REKKER TUNGE: Forskeren Andrew Meltzoff fant ut av nyfødt rekker tunge tilbake hvis du rekker tunge til dem - og fikk en 42 minutter gammel baby til å vise geipen.

REKKER TUNGE: Forskeren Andrew Meltzoff fant ut av nyfødt rekker tunge tilbake hvis du rekker tunge til dem - og fikk en 42 minutter gammel baby til å vise geipen. © FOTO: colourbox.com

Lurer du på hvordan barnet ditt har det i barnehage eller på skole? Lær deg den gode samtalen.

Gjennom lyder og fakter kommuniserer vi med spedbarna allerede fra de er nyfødt. Dette er noe vi gjør helt automatisk, forklarer barnepsykolog Bent Storå.

Imiterer barnet

- Tenk deg en mor som ser ned på barnet sitt. Barnet snur seg mot henne, og fester blikket. Kanskje smiler eller ler barnet, kanskje veiver det med armene. Uansett reaksjon, så svarer mor på samme måte. Hun imiterer barnet, møter det der barnet er. Og her ligger nøkkelen til god kommunikasjon. På fagspråket kaller vi det protodialog, sier Storå.

Del på Twitter

Del på Facebook Del



Hermer etter deg

Han har praktisert som klinisk psykolog i 12 år med både voksne og barn. Han er spesialist i klinisk barne- og ungdomspsykologi, og har etterutdanning i familieterapi, klinisk voksenpsykologi, og PMTO (Parent Management Training Oregon).

Barn har ikke ideen om at det hjelper å snakke ut om ting. De har ikke erfart at det kan hjelpe

For tiden holder han på med sitt doktorgradsarbeid om foreldre-barn-interaksjon.

Spedbarnsforskning viser at barn er innstilt på kommunikasjon fra fødselen av. Voksne og barn hermer naturlig og intuitivt etter hverandre.

Nyfødte rekker tunge

For eksempel viste den berømte forskeren Andrew Meltzoff at nyfødte rakte tunge tilbake dersom man rakte tunge til dem når de hadde blikket festet på utøverens ansikt. Det yngste barnet han fikk til å rekke tunge, var 42 minutter gammelt.

Følelser smitter, altså! Denne imitasjonen mellom foreldre og barn utløser oss som samtalepartnere. Vi må fortsette med denne kommunikasjonen også når barna blir større. For hvis voksne ønsker å komme i god dialog med barn, handler det ganske enkelt om å være der barnet er og speile det som skjer.

Inn i barnas lek

Det nytter sjelden å sette seg ned foran barnet, se det inn i øynene og si «nå skal vi snakke sammen». Dette er unaturlig for barn og kan gjøre at barnet lukker seg, erfarer Storå.

Oppmerksomhet mot noe felles kan hjelpe når du skal snakke med barn.

Samtale i barnas verden

Barn og kommunikasjon

ENKELT SPRÅK: Det er viktig å være tydelig og direkte når du snakker med barn, mener trebarnsfar Ordin Fikstvedt, her sammen med datteren Jenny (3). © FOTO: Jan Inge Haga

- Vær tydelig og direkte

Lek er barns måte å tenke og kommunisere på, og et naturlig samtalepunkt. I og under barnas lek kan det foregå mange gode samtaler mellom foreldre og barn.

- Men det må skje på barnets premisser. Inviter seg selv inn i leken. Det er lettere å få i gang en samtale når du er inne i barnets verden. Og det er ikke slik at barnet er mottagelig for å kommunisere til enhver tid, sier Storå.

Tydelig og direkte

I garderoben i Våland barnehage i Bergen sitter Ordin Fikstvedt sammen med datteren Jenny (3). Han er bevisst på hvordan han kommuniserer med barna sine.

- Jeg er veldig tydelig og direkte når jeg snakker med Jenny og de to storesøstrene hennes. Jeg bruker et enkelt språk og er veldig konsekvent. Jeg er også klar over eksempelets makt og viser visuelt hva jeg mener, sier Fikstvedt.

Han forklarer nærmere:

- Jeg kan ikke nekte ungene godteri på en tirsdag, for så å ta en slikkepinne selv. Jeg bruker også ofte humor for å få Jennys oppmerksomhet. Ved å bruke tid og tøyse litt med henne blir det enklere å nå fram med budskapet. Jeg vet ikke om dette er bevisst eller ubevisst, men det fungerer i hvert fall veldig godt i vår familie.

Les barnet

Hos en 4-åring er kommunikasjonsvinduet av og til åpent, og av og til lukket. Du som forelder må lese barnet godt nok til å se om det er klart for en samtale eller ikke. Mange ganger kan det være greit å ta opp vanskelige temaer gjennom lek.

- Dersom barnet leker med en dukke, kan du begynne å spørre hvordan dukken har det. Om dukken har opplevd noe trist i det siste. Barn synes ofte det er lettere å snakke gjennom andre.

Vær deg selv

- Noen voksne synes det er vanskelig å leke med barn. Hvordan skal man starte en god dialog?

La barnet tegne situasjonen i barnehagen, og forsøk å finne ut hvor problemet ligger

- Man trenger slett ikke gjøre seg morsom eller anstrenge seg på andre måter. Det handler ganske enkelt om å herme etter barnet. Gjør det barnet gjør, og la barnet vise deg veien, råder Storå.

Vær konkret

Barn som tegner er også en god vei inn til et tema du som forelder ønsker å ta opp. Det gjelder å være mest mulig konkret. Det er meningsløst å snakke om noe abstrakt til barn hvis man ønsker å få utfyllende svar.

- Hvis du for eksempel vil vite mer om hvordan barnet har det i barnehagen, kan det fungere bra å tegne sammen. Vær så konkret som mulig. Spør barnet hvordan garderoben ser ut. Hvor er knaggen til barnet? Hvor spiser de mat, og hva slags pålegg har barnet på brødskiven? Når dere er inne i samtalen, kan du spørre mer om hva barnet gjør sammen med de andre barna, hva som er koselig eller dumt og hvordan det er å være der.

Barn skifter tema fort

Er du konkret, kan vinduet åpnes på vidt gap, men vær oppmerksom på at det brått kan lukkes igjen. Barn er eksperter på å forlate et tema og gå rett over til noe helt annet. Da er løpet kjørt, og du bør heller fortsette å snakke med barnet om det temaet det er interessert i en stund.

Noen ganger går det an å hente inn igjen temaet etter en stund, du merker på barnets reaksjon om det går bra.

Snakk om mobbing

SNAKK OM DET: Et tegn på at noe er alvorlig galt med barnet, kan være at et barn mister den siste ferdigheten det har lært. © ILLUSTRASJONSFOTO: www.colourbox.com

En god samtale trenger ikke være lang. Samtaler med barn er sjelden det. Noen barn trenger tid på å komme i gang, og noen kan ha lange samtaler. Men en god samtale kan også vare i ti minutter.

Snakke om erting

Noen barn nekter å snakke med foreldrene om ting som plager dem. Kanskje blir de ertet i barnehagen eller sliter med vonde tanker og følelser.

- Det er helt vanlig at barn lukker seg og ikke vil snakke om vonde følelser, sier Bent Storå og forklarer hvorfor:

- Barn har ikke ideen om at det hjelper å snakke ut om ting. De har ikke erfart at det kan hjelpe. Når barn er hjemme og har det bra, ønsker de ikke å smitte over det vonde. Derfor er de heller tause. Barn bør læres at det hjelper å prate om det som er vondt og ubehagelig.

Barn kan få tilbakeskritt

Et tegn på at noe er alvorlig galt, kan være at et barn mister den siste ferdigheten det har lært. For eksempel om et barn som kan snakke rent, begynner med babyspråk igjen, eller at et barn som har lært å gå på do, stadig får uhell.

- Da bør foreldre snakke med barnet sitt, gjerne gjennom tegning. La barnet tegne situasjonen i barnehagen, og forsøk å finne ut hvor problemet ligger.

Vær rolig om skremmende hendelser

Vanskelige temaer som foreldrene ønsker å snakke om, finnes alltid der. Det kan være skilsmisse, kropp og seksualitet, oppmerksomhet fra fremmede eller mobbing. Det er ingen grunn til å vente med å ta opp slike temaer. Små barn forstår mye hvis den voksne gir en rolig og konkret forklaring.

- Det er i hovedsak ikke ordene som skremmer, men følelsene til den voksne. Hvis det har skjedd noe skremmende, så forklar barna hva som har hendt på en rolig måte. Viser du tegn på frykt og kaos, blir barnet preget av det. Er du rolig og forklarer konkret hva som har skjedd på en åpen og ærlig måte, takler barn det som oftest bra, sier Storå.

Det viktige er å understreke overfor barnet hvordan det skal oppføre seg i en gitt situasjon, og at barn alltid må prate med en voksen dersom noe ubehagelig oppstår.

Test barnet ditt

Det er egentlig veldig enkelt å kommunisere med barn. Foreldre kjenner barna sine best, og vet når vinduet er åpent. Klarer du å fange øyeblikket og møte barnet der det er, vil dere kommunisere godt, mener Bent Storå og oppfordrer:

- Ta en test med barnet ditt, og prøv allerede i dag.

Kilder: Stein Bråten: «Om spedbarnet i samspill. På leting etter forklaringer». Magne Raundalen: «Norske elever kommer i mål» (Dagsavisen 4.8.09). Marte Meoforeningen.Fleksibellaering.dk. Langemyrskole.no - samspill i utviklingsarbeid

Les også:

Tips til morsomme barneleker

Tegn på at barnet mistrives i barnehagen

Slik tolker du barnets drømmer

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!