Alle ser for mye på tv, men det er ikke likegyldig hva barna ser på. Hva slags tv-titting ungene bedriver, får direkte konsekvenser for hvordan de oppfører seg, viser en ny amerikansk studie.

- En viktig del av budskapet er at det ikke bare handler om å skru av, men like mye om å bytte kanal.

Det sier Dimitri Christakis. Han er professor i barnemedisin og står bak denne studien, som er utført ved instituttet han leder i Seattle, Center for Child Health, Behavior and Development.

- Vi har visst i flere tiår at barn etterlikner det de ser på tv - både god og årlig oppførsel, sier han

Testet 600 familier

Studien omfattet 617 familier med barn mellom 3 og 5 år, skriver Time Magazine.

Halvparten av familiene gikk på en "mediediett" der aggressivt innhold ble byttet ut med oppbyggelige programmer med pedagogisk innhold og temaer som toleranse og konfliktløsning. De andre familiene gjorde ingen endringer i sine medievaner.

Etter seks måneder, og etter ett år, ble det gjort standardtester av barna for å vurdere aggressivitet i atferden opp mot egenskaper som vilje til deling/sosial kompetanse.

Begge testgruppene så litt mer tv enn vanlig: litt større mengde pedagogisk tv i den ene gruppen og enda litt større mengde aggressivt tv-innhold i den andre.

Dimitri Christakis

LÆRER AV TV: - Vi har visst i flere tiår at barn etterlikner det de ser på tv - både god og årlig oppførsel, sier den amerikanske barnemedisineren Dimitri Christakis. © FOTO: Seattle Children's Hospital

Ble flinkere til å dele

Seks måneder inn i studien hadde eksperimentet gitt tydelige resultater.

Barna som så mer oppbyggelig tv, viste nå større vilje til deling, kompromiss og samarbeid.

Effekten varte i hele perioden studien pågikk. Virkningen av av å endre tv-vanene var størst på gutter fra familier med lav inntekt, ifølge professoren:

- De hadde klare fordeler av å endre vanene sine. Det er svært interessant, siden det også er denne gruppen har størst risiko både som ofre for og utøvere av aggresjon, sier Christalis til Time Magazine.

Forskerne bak studien var i utgangspunktet bekymret også for mengden tv-titting i seg selv. Men studien viser først og fremst at det kan ha svært positiv effekt bare å justere tv-vanene. Det er en åpenbar sammenheng mellom hva barn ser på og hvordan de oppfører seg, mener Dimitri Christakis.

Elise Seip Tønnessen

SKEPTISK: Professor i mediefag, Elise Seip Tønnessen, tror det er vanskelig trekke bastante sammenhenger mellom tv-vaner og barns atferd. © FOTO: UiA

Vanskelig å fastslå

- Nordiske medieforskere er i utgangspunktet skeptiske til denne typen effektstudier, sier Elise Seip Tønnesen, professor ved Insitutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder.

Tønnesen tok i sin doktorgrad på en studie av hvordan norske førskolebarn i 1990-årene oppfattet Sesam Stasjon. Han har vanskelig for å tro at det fullt mulig å etterkontrollere forsøksgruppene.

- Dessuten vil jo en slik studie føre til at i den gruppen som ser pedagogiske programmer, vil foreldrene være mer sammen med barna. Det er sånt som gjør en forskjell i seg selv.

Seip Tønnesen vil verken bekrefte eller bastant avvise at det kan være en sammenheng mellom tv-vaner og atferd. Men det er vanskelig å bevise en slik sammenheng, mener medieforskeren.

- Det er mer fruktbart å se på skjermbruk og tv som en del av oppdragelsesprosjektet. Derfor er det viktig at foreldre følger med. Det er ikke sånnn at alt på en bestemt kanal er bra, for eksempel.

De amerikanske anbefalingene

Rådene fra amerikanske barneleger:

  • All mediebruk for barn under to år bør minimaliseres - den har ingen pedagogisk funksjon.
  • Eventuell mediebruk må veiledes, overvåkes og gennomgås av en voksen og ideelt gjøres sammen med barnet, slik at barnet forstår mest mulig og mediebruken blir en del av samhandligen med barn og voksen.
  • Tv på barnerommet fører bare til mye tv-titting uten tilsyn og gjør tv-seing til en del av leggerutinen.
  • Tv med voksen-innhold som står på i et fellesrom, forstyrrer barnets lek og samhandlingen mellom barn og voksen
  • Foreldre må forstå at ustrukturert lek er svært viktig for at barnet skal lære seg tenkning og resonnering og for sosial, følelsesmessig og fysisk utvikling.
  • Kilde: American Academy of Pediatrics

- Null tv for de minste

I høst advarte britiske barneleger mot tv-titting og skjembruk for små barn. Både i USA, Canada og Australia har det kommet offentlige anbefalinger fra myndighetene om å begrense tv-bruken.

Barn under to år bør ikke se tv i det hele tatt, mener amerikanske barneleger (American Academy of Pediatrics). Det handler ikke bare inntrykkene fra skjermen, men også om tapt tid til samhandling med voksne, understreker barnelege-foreningen i sine anbefalinger.

Ifølge psykolog Aric Sigman, som har skrevet en bok om temaet, ser britiske tenåringer seks timer på en skjerm hver dag, i Nord-Amerika ligger snittet på nær 8 timer. Men det skal bare to timer med stillesittende skjermbruk til før negative helseeffekter blir merkbare, mener Sigman.

- Unngå tv helt

Fedme og hjerteproblemer er kjente konsekvenser. Men også hjernen blir påvirket, mener Aric Sigman, som tidligere har uttalt at barn under tre år ikke bør se på tv i det hele tatt.

- Den kritiske tiden for hjernens vekst er de første tre årene. Babyer og småbarn trenger å samhandle og ha øyekontakt med foreldrene, ikke med en skjerm, sier han til The Guardian.

Professor Mitch Blair, ved barnehelsesenteret Royal College of Paediatrics and Child Health i Storbitannia, sier til avisen at det ikke spiller så stor rolle hva slags skjerm barn eksponeres for.

- Enten det er en mobiltelefon, spillkonsoll, tv eller bærbar pc, blir barn utsatt for skjermbruk i lang større tidsrom enn noen gang før. Vi er mange barneleger i mange land som ser med økt bekymring på hvordan dette vil påvirke barn og unges hjerneutvikling på lang sikt.

Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!