- I høst kommer vi til å få flere bukser i barneavdelingen som er justerbare i livet. Salget følges nøye og vi tilpasser hele tiden tilbudet til etterspørselen.

Dette sier presseansvarlig i H&M Norge, Anna-Maria Mohlin.

Moteriktig uansett størrelse

Også andre kleskjeder har utvidet utvalget i barneklær størrelse XL.

- Vi har de siste årene hatt bukser med x-livvidde og regulerbar livvidde for barn. Buksene har solgt bra siden vi lanserte dem, sier Nina Haugen i Lindex.

- Kundene setter stor pris på at vi tilbyr vide bukser og overdeler. Hos oss skal alle kunne finne moteriktige plagg uansett størrelse, fortsetter hun.

15 prosent overvektige

Danske SMS er blant de som lager kleskolleksjoner spesielt for store og overvektige barn.

- Etterspørselen etter barnetøy i store størrelser har økt så mye at vi nylig måtte ansette to selgere som bare tar seg av SMS, sier salgssjef hos Kompagniet af 1991, Hans Krogh til Politiken.

Via datterselskapet Kompagniet Norge Import er SMS tilgjengelig i frittstående klesbutikker også her til lands.

På postordre- og netthandelfronten anbefaler Landsforeningen for overvektige Ellos og Cellbes.

Klærne viktig for selvbildet

- Det er veldig viktig at overvektige kan gå med lignende klær som andre barn. Dersom klærne er enda en ting som gjør at de skiller seg ut, risikerer de å bli mobbet både for å være tykke og å gå med annerledes klær.

Dette sier klinisk ernæringsfysiolog ved Seksjon for sosialpediatri på Ullevål, Magnhild Pollestad Kolsgaard.

Ifølge Folkehelseinstituttet regnes 10-20 prosent av norske barn som overvektige.

- Mye av forklaringen er større porsjoner, godteri og brus, samtidig som ungene har en mer stillesittende hverdag, forteller hun.

Pollestad Kolsgaard er prosjektleder for Stor & sterk-prosjektet ved Ullevål, som de siste fire årene har gitt et behandlingstilbud til 400 overvektige barn og unge i Oslo.

- Vi fokuserer ikke på slanking, men på livsstilsendring for hele familien. Barn trenger sunn mat, gode forbilder og foreldre som blir med dem ut og leker.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!