Vi har testet motorsager og forklart deg hvordan du klipper plenen perfekt, men lite av det hjelper om du ikke får start på motoren. Her gir vi deg noen gode tips.

Ferskvare

Du har sjekket at det er bensin på motoren og at bensinkranen er åpen. Alikevel starter den ikke. Da må du gå mer grundig til verks.

- Startproblemer når sesongen starter skyldes gjerne gammel bensin, forklarer Rolf Mangen. Han er mekaniker hos Bjørnrud & Arnestad AS.

- Bensin er ferskvare. De stoffene som gjør at bensinen tenner fordunster under lagringen. Bensinen kan til nød overvintre på en kanne, men ikke på motoren sier Mangen.

Blande selv

Mange foretrekker å blande bensinen selv til bruk på totaktere. Det skal ikke gjøres på slump. Både for mye og for lite olje skaper startproblemer for motoren din.

Skal du være på den sikre siden kjøper du ferdigblandet bensin der du kjøpte redskapet, og vil du gjøre som proffene kjøper du også miljøbensin. Da slipper du langt på vei også unna irriterende og skadelig eksos mens du jobber.

Tips: Tøm motoren for gammel bensin og erstatt med ny. La hvert redskap ha sin kanne og merk dem gjerne med tusj. Vær nøye når du blander eller kjøp ferdig blandet bensin.

Når sesongen er over tømmer du tanken for bensin, deretter starter du motoren og lar den gå til den stopper.

RIKTIG BENSIN: Miljøbensin er litt dyrere, men mye bedre.=

RIKTIG BENSIN: Miljøbensin er litt dyrere, men mye bedre. © Bjørn Inge Karlsen HM Foto

PRIMER: Noen redskaper har en primer. Husk å gi den noen pump.=

PRIMER: Noen redskaper har en primer. Husk å gi den noen pump. © Bjørn Inge Karlsen HM Foto

Sot på pluggen

Tennpluggen er en god indikator på om noe er feil med motoren. Er den sotete er filteret tett, motoren har fått feil blanding, eller du har kjørt mye choke.

Tett filter

Et luftfilter går tett om det ikke renses. Luftfilteret skal renses med ulike intervaller på de forskjellige redskapene. På en motorklipper snakker vi om en gang i sesongen, mens på en motorsag bør det gjøres etter en drøy dags kontinuerlig bruk.

Tips: Skru ut pluggen og puss den ren med fint sandpapir eller bytt til ny. Det skal være en åpning mellommidtelektroden og sideelektroden (bøylen).

Du kan også sjekke om pluggen gir fra seg gnist. Da skrur du først ut pluggen og setter på plugghetta. Så setter du bunnen på pluggen inntil en metalldel på motoren og drar i snora (eller trykker på startknappen for deg som er så heldig) Da skal du se en liten gnist mellom midtelektroden og sideelektroden (bøylen) Det er lettere å se hvis du er på et sted med lite lys.

Trykkluft er suverent til å blåse luftfilteret rent. Alternativt kan du bruke støvsugeren (om det ikke er for mye olje i filteret). Mange luftfiltre kan også vaskes med vann og såpe. (sjekk instruksjonsboken)

LUFTFILTER: Er filteret tett blir motoren nedsotet.=

LUFTFILTER: Er filteret tett blir motoren nedsotet. © Bjørn Inge Karlsen HM Foto

Drukning

- Sjekk først og fremst at det er bensin på tanken, at bensinkranen er åpen. Er motoren utstyrt med primer så gi den noen pump, sier Petter Rogneby. Han er anleggsgartner hos Hageform as.

- Ellers er en vanlig feil er at motoren druknes, det vil si at den får for mye bensin, Det skjer gjerne hvis du ikke får start med en gang, og fortsetter å dra i snora, gjerne med choken ute. Da fortsetter forgasseren å pumpe bensin inn i sylindreren og du får en blanding som helt sikkert ikke tenner. Etter hvert blir pluggen full av en blanding av sot og bensin, forklarer anleggsgartneren.

Tips: Skyv inn choken og gassen og dra i snora til motoren tenner. Gjør den ikke det skrur du ut pluggen og sjekker og renser som vi har beskrevet over.

REN PLUGG: Er pluggen full av sot og avleiringer tenner den ikke. Den skal være ren og fin slik som denne.=

REN PLUGG: Er pluggen full av sot og avleiringer tenner den ikke. Den skal være ren og fin slik som denne. © Bjørn Inge Karlsen HM Foto

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!