-12, riboflavin og kalsium.

Les hele saken