Svømmekurs på tirsdager, barnedans på onsdager og fotballtrening på torsdager. Tilbudet av fritidsaktiviteter for barn er tilsynelatende uendelige, og noen barn har fylt opp ukedagene allerede før de begynner på skolen.

Kan det bli for mye av det gode?

- Alle barn har forskjellig temperament. Noen liker å prøve mange ting, andre vil helst ikke. Men å kjøre på med mange forskjellige fritidsaktiviteter fra barnet er 3-4 år gammelt, er ikke nødvendig, sier Anders Nordahl Hansen ved Pedagogisk forskningsinstitutt.

- Barna kan bli slitne

Tilbudene til barn er etter hvert blitt svært mange, og Nordahl Hansen tror foreldre kan føle et visst press til å sende barna på mange fritidsaktiviteter fordi andre barn i barnehagen deltar. For noen barn kan det fort bli for mye.

- Enhver familie må se an sitt barn og finne ut hva som passer det best. Også barn kan bli slitne av å ha for mange aktiviteter. Og det går an å finne på ting om ettermiddagene uten at det er organiserte aktiviteter, minner Nordahl Hansen om.

- Vent til skolestart

En til to aktiviteter i uka vil for de fleste være mer enn nok, mener Nordahl Hansen, og det beste er å begynne med lekbetonte aktiviteter som ikke er motorisk krevende.

- Ikke alle aktiviteter passer for de minste. Håndball og ishockey er eksempler på idretter som krever en viss motorikk og kan være teknisk vanskelig. De passer bedre for litt eldre barn, mens aktiviteter som turn eller allidrett oftere er basert på lek. Det er viktig at barnet føler seg trygg og har det gøy, sier han.

Og foreldre trenger ikke se på fritidsaktiviteter som en nødvendighet for barn i førskolealder.

barn , dans, fritidsaktiviteter

BARNEDANS: Fritidsaktiviteter for de minste bør handle om lek, ikke prestasjoner. © FOTO: Colourbox

Motivasjon, ikke ambisjon

- Det er ingen vits i å sende barnet på for eksempel fotballtrening tidlig fordi man vil utvikle et talent. Det finnes mange eksempler på idrettstalenter som har startet sent. Men dersom barnet har veldig lyst til å begynne på en fritidsaktivitet som fireåring, tror jeg heller ikke det tar skade av det. Poenget er at det må være barnets motivasjon som bestemmer, sier han.

For eldre barn kan fritidsaktiviteter være en arena for sosialt fellesskap og samhold. Men barn har mange sosialiseringsarenaer fra de er små, og Nordahl Hansen tror ikke det er avgjørende for barns utvikling å delta på mange aktiviteter.

- Barn har mange arenaer for sosial utvikling fra tidlig alder, som barnehage, skole, sfo og fri lek. Det er derfor ingen grunn til å gå aktivt inn for å overtale treåringen til å gå på en fritidsaktivitet, sier han.

- Blir barna mindre kreative av å delta på mange voksenstyrte aktiviteter?

- Man bør kanskje være forsiktig med å systematisere og organisere barns hverdag i for stor grad med voksenstyrte aktiviteter. Det bør være rom for at barnet har mulighet til å utfolde seg i egenstyrt frilek. Å gi barnet mulighet til å styre noe av sin egen fritid vil kunne være godt for både selvstendighet og kreativitet, mener Nordahl Hansen.

- Krever mye av trenerne

Norges idrettsforbund har ingen nedre aldersgrense for når man skal begynne med idrettsaktivitet, men NIF gir kun støtte til særforbund og idrettsskoler for barn fra seks til 12 år. Rådgiver Mari Bjone understreker at idrettsforbundet ikke nødvendigvis mener barn må vente til de er seks år før de kan begynne med en idrettsaktivitet, men at de heller ikke oppfordrer til å begynne så tidlig som mulig.

- Det er viktig at barn ikke blir organiserte i hjel fra tidlig alder, og at man vektlegger den uorganiserte aktiviteteten i større grad i tidlig alder. Barn er så organiserte i dag, med barnehage hele dagen. De kan bli slitne og går fortere lei, advarer Bjone.

- Organiserte aktiviteter krever veldig mye av trenerne når barna er små. Timen må organiseres godt, hvis ikke kan det fort bli slik at den tiden barna faktisk er i aktivitet, bare er ti minutter mens resten av tiden går med til å stå i kø, sier Bjone.

Slutter tidlig

I stedet for å oppfordre til tidlig start med idrettsaktiviteter, er Idrettsforbundet opptatt av å holde på barna lenger. Mange slutter å være aktive når de kommer i ungdomsskolealder.

- Det er et problem at barn slutter med idrettsaktiviteter tidlig. Vi ønsker heller at man holder igjen litt når de er små. Da er sjansen større for at de vil ha glede av det lenger. Hvis barna har gått på aktiviteter flere ganger i uka siden de var tre år gamle, er det kanskje ikke så rart at de er lei allerede når de er 13, sier Bjone.

Hun mener også mange barn spesialiserer seg i en idrett alt for tidlig, og anbefaler i stedet idrettsskoler for barn mellom 6 og 12 år. Idrettsskolene tilbyr varierte idrettsopplevelser, og er innom minst tre forskjellige idretter i løpet av et år.

- Konseptet er variasjon, slik at barn kan prøve seg i forskjellige idretter i stedet for å spesialisere seg så tidlig. Norges Idrettsforbund er opptatt av idrettsglede, og vektlegger at barn skal ha mestringsopplevelser og læringsorientert idrettsaktivitet. Man bør unngå resultatfokusering, og det er viktig å involvere barna i selve aktiviteten, sier Bjone.

- Lek er viktigere enn turn

Idrettsforbundet mener idrettsaktiviteter for barn bør være variert og gi mange ulike bevegelseserfaringer, og Bjone fremhever idretter som turn, dans, svømming, varierte ballspill, skileik og skøyteleik som eksempler på dette, hvor man kan starte tidlig.

- Tilvenning til vann er gunstig å begynne med nokså tidlig, og turn og gymnastikk er bra fordi det utvikler barnas koordinative ferdigheter, samt balanse og styrke. Skileik om vinteren kan være veldig gunstig og morsomt for barna. Men det holder med en aktivitet i uka, sier Bjone.

Hun understreker at selv om enkelte aktiviteter kan være bra for barnas utvikling, er det langt viktigere hva foreldrene gjør sammen med barna i hverdagen. En time turning i uka kan ikke veie opp for en aktiv hverdag.

- Den gammeldagse metoden med å leke ute er fortsatt den beste. Barn trenger å klatre i trær, henge opp ned i et lekestativ og være ute i skog og mark. Det er det beste for barnas motoriske utvikling, sier Bjone.

- Foreldre undervurderer ofte sin egen kompetanse, og deres tid med barnet ute i skog og mark er ofte det viktigste grunnlaget for utvikling av motoriske ferdigheter. Hvis man kombinerer dette med uorganisert aktivitet med nabobarna blir resultatet ofte veldig bra, mener hun.

Følg oss på Facebook - trykk på liker!

Les også:

Finn riktige aktiviteter for ditt barn

Aktive barn er smarte barn

Barneidrett skal være lystbetont

Så mye betyr barnetrygden

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!