Annonse

- Kan jeg spille på mobilen eller iPad`en din?

Dette er blitt et felles ønske og kamprop for de minste barna som ikke ennå har fått sin egen telefon eller datamaskin.

Så har du et beleiebarn hjemme som aller helst vil utforske smartttelefonen din, er du ikke alene. Smartelefoner, som iPhone, Symbian, Experia og Android, med store skjermer og fargerik og enkel grafikk, har en magnestisk kraft på småbarn.

Med små stubbefingre flipper de seg gjennom bilder av folk de kjenner, hører på barnesanger, eventyr, lærer seg enkle spill og drar intuitivt fingerene over skjermen.

For hva er vel mer fascinerende enn å trykke på et knapp, og så skjer det noe morsomt? Selv 1-åringer lærer seg å manøvrere i dette universet, og Youtube er fult av videoer av de minste som håndterer iPhone på en imponerende måte.

Del

Årets leke i 2010

Dette nye fenomenmet er så spesielt at New York Times har utnevnt iPhone som årets leke.

- Denne gjenstanden trollbinder barn på en måte som vi nesten ikke har sett i vår historie, skriver Hilary Stout i New York Times.

- Den har gjort at voksne kan sitte og ha en samtale på en restautrant eller gå i butkken mens barn kan spille og være oppslukt av telefonen.

Gjør dem smartere

Men det er ikke bare smarttelefonenes evne til å holde barn oppslukt og gi foreldrene litt fri som gjør at mange fatter interesse for denne utviklingen.

Mange mener barns lek på telefonen faktisk kan gjøre dem smartere. De utvikler finmotorikk, digital kompetanse og lærer tidligere bokstaver og tall tidlig gjennom spill.

- Døtrene mine lærte seg hele nesten hele alfabetet da de var 1 1/2 år takket være en applikasjon som heter «First Words», sier tvillingmoren Fiona Aboud Singer til magasinet Fastcompany.com .

- Vi prøver å lage et enkelt univers som barn kan forstå og lære av, sier Andrew Shalit, som har laget applikasjonen «First Words» til samme magasin.

Han tror vi bare ser begynnelsen på en læringsrevolusjon.

- Vi har truffet en teknologi der barn forstår intuitivt hvordan de skal finne fram til innhold, og som vil bli brukt i undervisning i fremtiden, sier han.

Barn og teknologi

TEGNEPROGRAM: Emil (2) tegner på iPaden selv. © FOTO: Linn Hanssen

Bare en tryllestav

At smarttelefoner er pedagogiske og får barn til å lære fortere enn de elleres ville gjort, har ikke den svenske barnekulturforskeren, Margareta Rönneberg særlig tro på.

- Dette er industrien som skal tjene penger på foreldres ønske om at deres barn skal være litt i forkant når de begynner i barnhage eller på skolen. Jeg tror ikke en iPhone vil kunne påskynde et barns utvikling, sier hun.

Likevel skjønner hun godt at barn er svært fascinert av slike telefoner, og er ikke redd for at barn skal sitte for lenge med dem.

- De er jo som tryllestaver. De lager lyd, bilder og forandrer seg når du beveger dem. Dessuten får de barn til å være veldig deltakende og aktive i det de holder på med. Vi voksne klarer jo nesten ikke å være uten dem, selv når vi er på do!, sier hun.

Rönneberg mener at det da ikke er rart at små barn vil leke med en slik gjenstand og kopiere oss voksne.

Barn og teknologi

INTUITIVT: Små barn lærer veldig fort hvordan de navigerer og finner fram til innhold på smarttelefoner. © FOTO: Julie Gjørven

Som et dørhåndtak

Men det er ikke noe nytt at barn vil utforske ting og lærer seg ting.

Når vi voksne blir så fascinert over at 2-åringer briljerer på smarttelefoner, sier dette kanskje mer om at denne teknologien er nokså ny for oss også, tror Anders Fagerjord, medieforsker ved Universitetet i Oslo.

- Det at de mestrer disse telefonene betyr ikke noe mer enn akkurat det. Det betyr ikke at de mestrer noe veldig kompleks, mener han.

Fagerjord sier det ikke er sikkert det å bla seg fram og tilbake på en iPhone er noe vanskeligere enn å forstå hvordan et dørhåndtak fungerer.

Man vet at teknologi endrer adferd. Og sannsynligvis endrer også teknologi måten helt små barn leker på, mener Barbara Wasson. Hun forsker på teknologistøttet læring og er professor ved informasjons og medievitenskap på universitetet i Bergen.

- Små barn kopierer foreldrene sine og taster og «snakker» i telefonen fra de er veldig veldig små. De synes heller ikke det er noe merkelig ved at de ser en video av seg selv på foreldrenes telefon, sier hun.

- Men det er for lite forskning som sier noe om hvorvidt barna lærer bedre eller på en annen måte selv om de mestrer og blir eksponert for denne teknologien tidligere, legger Wasson til.

Les også:

14 tips til smokkeslutt

Slik blir barnet god til å lese

Her er de beste vinterskoene

Billig vinterdress best i test

Rina Blekkerud, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!