Nyhet: Buster Magnum Cabin

Buster Magnum Cabin: Den største forskjellen er selve hytta

En ny kabinbåt fra Buster med reale allværsegenskaper.

Pluss ikon
<b>BRUKSBÅT:</b> En småtøff helårsbåt passer fint inn i Busters modellutvalg.
BRUKSBÅT: En småtøff helårsbåt passer fint inn i Busters modellutvalg. Foto: Buster
Sist oppdatert

Det er travelt på nyhetsfronten hos Buster i innledningen av 2022-sesongen. De to populære konsollbåtene Magnum og SuperMagnum er oppgradert, og samtidig har verftet en helt fersk kabinbåt på beddingen.

En slik båttype er ikke noe nytt hos Buster, men utvalget har vært litt av og på etter at den første Buster XXL AWC dukket opp i 2008.

Den store Buster Phantom Cabin har vært på markedet siden 2018, men med Buster Magnum Cabin treffer nok aluminiumsbåtprodusenten et langt større publikum, både når det gjelder pris og bruks­område.

Les også: Vi Menn Båts test av Buster Phantom Cabin

Åpen løsning

<b>LYS:</b> Store vindus­flater og takluke gir en åpen følelse i kabinen. Innredningen har fokus på sitteplasser. 
LYS: Store vindus­flater og takluke gir en åpen følelse i kabinen. Innredningen har fokus på sitteplasser.  Foto: Buster

Slik Magnum-navnet sladrer om, baserer den nye kabinmodellen seg på den oppgraderte Magnum-plattformen. Men derfra er det meste ulikt.

Den største forskjellen er selve hytta; her er det moderne design – preget av store glassflater, færrest mulige vindusstolper og med et stort glasstak i glassfibertoppen.

Dermed oppnår man en ettertraktet effekt i en lukket båt, med masse lys og åpen sikt alle veier – da føles plutselig ikke kabinen så innelukket likevel.

Med total lengde på 7,58 meter og bredde på 2,55 meter, har Buster skaffet seg et visst handlingsrom når det gjelder plass og funksjoner om bord. Kabinen har en typisk transportbåt-layout, der antallet sitteplasser er maksimert.

<b>STOR:</b> Førerplassen er skreddersydd for en stor 16-tommers navigasjons- og betjeningsskjerm. 
STOR: Førerplassen er skreddersydd for en stor 16-tommers navigasjons- og betjeningsskjerm.  Foto: Buster

Godkjent for åtte

Båten er godkjent for åtte personer, men ut fra bildene å dømme blir det allerede ganske tettpakket inne med seks voksne på plass.

Førerplassen ser ut til å ha robust pilotstol, som også kan oppgraderes med demping, og Magnum Cabin kommer med en fin 16-tommers Q-skjerm som standard. Denne kan utvides med viktige ting i en allværsbåt; radar, AIS og ekkolodd.

To utstyrspakker blir nok populære: «Comfort» har viktige elementer som varmer, gardiner, baugpropell og dobbelt batteri, mens «Premium» drar på med blant annet ekkolodd, søkelys, kjøleskap samt detaljer som oppgradert stereoanlegg, stige forut og vannsportbøyle i tillegg.

<b>EKSTRA:</b> Utvendig styreposisjon er ekstrautstyr, men noe mange norske kunder setter pris på. 
EKSTRA: Utvendig styreposisjon er ekstrautstyr, men noe mange norske kunder setter pris på.  Foto: Buster

Variert bruk

Selv om Buster Magnum Cabin ikke gjør noe stort forsøk på å nærme seg de mer fiske- og turvennlige styrehyttebåtene kan den likevel fri til dem som gjerne prøver fiskelykken. Båten kan nemlig leveres med utvendig styreposisjon, enten med elektrisk eller hydraulisk styring.

Det samme gjelder montering av stangholdere på kabintaket. En ren dørkflate på akterdekket er bra i den sammenhengen, og til transport av større gjenstander.

På fordekket er det mer innredning, her er det gode steg på hver side og i baugen, de dobler også som utvendige sitteplasser og under tofta forut er det stort stuerom på 350 liter.

<b>NYTTIG:</b> Bøyle gir gode muligheter til å montere nyttig utstyr, som her en radarantenne. 
NYTTIG: Bøyle gir gode muligheter til å montere nyttig utstyr, som her en radarantenne.  Foto: Buster

Motoralternativer

Båten kan leveres med to motoralternativer, 225 eller 300 hk – begge basert på Yamahas nylig modifiserte 4,2-liters V6.

<b>TRANSPORT:</b> Buster Magnum Cabin bør fungere som en rask og behagelig transportbåt. 
TRANSPORT: Buster Magnum Cabin bør fungere som en rask og behagelig transportbåt.  Foto: Buster

Med det største alternativet er toppfarten på 45 knop, og ifølge Busters egne kjørefakta ligger et økonomisk marsjfartområde mellom 25 og 30 knop, med et forbruk på 1,2 til 1,4 liter per nautisk mil.

En 280 liters bensintank sørger da for rekkevidde på rundt 180 nautiske mil, det skulle rekke også i mer grisgrendte kystområder.

Prisen starter på 1 125 000 kroner for standard båt med Yamaha F225. Med premium utstyrspakke og Yamaha F300 lyder prislappen på 1 350 000 kroner.

Tekniske data

Lengde, m: 7,58

Bredde, m: 2,55

Last, kg: 892

Personer: 8

Båtvekt, kg: 1650

Drivstoff, l: 280

Toppfart, knop: 45

Pris fra: 1 125 000 kroner

Denne saken ble første gang publisert 07/03 2022, og sist oppdatert 16/03 2022.

Les også