FRITIDSAKTIVITETER FOR BARN

Derfor skal du droppe fritidsaktiviteter for småbarn

Ingen grunn til å begynne for tidlig med organisert fritid, mener ekspertene.

PIANOGUTT: Burde han heller vært ute og lekt?
PIANOGUTT: Burde han heller vært ute og lekt? Foto: iStock
Sist oppdatert
BALLETTPIKE: Ikke føl noen forpliktelse til å sende et førskolebarn på fritidsaktiviteter, mener eksperter.
BALLETTPIKE: Ikke føl noen forpliktelse til å sende et førskolebarn på fritidsaktiviteter, mener eksperter. Foto: Colourbox

Slik kan du tilrettelegge selv for barnet ditt:

  • Se mulighetene rundt dere. La barnet hoppe i sølepytter, klarte i trær og balansere på tømmerstokker. Etter hvert vil barnet selv søke aktiviteter som utfordrer egen utvikling.
  • La barnet få utfolde seg i sitt eget tempo, slik at det er barnet selv som styrer og setter grenser.
  • Tenk at barnet mestrer selv bare ved at det våger å prøve. Det er sjelden man behersker en aktivitet første gang man prøver.
  • La barnet få prøve forskjellige aktiviteter på egne premisser.
  • Vær til stede sammen med barna i deres fysiske aktivitet - dette åpner opp muligheten til å bli kjent med barna på en helt spesiell måte.
  • Lev dere inn i leken sammen med barna og dra gjerne historier inn i leken som barna kan kjenne seg igjen i.
  • Gi barnet anerkjennelse på en måte som gir det en indre motivasjon til å være i aktivitet.

Kilde: Kristian Gulbrandsen, idrettspedagogisk leder i Idrettsbarnehage AS

Når er det riktig å begynne med fotballtreninger eller dansekurs?

- Barn bør ikke ha for mye voksenstyrt aktivitet i førskole- og småskolealder, mener Per Egil Mjaavatn, førsteamanuensis ved Pedagogisk institutt, NTNU.

- De fleste har nok med barnehage og SFO. I stedet for organiserte fritidsaktiviteter, trenger de mer fri, aktiv lek sammen med andre barn. En 4-åring vil normalt være for ung til å vise talent, uttaler Mjaavatn til Foreldre & Barn.

Unngå instruksjoner

Han er uenig med de foreldrene som tror det er viktig for barnets utvikling å få delta på aktiviteter i fritiden.

- Det er viktig å unngå for mange instruksjoner fra voksne. Derfor er småbarnsturn - som baserer seg mest på fri lek - et positivt unntak.

Ifølge Mjaavatn har verken barn eller foreldre godt av at timeplanen er for tett.

- Foreldrene bør ikke bare kjøre barna til og fra aktiviteten. De bør ha tid til å bli der - og vise interesse.

La barnet bestemme

Anders Nordahl Hansen er forsker ved Pedagogisk Forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo. Han advarer foreldre mot å presse barn til å være med på aktiviteter de selv ikke bryr seg om.

- Å tvinge et barn kan virke mot sin hensikt. Barnet må være motivert. Uansett alder. Men hvis en 5-åring selv ønsker å delta på en fritidsaktivitet, vil dette normalt være uproblematisk.

- Men jeg vil påpeke at det likevel kan være lurt å vente med organiserte fritidsaktiviteter til barnet er nådd 5 års-alderen, mener Anders Nordahl Hansen.

Lurt med fridager

Nordahl Hansen råder foreldre til å prate med barnet sitt før det skal begynne på en ny fritidsaktivitet. Hva kan det vente seg der?

- Prøv også å overvære aktivitetene de første gangene, for å skape trygghet i en ny situasjon, råder forskeren.

- Dersom du ser at barnet ikke har lyst til å delta, ta pause et par uker eller la det få prøve seg på andre fritidsaktiviteter. Ikke føl noen forpliktelse til å sende et førskolebarn på fritidsaktiviteter. Noen barn har et høyt aktivitetsnivå, andre er mer rolige.

FOTBALLGUTT: I stedet for organiserte fritidsaktiviteter, trenger barna mer fri, aktiv lek sammen med andre barn.
FOTBALLGUTT: I stedet for organiserte fritidsaktiviteter, trenger barna mer fri, aktiv lek sammen med andre barn. Foto: Colourbox.com

Ingen unge talenter

- Mange foreldre i dag tror at de bør ta barnet sitt på en eller annen fritidsaktivitet, og at dette er viktig for barnets utvikling, men det er ikke nødvendigvis riktig, er både Mjaavatn og Nordahl Hansen enige om.

- Talenter viser seg normalt ikke i 4-års alderen, sier Mjaavatn.

Godt av bevegelse

Men det er ingen tvil om at barn har godt av bevegelse. Enten det er i fri lek eller i en organisert aktivitet.

- Det viktigste er at voksne legger til rette for at barna blir trygge på å bruke kroppen sin allerede fra de er små. De trenger erfaring fra forskjellige lekemiljøer. Og mange repetisjoner, sier Kristian Gulbrandsen, idrettspedagogisk leder i Idrettsbarnehage AS.

- Dette vil påvirke barnas motoriske kompetanse. En 5-åring som har vært mye i bevegelse, vil lettere kunne beherske å gå på tur i skogen, hinker, hopper, ruller kråke og så videre, forklarer Gulbrandsen.

Barn er forskjellige

TURNJENTE: Hvis en 5-åring selv ønsker å delta på en fritidsaktivitet, vil dette normalt være uproblematisk, men ikke press barnet til det.
TURNJENTE: Hvis en 5-åring selv ønsker å delta på en fritidsaktivitet, vil dette normalt være uproblematisk, men ikke press barnet til det. Foto: Colourbox

Idrettspedagogen mener at alle barn er glade i å bevege seg.

- Likevel er det store individuelle forskjeller. Noen barn elsker å gå på tur hvor de kan løpe, klatre, hoppe og balansere, mens andre kan spille fotball i flere timer uten å bli lei. Det kan være store forskjeller mellom barn i samme alder, understreker idrettspedagogen.

- De har ikke nødvendigvis samme behov, forutsetninger og motivasjon.

Les også:

Test av skole- og barnehagesekker

Hvordan takle barns raseriutbrudd

Den verste tabben hvis du har hund og barn

DATASPILL FOR BARN: Foreldre & Barn 3til7 - trygg moro for de minste

SMÅFLINK UNDERHOLDNING: Barn i samme alder har ikke nødvendigvis samme behov, forutsetninger og motivasjon.
SMÅFLINK UNDERHOLDNING: Barn i samme alder har ikke nødvendigvis samme behov, forutsetninger og motivasjon. Foto: Colourbox

Denne saken ble første gang publisert 21/09 2011, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også