MYE SMAK: Men ofte altfor søtt eller smakløst, synes gutta i vårt smakspanel. © FOTO: Tore Fjeld

Om testen

Slik er testen utført:

I denne testen har vi latt innholdet telle 80 %, og smaken 20 %. Av innholdet er det vektet positivt at det er relativt lav andel energi fra sukkerarter, høyt kakaoinnhold, lav fettandel, høyt proteininnhold og få ingredienser. Smakstesten er utført av et panel bestående av Henrik (11), Daniel (11) og Andreas (9).

Varm kakao hører med på tur, eller til peiskosen når du kommer hjem fra turen. Mange synes det er mest lettvint med en instant pulver-variant som kan blandes med varmt vann, mens andre sverger til den gode, gammeldagse laget av melk, kakaopulver og sukker. Kanskje liker du best å lage varm sjokolade ved å smelte kokesjokolade i melken?

Testet 14 typer

I denne testen har vi vurdert både sunnhet og smak på 14 ulike kakaovarianter.

Sunnhet teller mest, men vi har også latt smaken telle i helheten. Næringsinnholdet er vurdert av testjournalist Bjørnhild Fjeld. Smakspanelet har bestått av Henrik (11), Daniel (11) og Andreas (9).

Prisen er ikke tatt med i vurderingen, da denne ikke varierer så veldig, og kakao uansett ikke er produkter man bruker i store mengder.

Er du opptatt av økonomi, er det klart billigst å lage kakao ved hjelp av Eldorado sjokoladedrikk (2,49 pr porsjon). Dyrest sjokoladedrikk får du ved å bruke Freia selskapssjokolade og melk (6,51 pr porsjon).

Produktkategorien sjokoladedrikker har etter hvert fått mange ulike merker, og de ulike produktene har litt forskjellige egenskaper og fordeler. Skal du lage kakao hjemme er det jo ikke noe problem å lage kakao fra bunnen med kakaopulver, sukker og melk, mens hvis du er på tur er det kanskje mest praktisk med en porsjonspakning som kan røres ut i varmt vann. Da slipper du for eksempel å ha med flere termoser dersom noen foretrekker andre varme drikker.

Det finnes også instant sjokolade-drikker som kan røres ut i både kald og varm melk, for eksempel Oboy og Nesquik. I Norge er det mest vanlig å bruke disse produktene i kald melk, men de fungerer like godt med varm melk.

Kostfiber i kakao

Den viktigste ingrediensen i sjokoladedrikker er kakaopulver som kommer fra kakaoplanten. Kakao er en god kilde til næringsstoffer som kopper, kalium og jern, og inneholder også mye kostfiber.

Med unntak av lett-produktene er innholdet av sukker ganske likt i gram per porsjon. Det er imidlertid forskjell på hvilke kilder sukkeret kommer fra. For de drikkene som skal tilberedes med melk vil en stor andel av sukkeret være laktose, altså melkesukker.

I noen av ferdigdrikkene som skal tilberedes med vann, er det tilsatt flere typer sukker: Raffinert sukker, maltodekstrin, glukosesirup og dekstrose (druesukker), i tillegg til melkesukker fra tilsatt tørrmelk. I tillegg inneholder kakao også noe naturlig sukker.

Fettet i kakaodrikker vil i hovedsak komme fra to kilder: Melk og kakao. I de bearbeidede produktene brukes fettredusert kakao, slik at fettinnholdet derfor er noe lavere i disse.

TIPS: Hvis du lager kakao ved hjelp av kakaopulver, sukker og melk, har du mulighet til å bruke en mindre mengde sukker dersom du foretrekker det. Er du opptatt av å telle kalorier, kan du bruke ekstra lett melk, eller skummet melk, i stedet for lettmelk som er det som er oppgitt.

Stor sukkerkilde

Uansett er det greit å være klar over at sjokoladedrikker, uansett hvilken type du velger, er en stor sukkerkilde hvis du drikker det ofte. Med unntak av lett-produktene inneholder alle omtrent like mye sukker per porsjon som brus, så for både voksne og barn er det greit å begrense seg til en kopp.

Gjennomgående inneholder de produktene som tilberedes med melk, mer energi (kcal (kJ) enn de produktene som tilberedes med vann. Dette skyldes først og fremst at det er mindre fett og proteiner i de som tilberedes med vann.

Vi har derfor regnet ut og vurdert produktene ut fra hvor stor andel av energien som kommer fra sukker. Produkter med en høy andel sukker er i praksis "tomme kalorier", det gjør at blodsukkeret går fort opp, og fort ned igjen.

Hvis du "drikker deg mett" på en sukkerrik drikke, kan turen hjem fort bli lang.

Med mindre du slanker deg, er det i utgangspunktet ingen grunn til automatisk å velge det produktet som inneholder minst kalorier. Skal du for eksempel gå en lang skitur, trenger du en kombinasjon av fett, proteiner og karbohydrater for å holde kroppen i gang. Inneholder drikken for det meste karbohydrater/sukker, vil den kun fungere som lett tilgjengelig "bensin".

Proteinrike drikker med mye melk er ypperlig for restitusjon av muskler.

Melk inneholder dessuten viktige næringsstoffer som kalsium, kalium, vitaminer og mineraler.

OBS: Tine har nylig senket fettinnholdet i lettmelk fra 1,5 % til 1,2 %. Lettmelk fra Q-meieriene inneholder 1 % fett. Fettinnholdet i den ferdige drikken kan derfor avvike fra det som er oppgitt, dette gjelder produktene som tilberedes med melk.

Når vi har beregnet porsjonspris, har vi tatt utgangspunkt i en literpris på melk på 13,90.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!