Kunstnerens vakre hjem

Leifs villa er noe helt utenom det vanlige

Leif Heiberg Myrdams blikk for form, farge og antikviteter har i høyeste grad smittet over på boligen hans. Og ikke minst keramikerens enorme samlerglede.

<b>PÅ REKKE OG RAD:</b> Den vakre, gamle trevillaen rommer tre stuer, og det unike hjemmet består utelukkende av vakre antikviteter og kunstgjenstander, som Leif har valgt med omhu gjennom et langt liv. På stueveggen troner Charles Emanuelle III (1701–1773), hertug av Savoy og konge av Sardinia. Ned fra taket henger en vakker svensk prismekrone fra ca. 1800. Louis seize-bordet fra slutten av 1700-tallet omtales gjerne av kjennere som «skiensbord».
PÅ REKKE OG RAD: Den vakre, gamle trevillaen rommer tre stuer, og det unike hjemmet består utelukkende av vakre antikviteter og kunstgjenstander, som Leif har valgt med omhu gjennom et langt liv. På stueveggen troner Charles Emanuelle III (1701–1773), hertug av Savoy og konge av Sardinia. Ned fra taket henger en vakker svensk prismekrone fra ca. 1800. Louis seize-bordet fra slutten av 1700-tallet omtales gjerne av kjennere som «skiensbord». Foto: Arne Moe Vindedal
Publisert

Helt fra han var en tomme stor, dro han med seg ting og tang hjem, så moren kalte ham bare «Lille Leif Pelle Ekorn».

Allerede som unggutt trålet han bruktmarkeder og skraphandlere på jakt etter antikviteter.

Enda mer interessert ble han da han gikk i malerlære hos Morten Henriksen, som var ihuga samler av bondeantikviteter.

Læremesteren tok ofte ­imot antikviteter i bytte mot egen kunst, og Leif ble dermed kjent med mange kremmere med god tilgang på anti­kviteter.

Leif hadde et godt håndlag med hva det måtte være. Han kjøpte gjerne antikviteter som var i stykker, og restaurerte dem på mesterlig vis.

<b>MØYSOMMELIG ARBEID:</b> Den anerkjente kunstneren Leif Myrdam i ferd med å ferdigstille en skulptur som ble loddet sammen av fragmenter fra hans produksjon ved Gjøvik glassverk. 
MØYSOMMELIG ARBEID: Den anerkjente kunstneren Leif Myrdam i ferd med å ferdigstille en skulptur som ble loddet sammen av fragmenter fra hans produksjon ved Gjøvik glassverk.  Foto: Arne Moe Vindedal

Etter hvert nådde talentet hans antikvitetshandlerne i hovedstaden, og med ett var han fast reparatør for et par av dem, noe som ga kjærkommen ­inntekt for en ung student.

Drømmetur sørover

Etter å ha tatt diplomeksamen på Statens håndverks- og kunstindustriskole, fikk Leif verkstedpraksis hos keramiker Erik Pløen.

To år senere, i 1970, arrangerte han sin første separatutstilling, noe som ­førte til hans kunstneriske gjennombrudd.

Utdannet keramiker ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og gikk i lære hos keramiker Erik Pløen.

Startet eget verksted på 1970-tallet og er særlig kjent for vaser med asymmetrisk åpning og etter hvert glassarbeider.

Myrdam er innkjøpt til en rekke offentlige samlinger og museer her hjemme så vel som i Göteborg, Strömstad, Helsinki, Tel Aviv og Kyoto.

Keramikeren tok avstand fra det tradisjonelle og bevegde seg i et landskap fra brukskunst over til skulptur. Karakteristiske gjenstander med asymmetriske former forbindes med hans keramikk. Arbeidene hans er ettertraktede kunstobjekter som omsettes for gode priser.

Se mer

Utstillingen ble en stor suksess, og den unge keramikeren fikk solgt de fleste av gjenstandene sine. Pengene strømmet inn, og han feiret med et flere måneder langt opphold i Spania og Portugal.

– Det var herlige tider. Jeg reiste rundt og fikk sett de ­vakreste steder, kom i kontakt med hyggelige folk og fikk i tillegg kjøpt en masse flotte antikviteter, forteller han.

Les også: Inger-Lise og Eric bygget drømmehuset som styrer seg selv

<b>FORDUMS PRAKT:</b> Husets interiør bærer preg av historismetidens tilbakeblikk på tidligere stilarter, med flotte dobbeltdører og frodige <br>listverk. Queen Ann dressing-table og norsk rokokkostol i skjønn forening. På veggen over henger et symbolspekket maleri fra 1700-tallet, som dessverre ikke er signert.
FORDUMS PRAKT: Husets interiør bærer preg av historismetidens tilbakeblikk på tidligere stilarter, med flotte dobbeltdører og frodige
listverk. Queen Ann dressing-table og norsk rokokkostol i skjønn forening. På veggen over henger et symbolspekket maleri fra 1700-tallet, som dessverre ikke er signert.
Foto: Arne Moe Vindedal

Gullmedalje

– Da pengene tok slutt, måtte jeg jo reise hjemover igjen for å jobbe, og der ventet det en hyggelig overraskelse, fortsetter han.

<b>MOSAIKK:</b> Empiresofaen er trukket om i tidsriktig stoff i tråd med stilen på 1800-tallet. Torsoen (del av overkropp) i bakgrunnen ble til etter at en bekjent av Leif var så uheldig å knuse en hel stabel med verdifullt 1700-talls ostindisk porselen.
MOSAIKK: Empiresofaen er trukket om i tidsriktig stoff i tråd med stilen på 1800-tallet. Torsoen (del av overkropp) i bakgrunnen ble til etter at en bekjent av Leif var så uheldig å knuse en hel stabel med verdifullt 1700-talls ostindisk porselen. Foto: Arne Moe Vindedal

Noen av keramikkgjenstandene hans var nemlig blitt plukket ut til en internasjonal kunsthåndverksutstilling i Firenze og hadde oppnådd gullmedalje.

– Min mor var stolt som en hane, og jeg fikk virkelig ny glød til å sette i gang produksjonen igjen, forteller Myrdam.

Les også (+): Dette må du vite om du vil bygge en bod. Slurver du, risikerer du å måtte rive

<b>FRODIG:</b> Konsollur og kandelabre med lueforgylling. Leif er fascinert av vakker brennforgylling/lueforgylling, en nærmest uslitelig forgylling som man jo måtte slutte med, siden utøverne ble kvikksølvforgiftet og døde i ung alder.
FRODIG: Konsollur og kandelabre med lueforgylling. Leif er fascinert av vakker brennforgylling/lueforgylling, en nærmest uslitelig forgylling som man jo måtte slutte med, siden utøverne ble kvikksølvforgiftet og døde i ung alder. Foto: Arne Moe Vindedal

Eget formspråk

Leif Heiberg Myrdam tok avstand fra det tradisjonelle og beveget seg i et landskap fra brukskunst over til skulptur.

Keramikk av kjente norske keramikere er populære samleobjekter. Før andre ­verdenskrig var det kun 30–40 keramikkverksteder, som økte raskt etter krigen da det var mangel på det meste i hus og hjem.

Den eksplosive økningen førte til ymse kvaliteter, og kun det beste er i dag attraktivt.

I tillegg til Leif Myrdam var Erik Pløen, William Knutzen, Rolf Hansen og Lisbeth Dæhlin velansette keramikere.

Se mer
<b>POPULÆR:</b> Urne fra 1990-tallet med karakteristisk formspråk og frodig lek med glasurer. Leif Myrdam har vært svært produktiv, og er du på jakt etter Myrdams vakre keramikk, kan det være lurt å lete blant de store auksjonshusene. 
POPULÆR: Urne fra 1990-tallet med karakteristisk formspråk og frodig lek med glasurer. Leif Myrdam har vært svært produktiv, og er du på jakt etter Myrdams vakre keramikk, kan det være lurt å lete blant de store auksjonshusene.  Foto: Arne Moe Vindedal

Karakteristiske gjenstander med asymmetriske former ­forbindes med hans keramikk. Kanskje har du sett de skulpturelle vasene og urnene som minner om bristende knopper, med skjev form og flikete ­åpninger?

Han har også jobbet med en rekke andre materialer som porselen og glass, som har resultert i en mengde skulpturer og utsmykninger.

Myrdam var blant annet engasjert som formgiver ved Gjøvik glassverk. Rester av produksjonen i form av feilvarer og knust glass, har han i ettertid gjenbrukt til skulpturer.

Les også: Maren og Thomas fikk hakeslepp da de kom inn i det gamle huset: – Vi tenkte både «wow» og «i helsike»

<b>MUSKULØS TYPE:</b> «P.P. gutten» er satt sammen av knust porselen fra Porsgrunds Porselænsfabrik i perioden 2007–2008. Månedsvis med flittig arbeid ligger altså bak skulpturen. Først skal selve kroppen modelleres opp, litt etter litt. Så skal det letes frem biter som passer inn og følger formen, deretter må hver eneste lille porselensbit loddes på plass. 
MUSKULØS TYPE: «P.P. gutten» er satt sammen av knust porselen fra Porsgrunds Porselænsfabrik i perioden 2007–2008. Månedsvis med flittig arbeid ligger altså bak skulpturen. Først skal selve kroppen modelleres opp, litt etter litt. Så skal det letes frem biter som passer inn og følger formen, deretter må hver eneste lille porselensbit loddes på plass.  Foto: Ellen Ørnes

Med huset fullt

Keramikerens lekre villa er antatt bygget omkring 1850. I 1877 ble huset ombygd til sveitserstil med ­nygotisk preg, i tråd med datidens historismeperiode, som hadde tilbakeblikk på tidligere stilarter.

Gjør kupp

Dersom du er på jakt etter messingstaker, er de for tiden svært rimelige og kan være en god investering for fremtiden. 

Like dedikert som han har vært til kunsten sin, må han ha vært til det vakre hjemmet, som han gjennom en årrekke har fylt med vakre gjenstander og kunst.

Hjemmet hans består av førsteklasses gjenstander, samlet av en feinschmecker med godt blikk for antikviteter og kunst av ypperste klasse.

Alle tingene taler for seg og går rett inn i hjerteroten, enten det være seg 1700-tallsmalerier, gustavianske lysekroner, franske empire-kandelabre, russisk sølvtøy eller små nipsfigurer.

Les også (+): Jeg arvet hytta sammen med min bror, men så gjorde han noe som endret alt

Se flere bilder under:

<b>TIDSTYPISK:</b> Blyglassvinduer (bildet t..v.) var populære innslag i sveitserhus på slutten av 1800-tallet, og dette flotte eksemplaret har i tillegg håndmalt dekor. Foran vinduet har en tidstypisk art deco-figur fra de glade 20-årene funnet sin plass. På bildet t.h. står en glasskulptur med portrett på sokkel, og på ­bakveggen skimtes flere keramiske arbeider som Leif har laget opp gjennom årene.
TIDSTYPISK: Blyglassvinduer (bildet t..v.) var populære innslag i sveitserhus på slutten av 1800-tallet, og dette flotte eksemplaret har i tillegg håndmalt dekor. Foran vinduet har en tidstypisk art deco-figur fra de glade 20-årene funnet sin plass. På bildet t.h. står en glasskulptur med portrett på sokkel, og på ­bakveggen skimtes flere keramiske arbeider som Leif har laget opp gjennom årene. Foto: Arne Moe Vindedal
<b>SJELDEN:</b> Skulpturell vase med bladformasjoner, som det finnes bare én av.
SJELDEN: Skulpturell vase med bladformasjoner, som det finnes bare én av. Foto: Arne Moe Vindedal
<b>LYSER OPP:</b> Vakre dører fører inn til den røde spisestuen. Alle stuene har sin egen krystallkrone for levende lys, og ved lystige sammenkomster blir alle lysene tent.
LYSER OPP: Vakre dører fører inn til den røde spisestuen. Alle stuene har sin egen krystallkrone for levende lys, og ved lystige sammenkomster blir alle lysene tent. Foto: Arne Moe Vindedal
<b>KAMINUR:</b> Kunstneren lar seg fascinere av gamle urverk, men det er kun de vakreste eksemplarene som slipper gjennom nåløyet. Her er et brennforgylt fransk kaminur fra klassisismen. Uret har motiv av lesende i et bibliotek, som priser kunnskapens univers.
KAMINUR: Kunstneren lar seg fascinere av gamle urverk, men det er kun de vakreste eksemplarene som slipper gjennom nåløyet. Her er et brennforgylt fransk kaminur fra klassisismen. Uret har motiv av lesende i et bibliotek, som priser kunnskapens univers. Foto: Arne Moe Vindedal

Denne saken ble første gang publisert 05/04 2024.

Les også