norges heftigste garasjer:

Da Helge trengte større garasje, tok han et uvanlig valg

Norges fineste garasje? Inne i norske garasjer skjuler det seg så mangt. Her er ti av Norges mest spesielle garasjer fra boka «Norske garasjer».

<b>UNIK GARASJE: </b>Norge er full av helt spesielle garasjer. Helge i Sandnes har nok en av landets fineste. Garasjen på 60 kvadratmeter huser to biler, tre motorsykler, og et fullt bad med boblebad. I denne saken forteller han hvordan det gikk til.
UNIK GARASJE: Norge er full av helt spesielle garasjer. Helge i Sandnes har nok en av landets fineste. Garasjen på 60 kvadratmeter huser to biler, tre motorsykler, og et fullt bad med boblebad. I denne saken forteller han hvordan det gikk til. Foto: Tor Høvik / boka Norske garasjer
Sist oppdatert

Verandagarasjen, fotballgarasjen, akvariegarasjen, tog-garasjen og fly-garasjen!

Norge er full av garasjer og garasjene er fulle av overraskelser.

Tiden der garasjen kun var forbeholdt bilen, er nemlig passert for lenge siden. Hvis den noen gang har eksistert?

For mange er garasjen stedet der man kan tilbringe alenetid og der man kan pleie hobbyen sin.

Bilen får finne seg i å stå på utsiden.

65 unike garasjer

Så hva i all verden skjuler det seg på innsiden? Alt mellom himmel og jord, skulle det vise seg.

– Min fascinasjon for garasjer startet med at jeg lurte på hvorfor svigerfaren min alltid hadde begge bilene stående utenfor garasjen. Da jeg fikk se inni garasjen så hadde han alt mulig rart fra huset der, blant annet en minibank , forteller Miriam Halstvedt til klikk.no.

Hun ble så fascinert av dette, at hun bestemte seg for å skrive bok om de mange spesielle garasjene som finnes rundt i Norge. Med seg fikk hun sin far, fotograf, Tor Høvik.

BOK: Norske garasjer (2018).
BOK: Norske garasjer (2018). Foto: Forlaget Vigmostad & Bjørke AS

Det var ikke vanskelig å finne kandidater. Boka inneholder hele 65 ulike garasjer fra det ganske land.

– Min erfaring er at garasjen er et mellomstopp for ting som skal ut av huset, men ofte kommer de seg aldri videre. Det er dessuten mange som lager garasjen om til et hobbyrom, og da sier det seg selv at bilen ikke kommer inn.

Les også: – Det finnes ikke noe dummere enn dette

Ikke bare en flukt fra kone og barn

Før hun gikk løs på boka var hennes hypotese at garasjen var et sted der menn søkte seg til for å få litt egentid borte fra kone og barn, men etter hvert innså hun at menn uten dame og barn tilbringer like mye tid der - minst.

– Jeg fant ut at det er like mange menn uten barn som rømmer til garasjen og har et like sterkt forhold til den. Det er også noen kvinner som bruker garasjen mye, men i all hovedsak er det menn, forteller Halstvedt.

Hun har funnet flere fellestrekk som kjennetegner garasjeeierne hun har pratet med.

– Alle skulle ønske at garasjen var større! Samtidig er alle er like stolte av garasjene sine. Enten den er full av rot eller det er en garasje til fem millioner kroner. Garasjefolk forstår hverandre og det er nesten som de har en egen subkultur.

– Vi har besøkt oppvarmede garasjer, garasjer med gulvvarme, toalett, kaffemaskiner, TV- og lydanlegg, bardisker og store sittegrupper. Det er faktisk mange som har bedre kvalitet på garasjen enn huset sitt. Noen holder garasjene skinnende rene med robotvaskere og har forbud mot å bruke sko i garasjen, forteller hun videre.

På bildene nedover i denne saken kan du se et utvalg av 10 av de mest spesielle garasjene i boka:

Verandagarasjen:

<b>VERANDAGARASJEN: </b>Etter 39 år og 11 måneder som fast ansatt i Televerket fikk Tor og kona Karin endelig muligheten til å oppfylle garasjedrømmen. Karin har innredet garasjen med eget kjøkken, blondegardiner og terrasse og begge to bruker mye tid i garasjen. Han restaurerer lamper som hobby og pleier bilen Mercedes 230C, 1978-modell.
VERANDAGARASJEN: Etter 39 år og 11 måneder som fast ansatt i Televerket fikk Tor og kona Karin endelig muligheten til å oppfylle garasjedrømmen. Karin har innredet garasjen med eget kjøkken, blondegardiner og terrasse og begge to bruker mye tid i garasjen. Han restaurerer lamper som hobby og pleier bilen Mercedes 230C, 1978-modell. Foto: Tor Høvik
<b>RESTAURERER LAMPER: </b>Tor på Mysen bruker mye tid i garasjen på å fikse gamle lamper. I bakgrunnen skimtes hans grønne, strøkne Mercedes 230C.
RESTAURERER LAMPER: Tor på Mysen bruker mye tid i garasjen på å fikse gamle lamper. I bakgrunnen skimtes hans grønne, strøkne Mercedes 230C. Foto: Tor Høvik

Bryggerigarasjen

<b>ØLGARASJEN:</b> – Bilen måtte ut da ølet kom inn, sier Joar. Garasjen hans er på størrelse med et lite hus. 85 kvadratmeter fordelt på to etasjer. Mye av den har blitt til et mikrobryggeri og én gang i måneden samles fem menn til ølbrygging. Bryggelaget kaller seg for Garasjen
Mikrobryggeri.
ØLGARASJEN: – Bilen måtte ut da ølet kom inn, sier Joar. Garasjen hans er på størrelse med et lite hus. 85 kvadratmeter fordelt på to etasjer. Mye av den har blitt til et mikrobryggeri og én gang i måneden samles fem menn til ølbrygging. Bryggelaget kaller seg for Garasjen Mikrobryggeri. Foto: Tor Høvik
<b>MIKROBRYGGERI:</b> Joars garasje er ikke som andre garasjer. Her driver han sitt eget bryggeri.
MIKROBRYGGERI: Joars garasje er ikke som andre garasjer. Her driver han sitt eget bryggeri. Foto: Tor Høvik

Akvariegarasjen

<b>AKVARIEGARASJEN PÅ BRYNE: </b>Garasjer brukes til så mangt. Denne garasjen på Bryne sør for Stavanger er full av fisk. Eieren, Richard, bygget først garasjen for å ha en strøken BMW M5 der, men etter hvert fant han ut at bilen var for dyr, samtidig som hobbyen med akvariefisk begynte å ta mer og mer av. Da han hadde kommet til ni akvarier inne i huset, fikk han klar beskjed av kona om at det var nok. – Da kom jeg på at det var god plass i garasjen. Omkring 17.5 kvadratmeter, sier Richard i boken Norske garasjer fra 2018.
AKVARIEGARASJEN PÅ BRYNE: Garasjer brukes til så mangt. Denne garasjen på Bryne sør for Stavanger er full av fisk. Eieren, Richard, bygget først garasjen for å ha en strøken BMW M5 der, men etter hvert fant han ut at bilen var for dyr, samtidig som hobbyen med akvariefisk begynte å ta mer og mer av. Da han hadde kommet til ni akvarier inne i huset, fikk han klar beskjed av kona om at det var nok. – Da kom jeg på at det var god plass i garasjen. Omkring 17.5 kvadratmeter, sier Richard i boken Norske garasjer fra 2018. Foto: Tor Høvik
<b>AKVARIUM: </b>På det meste har Richard (bildet) hatt 46 kar i garasjen. Temperaturen igger jevnt på 27–28 grader hele året, og det renner
halvannen kubikk vann gjennom karene i uken.
– Vi tar gjerne et vinglass i garasjen, det er beroligende med vannlydene rundt
oss mens vi slapper av, sier han.
AKVARIUM: På det meste har Richard (bildet) hatt 46 kar i garasjen. Temperaturen igger jevnt på 27–28 grader hele året, og det renner halvannen kubikk vann gjennom karene i uken. – Vi tar gjerne et vinglass i garasjen, det er beroligende med vannlydene rundt oss mens vi slapper av, sier han. Foto: Tor Høvik

Tog-garasjen

<b>TORE TOG: </b>Tore er pensjonert lastebilsjåfør som samler på radioer og
bygger modelljernbane i garasjen.
TORE TOG: Tore er pensjonert lastebilsjåfør som samler på radioer og bygger modelljernbane i garasjen. Foto: Tor Høvik
Store deler av garasjen til Tore brukes til modelljernbanen.
Store deler av garasjen til Tore brukes til modelljernbanen. Foto: Tor Høvik

Fotball-garasjen

<b>FOTBALLGARASJE:</b> Kjetils garasje på 42 kvadratmeter i Kristiansand er dekket av kunstgress. Da boka ble skrevet ble garasjen brukt flittig av hans sønn Kasper som bruker det tsom treningsrom.
FOTBALLGARASJE: Kjetils garasje på 42 kvadratmeter i Kristiansand er dekket av kunstgress. Da boka ble skrevet ble garasjen brukt flittig av hans sønn Kasper som bruker det tsom treningsrom. Foto: Tor Høvik
– Det er greit
å ha treningsrom i garasjen, får litt flere muligheter, sier han. For eksempel kan han trene alene, eller ha selskap. Uten å ta hensyn til været, sier garasjeeier Kjetil.
– Det er greit å ha treningsrom i garasjen, får litt flere muligheter, sier han. For eksempel kan han trene alene, eller ha selskap. Uten å ta hensyn til været, sier garasjeeier Kjetil. Foto: Tor Høvik

Fin-garasjen

<b>FINGARASJE:</b> Denne garasjen i Sandnes er noe helt utenom det vanlige, for å si det mildt. Med flislagt gulv og full baderomsinnredning, skjønner man at garasjens historie må være noe spesiell. Eieren forteller i boka Norske garasjer at dette opprinnelig var en utleieleilighet med stue, soverom, gang og bad. – Men så trengte jeg større garasje og da røk utleieleiligheten. Alle rommene er slått sammen til ett stort, forteller eieren i boka.
FINGARASJE: Denne garasjen i Sandnes er noe helt utenom det vanlige, for å si det mildt. Med flislagt gulv og full baderomsinnredning, skjønner man at garasjens historie må være noe spesiell. Eieren forteller i boka Norske garasjer at dette opprinnelig var en utleieleilighet med stue, soverom, gang og bad. – Men så trengte jeg større garasje og da røk utleieleiligheten. Alle rommene er slått sammen til ett stort, forteller eieren i boka.
<b>BILVASK?</b> Boblebadekaret er faktisk i bruk med jevne mellomrom av garasjeeieren og av barna hans. Kona derimot, bruker det aldri, forteller han. På badet står to biler og tre motorsykler,
en Porsche 911 Carrera S Cabriolet, en BMW og en MC BMW K1600GT
BILVASK? Boblebadekaret er faktisk i bruk med jevne mellomrom av garasjeeieren og av barna hans. Kona derimot, bruker det aldri, forteller han. På badet står to biler og tre motorsykler, en Porsche 911 Carrera S Cabriolet, en BMW og en MC BMW K1600GT Foto: Tor Høvik

Presisjonsgarasjen

<b>KIRURGENS PRESISJONSGARASE: </b>Kirurgen Edvind i Tønsberg er mer pirkete enn gjennomsnittet. Vel ti år etter at han og kona kjøpte boligen, har det ennå ikke stått en bil inni dobbeltgarasjen. Mens kona lette etter nytt hus, lette han etter garasje – med hus, forteller han. Inne i denne garasjen skjuler det seg en samling av små ting i metall laget med store maskiner.
KIRURGENS PRESISJONSGARASE: Kirurgen Edvind i Tønsberg er mer pirkete enn gjennomsnittet. Vel ti år etter at han og kona kjøpte boligen, har det ennå ikke stått en bil inni dobbeltgarasjen. Mens kona lette etter nytt hus, lette han etter garasje – med hus, forteller han. Inne i denne garasjen skjuler det seg en samling av små ting i metall laget med store maskiner. Foto: Tor Høvik
<b>STORE MASKINER:</b> Edvind reiser gjerne gjennom halve Europa om han finner en gammel dreiebenk han kan restaurere. I garasjen har han blant annet fire dreiebenker,
en sveitsisk urmakerbenk, boremaskiner, fresemaskiner og flere mikroskop. Her kan han stå time etter time og beregne ting ned til en tusendedels millimeter. – Det er som meditasjon for meg, sier han i boka.
STORE MASKINER: Edvind reiser gjerne gjennom halve Europa om han finner en gammel dreiebenk han kan restaurere. I garasjen har han blant annet fire dreiebenker, en sveitsisk urmakerbenk, boremaskiner, fresemaskiner og flere mikroskop. Her kan han stå time etter time og beregne ting ned til en tusendedels millimeter. – Det er som meditasjon for meg, sier han i boka. Foto: Tor Høvik

Fly-garasjen

<b>FLYGARASJEN: </b>I Gard sin garasje i Heggedal er det ikke biler, men fly som oppbevares. Gard kaller selvsagt garasjen sin for Gardasjen, og hans store hobby er flybygging. Han er flyver av yrke og da Miriam og Tor besøkte ham hadde han brukt over 1050 timer (anslagsvis 30-40 timer i måneden) i Gardasjen for å bygge STOL-flyet.
FLYGARASJEN: I Gard sin garasje i Heggedal er det ikke biler, men fly som oppbevares. Gard kaller selvsagt garasjen sin for Gardasjen, og hans store hobby er flybygging. Han er flyver av yrke og da Miriam og Tor besøkte ham hadde han brukt over 1050 timer (anslagsvis 30-40 timer i måneden) i Gardasjen for å bygge STOL-flyet. Foto: Tor Høvik
<b>SELVBYGGERFLY:</b> Flyet som Gard bygger, er konstruert for noe som defineres som STOL: short
take-off and landing. Det har et vingespenn på 9,5 m, en flykropp med lengde på
6,5 m og en høyde på 2,2 m. Målet er å få det ferdig for å kunne bruke det, og ifølge
byggeren finnes det ingen fly i Norge som er like rå som dette.
SELVBYGGERFLY: Flyet som Gard bygger, er konstruert for noe som defineres som STOL: short take-off and landing. Det har et vingespenn på 9,5 m, en flykropp med lengde på 6,5 m og en høyde på 2,2 m. Målet er å få det ferdig for å kunne bruke det, og ifølge byggeren finnes det ingen fly i Norge som er like rå som dette. Foto: Tor Høvik

Cola-garasjen

<b>ENJOY!</b> I 2011 var Eivinds garasje i Troms helt vanlig med god plass til biler. Så tok Coca Cola gradvis mer og mer over. I dag er det en helt utrolig man cave med gulvfliser, rød bardisk. Garasjen har sin egen Facebook-side og kan bookes til for eksempel bursdager eller andre arrangementer.
ENJOY! I 2011 var Eivinds garasje i Troms helt vanlig med god plass til biler. Så tok Coca Cola gradvis mer og mer over. I dag er det en helt utrolig man cave med gulvfliser, rød bardisk. Garasjen har sin egen Facebook-side og kan bookes til for eksempel bursdager eller andre arrangementer. Foto: Tor Høvik
<b>BILLIGERE ENN FERRARI:</b> – Du kan si hva du vil, men det er billigere enn Ferrari, påstår han selv med
klar henvisning til Cola-konseptet. Han har fått tak i en stor del av cola-effektene via Finn.no. I tillegg blir han stadig vekk tagget i innlegg der folk selger diverse cola-merch. Han anslår at han bruker mellom 4 og 6 timer i garasjen hver uke.
BILLIGERE ENN FERRARI: – Du kan si hva du vil, men det er billigere enn Ferrari, påstår han selv med klar henvisning til Cola-konseptet. Han har fått tak i en stor del av cola-effektene via Finn.no. I tillegg blir han stadig vekk tagget i innlegg der folk selger diverse cola-merch. Han anslår at han bruker mellom 4 og 6 timer i garasjen hver uke. Foto: Tor Høvik

Stavkirkegarasjen

<b>MEKTIG: </b>Stavkirkegarasjen på Lillehammer er kan hende den mest magiske garasjen i boken. Synet av den er i alle fall noe helt for seg selv. Eieren, Oscar, forteller at han brukte tre år på å bygge den til sin EMW 1953-modell. Den er bygget i selvhugget norsk gran. Han bruker mye tid i garasjen på snekring og forteller at bygningen er inspirert av stavkirken som er på Maihaugen på Lillehammer.
MEKTIG: Stavkirkegarasjen på Lillehammer er kan hende den mest magiske garasjen i boken. Synet av den er i alle fall noe helt for seg selv. Eieren, Oscar, forteller at han brukte tre år på å bygge den til sin EMW 1953-modell. Den er bygget i selvhugget norsk gran. Han bruker mye tid i garasjen på snekring og forteller at bygningen er inspirert av stavkirken som er på Maihaugen på Lillehammer. Foto: Tor Høvik
<b>SPESIALBYGD:</b> – Kirken er bygget etter størrelsen på bilen. Hvis bilen stopper når du kjører
ut eller inn, så kommer du deg ikke ut av bilen. Da sitter du der. Så vi er alltid
to når den kjører inn eller ut. I tillegg til
stavkirken har jeg en dobbeltgarasje til, det er der de vanlige bilene holder til, forteller stavkirkegarasjeeier Oscar.
SPESIALBYGD: – Kirken er bygget etter størrelsen på bilen. Hvis bilen stopper når du kjører ut eller inn, så kommer du deg ikke ut av bilen. Da sitter du der. Så vi er alltid to når den kjører inn eller ut. I tillegg til stavkirken har jeg en dobbeltgarasje til, det er der de vanlige bilene holder til, forteller stavkirkegarasjeeier Oscar. Foto: Tor Høvik

.

Denne saken ble første gang publisert 19/10 2021, og sist oppdatert 30/03 2023.

Les også