Pris­ver­dig ar­ki­tek­tur

Susan og Dag Thomas bor i et unikt hus og nabolag: – Er så en­kelt å bo her!

Lin­je­ne i ar­ki­tek­tu­ren vi om­gir oss med på­vir­ker både hvor­dan vi fø­ler oss og hvor­dan vi le­ver i hver­da­gen. Det har Su­san og Dag Thomas fått er­fa­re.

Ren­skå­ren ar­ki­tek­tur som un­der­stre­kes av klas­sisk de­sign, i myke to­ner av blått og brunt, utgjør kjer­nen i hjem­met. Lær­so­fa­en fra Erik Jørgensen er fylt med pu­ter fra Rough Stu­dios og Lama. På et si­de­bord fra Gubi står en lam­pe som Su­san kjøp­te til den for­ri­ge bo­ligen. – Den pas­ser egent­lig ikke inn her, sam­ti­dig sy­nes jeg den er helt rik­tig. Den er del av vår his­to­rie og tilfører stilen i stuen en dose personlighet.
Ren­skå­ren ar­ki­tek­tur som un­der­stre­kes av klas­sisk de­sign, i myke to­ner av blått og brunt, utgjør kjer­nen i hjem­met. Lær­so­fa­en fra Erik Jørgensen er fylt med pu­ter fra Rough Stu­dios og Lama. På et si­de­bord fra Gubi står en lam­pe som Su­san kjøp­te til den for­ri­ge bo­ligen. – Den pas­ser egent­lig ikke inn her, sam­ti­dig sy­nes jeg den er helt rik­tig. Den er del av vår his­to­rie og tilfører stilen i stuen en dose personlighet. Foto: Fi­lip­pa Tre­dal
Sist oppdatert

Vi fø­ler oss an­ner­le­des i små rom enn i sto­re. Lyse far­ger åp­ner et rom mer opp enn mør­ke­re ny­an­ser, som gjør det lu­ne­re.

En dem­pet be­lys­ning vil sen­ke pul­sen, mens god til­gang på dags­lys øker ef­fek­ti­vi­te­ten. At ar­ki­tek­tu­ren vi om­gir oss med på­vir­ker hvor­dan vi fø­ler oss, og hvor­dan vi age­rer, er det li­ten tvil om.

Det mer­ker også Su­san Horne og man­nen Dag Thomas, som for snart syv år si­den flyt­tet fra et tra­di­sjo­nelt town­house på Frog­ner til en mo­der­ne ene­bo­lig på Ul­lern.

Det er man­ge trap­per i det­te hu­set, og Su­san er vel­dig glad for at ar­ki­tek­te­ne har gjort dem både til gode ferd­sels­årer og prak­tis­ke sam­lings­plas­ser. – Trap­pen fra stu­en til kjøk­ke­net lig­ger midt i opp­holds­rom­met og er et na­tur­lig sted å set­te seg når man kom­mer på be­søk. At ar­ki­tek­te­ne har for­ut­sett det­te, og hengt pei­sen her, er et tegn på godt hånd­verk, sier Su­san. Både hun og hun­den Tuva tri­ves godt her.
Det er man­ge trap­per i det­te hu­set, og Su­san er vel­dig glad for at ar­ki­tek­te­ne har gjort dem både til gode ferd­sels­årer og prak­tis­ke sam­lings­plas­ser. – Trap­pen fra stu­en til kjøk­ke­net lig­ger midt i opp­holds­rom­met og er et na­tur­lig sted å set­te seg når man kom­mer på be­søk. At ar­ki­tek­te­ne har for­ut­sett det­te, og hengt pei­sen her, er et tegn på godt hånd­verk, sier Su­san. Både hun og hun­den Tuva tri­ves godt her. Foto: Fi­lip­pa Tre­dal

– ­Vi had­de ikke pla­ner om å flyt­te, men had­de snak­ket om det. Sær­lig had­de jeg kjent på at det ble litt hek­tisk å bo med Dram­mens­vei­en som nær­mes­te nabo, barn num­mer to på vei og en mann med litt vel man­ge rei­se­døgn, sier Su­san.

Hun els­ket hu­set de bod­de i, med knirk i alle fla­ter og sjarm i ho­pe­tall, men …

– Vi had­de det utro­lig fint, li­ke­vel kjen­te jeg på be­ho­vet for litt mer familiero. Et sted hvor vi ikke måt­te ha un­ge­ne «i bånd», og hvor bar­na i ga­te­ne kjen­te hver­and­re. Da vi så det­te pro­sjek­tet, var det nær­mest kjær­lig­het ved før­s­te blikk.

Det ligger fire andre eneboliger i området som er nesten helt like, men med små forskjeller innvendig. Ikke alle har pei­sen Gyrofocus som midt­punkt i opp­holds­rom­met på bakkeplan. Den er selve prik­ken over i-en i det sob­re, eks­klu­si­ve in­ter­iø­ret. Pled­det er fra Zara Home.
Det ligger fire andre eneboliger i området som er nesten helt like, men med små forskjeller innvendig. Ikke alle har pei­sen Gyrofocus som midt­punkt i opp­holds­rom­met på bakkeplan. Den er selve prik­ken over i-en i det sob­re, eks­klu­si­ve in­ter­iø­ret. Pled­det er fra Zara Home. Foto: Fi­lip­pa Tre­dal

Pris­ver­dig ar­ki­tek­tur

Bo­li­gen som Su­san og Dag Thomas kjøp­te ligger i et slags eks­klu­sivt bo­retts­lag. Ar­ki­tek­ten be­skri­ver det som «fem bo­li­ger or­ga­ni­sert rundt et fel­les tun, med sterk egen­ka­rak­ter».

– Vi falt vel­dig for ar­ki­tek­tu­ren, må­ten bo­li­gen leg­ger til ret­te for hver­da­ger på og den høye kva­li­te­ten i ma­te­ri­a­le­ne. Nå har vi bodd her i snart syv år og ikke brukt en kro­ne på å fikse ting som ikke vir­ker. Det er utro­lig dei­lig!

Fa­sa­der med tegl og sto­re vin­dus­fla­ter un­der­stre­ker et pre­sist form­språk og fø­les va­rig, noe som gjennomgående har vært vik­tig i valg av ma­te­ri­a­ler og over­gan­ger, iføl­ge ar­ki­tek­ten. Det samme gjelder ly­set i in­ter­iø­ret, siden det un­der­stre­ker både rom­fø­lel­sen og ma­te­ri­al­bru­ken.

Hvem?

Ast­ri Su­san Hel­ling Horne (40), Dag Thomas Mic­hal­sen (42), bar­na Al­bert (8) og Alexandra (6), samt hun­den Tuva.

Hva? Ene­bo­lig på 280 kvm over tre plan med tak­ter­ras­se, teg­net av R21 ar­ki­tek­ter og no­mi­nert til Oslo bys ar­ki­tek­tur­pris i 2014.

Hvor? Ul­lern i Oslo.

Hu­set strek­ker seg over tre plan in­klu­dert kjel­ler, med opp­holds­rom i mid­ten som har na­tur­lig over­gang til ute­plas­se­ne, samt so­ve­rom i and­re eta­sje.

Spi­se­stu­en lig­ger litt til­ba­ke­truk­ket i det sto­re all­rom­met, li­ke­vel med god til­knyt­ning til kjøk­ke­net. Su­per­el­lip­se-bordet og Arne Jacobsens 7-sto­ler er fra Friz Hansen, mens tak­lam­pen Crown Pla­na Ma­jor er fra Nemo lighting, Expo Nova. Den hen­ger høyt for ikke å for­styr­re kunst­ver­ket av Ni­co­lay Aamodt, som er spe­si­al­be­stilt. – Trik­set for å frem­he­ve kunst­ver­ket er å vel­ge riktig blå­ny­an­se til veg­gen. Veg­gen bør ikke være helt lik noen av far­ge­ne i bil­det, helst en ny­an­se ly­se­re el­ler mør­ke­re, tip­ser Su­san.
Spi­se­stu­en lig­ger litt til­ba­ke­truk­ket i det sto­re all­rom­met, li­ke­vel med god til­knyt­ning til kjøk­ke­net. Su­per­el­lip­se-bordet og Arne Jacobsens 7-sto­ler er fra Friz Hansen, mens tak­lam­pen Crown Pla­na Ma­jor er fra Nemo lighting, Expo Nova. Den hen­ger høyt for ikke å for­styr­re kunst­ver­ket av Ni­co­lay Aamodt, som er spe­si­al­be­stilt. – Trik­set for å frem­he­ve kunst­ver­ket er å vel­ge riktig blå­ny­an­se til veg­gen. Veg­gen bør ikke være helt lik noen av far­ge­ne i bil­det, helst en ny­an­se ly­se­re el­ler mør­ke­re, tip­ser Su­san. Foto: Fi­lip­pa Tre­dal
De gule vegg­hyl­le­ne er fra Gubi. Su­san els­ker dem for­di de rom­mer mye og sam­ti­dig er ef­fek­tiv pynt på veg­gen. Her står kryd­der­ne og ur­te­ne som Su­san bru­ker mest. Flower­pot lam­pe fra &Tra­di­ti­on.
De gule vegg­hyl­le­ne er fra Gubi. Su­san els­ker dem for­di de rom­mer mye og sam­ti­dig er ef­fek­tiv pynt på veg­gen. Her står kryd­der­ne og ur­te­ne som Su­san bru­ker mest. Flower­pot lam­pe fra &Tra­di­ti­on. Foto: Fi­lip­pa Tre­dal

– Det er så en­kelt å bo her! Åpent og lyst inne, og alle hu­se­ne har en iso­lert hage som ven­der bort fra hver­and­re, samt en fin, so­si­al plass i mid­ten. Det­te er ikke klas­sis­ke ep­le­ha­ge­bo­li­ger, men har litt den fø­lel­sen li­ke­vel. Vi får lik­som for­de­le­ne både fra å bo i ene­bo­lig og lei­lig­het. Un­ge­ne mø­tes på fel­les­plas­sen til lek med spar­ke­syk­ler og fot­ball, og det hen­der også at vi voks­ne mø­tes der med en kopp kaf­fe en søn­dags for­mid­dag, sier Su­san.

Kjøk­ke­net fra Hu­se­by er en mi­nimalis­tisk mo­dell i malt eik med grepsfrie fron­ter, noe som kler hu­sets nøkter­ne form­språk. Bar­sto­le­ne er fra Gubi, og kjøk­ken­veg­ge­ne er malt i ny­an­sen Pi­las­ter­blå 4017 fra Jo­tun. En smart de­talj er kjøk­ken­øya på hjul, som til dag­lig står låst i po­si­sjon, og som en­kelt kan tril­les bort når fa­mi­li­en skal ha lang­bord. – Det er så dei­lig å ha plass når man tren­ger det, men samtidig kun­ne ska­pe et hyg­ge­lig kjøk­ken til hver­dags.
Kjøk­ke­net fra Hu­se­by er en mi­nimalis­tisk mo­dell i malt eik med grepsfrie fron­ter, noe som kler hu­sets nøkter­ne form­språk. Bar­sto­le­ne er fra Gubi, og kjøk­ken­veg­ge­ne er malt i ny­an­sen Pi­las­ter­blå 4017 fra Jo­tun. En smart de­talj er kjøk­ken­øya på hjul, som til dag­lig står låst i po­si­sjon, og som en­kelt kan tril­les bort når fa­mi­li­en skal ha lang­bord. – Det er så dei­lig å ha plass når man tren­ger det, men samtidig kun­ne ska­pe et hyg­ge­lig kjøk­ken til hver­dags. Foto: Fi­lip­pa Tre­dal
Et so­ve­rom skal først og fremst so­ves i, der­med trengs det ikke mye mer enn en god seng, men tilgang til bad og gar­de­ro­be er også prak­tisk. Spei­let er fra Aytm og tak­lam­pen Caboche fra Foscarini.
Et so­ve­rom skal først og fremst so­ves i, der­med trengs det ikke mye mer enn en god seng, men tilgang til bad og gar­de­ro­be er også prak­tisk. Spei­let er fra Aytm og tak­lam­pen Caboche fra Foscarini. Foto: Fi­lip­pa Tre­dal

Plass­vur­de­rin­ger

Det enes­te as­pek­tet som ikke fun­ger­te helt op­ti­malt i det nye hu­set, var kjøk­ke­net. Su­san er en iv­rig hob­by­kokk og mer enn gjen­nom­snitt­lig opp­tatt av mat og er­næ­r­ing.

– Vi byg­get om opp­holds­rom­met for tre år si­den, rett og slett for­di kjøk­ke­net var for lite. Jeg la­ger mas­se mat, alt fra bun­nen, og til­brin­ger minst to-tre ti­mer på kjøk­ke­net hver dag. Da tren­ger jeg godt med ben­ke­plass, god flyt og mas­se dags­lys, sier Su­san.

Noen år et­ter at fa­mi­li­en had­de flyt­tet, be­stem­te Su­san seg for å slut­te i job­ben. Hun var pro­sjekt­le­der i in­ter­iør­bran­sjen og svært glad i både job­ben og kol­le­g­ene, så det var en van­ske­lig be­slut­ning.

– Vi så at kom­bi­na­sjo­nen av min ful­le jobb og hans enda ful­le­re jobb ble tøff for fa­mi­li­en, og jeg øns­ket å pri­ori­te­re tid med bar­na. Men jeg kjen­te fort at jeg ikke bare kun­ne gå hjem­me, så jeg be­gyn­te å stu­de­re er­næ­rings­te­ra­pi, sier Su­san.

Hjem­me hos meg

For meg er hjem­met et sted jeg els­ker å være. Det er her jeg til­brin­ger mest tid, både ale­ne og med fa­mi­li­en. Her skal vi finne ener­gi, ro og ha be­søk, forteller Susan.

Min før­s­te «voks­ne» bo­lig var sam­men med Dag Thomas i et town­house i Oslo. Sti­len var ikke langt unna slik vi har det i dag, men med ti­den har vi latt per­son­lig­he­te­ne våre for­me hjem­met mer og mer.

Det vik­tig­ste for meg i et hjem er et godt kjøk­ken! Jeg els­ker å lage mat og bru­ker minst to-tre ti­mer om da­gen på det. Vi har valgt en kjøk­ken­øy på hjul, den er mak­si­malt funk­sjo­nell.

Det siste jeg kvit­ter meg med er den grøn­ne sto­len ved vin­du­et. Det fin­nes ikke noen bedre stol å sit­te i, gjer­ne med en god bok. Form­givin­gen er slik at den gir meg en «klem» hver gang jeg set­ter meg.

Det vik­tig­ste jeg har lært er at dette er vårt hjem, her må vår stil tel­le. Og at det løn­ner seg å bruke pen­ger på de større investe­rin­ge­ne, samt kjøpe møb­ler som va­rer. Hvis du vil skifte stil, mal en vegg!

Der­med ble enda mer tid brukt i kjøk­ke­net, og det gir god me­ning at man bru­ker størst plass på de om­rå­de­ne man opp­hol­der seg mest. Der­for byt­tet kjøk­ken og stue plass.

– Kjøk­ke­net er ikke bare mitt opp­holds­sted, men hele fa­mi­li­ens sam­lings­rom. Her mø­tes vi, gjør lek­ser og sjek­ker e-post, og her får vi be­søk. Trap­pen med pei­sen ven­der ned mot kjøk­ke­net, og det er et na­tur­lig sted for folk å set­te seg når de kom­mer på be­søk, sier Su­san.

Den tred­je so­si­a­le sone

I den nye stu­en kan Su­san fint set­te seg i so­fa­en el­ler god­sto­len, et­ter endt ar­beids­økt på kjøk­ke­net, og føl­ge med på bar­na i tram­po­li­nen el­ler i lek på ple­nen.

– Hagen er vår tred­je so­si­a­le sone, den er i grun­nen stor til å være så li­ten. Jeg sy­nes ar­ki­tek­te­ne har lyk­tes i å ska­pe fø­lel­sen av at vi har vår egen plass, selv om vi bor tett. Det blir fort slik at man til­brin­ger mye tid med dem man bor nært, og vi har et godt for­hold til alle na­bo­ene. Noen drar vi også på fe­rie sam­men med, sier Su­san.

Drøm­men om frie barn, åpne rom og sen­ke­de skuld­re er helt klart opp­fylt, i godt sam­spill mel­lom ar­ki­tek­tur og ret­nings­gi­ven­de av­gjø­rel­ser. Det er nett­opp slike lin­jer som tel­ler.

Se flere bilder av boligen under. Boligsty­ling er utført av Kine Jar­holm.

Den fritt­hen­gen­de pei­sen kan vris 360 grader, slik at man kan se flam­me­ne fra hvor som helst i opp­holds­rom­met. At den hen­ger «midt» i trap­pen er grun­nen til at midt­fel­tet har ke­ra­misk flis, det er brann­pla­ten, mens res­ten av trap­pen har sam­me ei­ke­par­kett som gul­vet. Da Do­mi­ni­que Im­bert de­signet Gyrofocus i 1968, var den den før­s­te i sitt slag; like tek­nisk re­vo­lu­sjo­ne­ren­de som stilmes­sig. En­kel in­stal­la­sjon og høy ef­fekt, både av var­me og de­sign, har gjort pei­sen til en klas­si­ker. Den er ut­stilt i fle­re muse­er, deriblant Guggenheim i New York. I 2009 ble den stemt frem som ver­dens vak­res­te de­sign­ob­jekt.
Den fritt­hen­gen­de pei­sen kan vris 360 grader, slik at man kan se flam­me­ne fra hvor som helst i opp­holds­rom­met. At den hen­ger «midt» i trap­pen er grun­nen til at midt­fel­tet har ke­ra­misk flis, det er brann­pla­ten, mens res­ten av trap­pen har sam­me ei­ke­par­kett som gul­vet. Da Do­mi­ni­que Im­bert de­signet Gyrofocus i 1968, var den den før­s­te i sitt slag; like tek­nisk re­vo­lu­sjo­ne­ren­de som stilmes­sig. En­kel in­stal­la­sjon og høy ef­fekt, både av var­me og de­sign, har gjort pei­sen til en klas­si­ker. Den er ut­stilt i fle­re muse­er, deriblant Guggenheim i New York. I 2009 ble den stemt frem som ver­dens vak­res­te de­sign­ob­jekt. Foto: Fi­lip­pa Tre­dal
Grøn­ne plan­ter er vik­tig for Su­san, de gjør interiøret mer levende og frodig. Tross man­ge­len på grøn­ne fing­re, ifølge henne selv, har hun en god samling som vok­ser og trives. No­guchi-bor­det er fra Vit­ra, le­ne­sto­len fra Gubi har pute fra Lama og gulv­lam­pen Twig­gy er fra Foscarini. Alt bin­des sam­men av et gulv­tep­pe fra Slett­voll, og gar­di­ner fra Not­to Design, som hen­ger for­an ter­ras­se­dø­ren. Over den snekkerbygde tv-ben­ken hen­ger et kunst­verk av Mag­nus Pettersson. Veggene er malt i ny­an­sen Nor­disk Hav 4625 fra Jo­tun.
Grøn­ne plan­ter er vik­tig for Su­san, de gjør interiøret mer levende og frodig. Tross man­ge­len på grøn­ne fing­re, ifølge henne selv, har hun en god samling som vok­ser og trives. No­guchi-bor­det er fra Vit­ra, le­ne­sto­len fra Gubi har pute fra Lama og gulv­lam­pen Twig­gy er fra Foscarini. Alt bin­des sam­men av et gulv­tep­pe fra Slett­voll, og gar­di­ner fra Not­to Design, som hen­ger for­an ter­ras­se­dø­ren. Over den snekkerbygde tv-ben­ken hen­ger et kunst­verk av Mag­nus Pettersson. Veggene er malt i ny­an­sen Nor­disk Hav 4625 fra Jo­tun. Foto: Fi­lip­pa Tre­dal
Foto Henrik Beck Kæmpe
Foto Henrik Beck Kæmpe Foto: Henrik Beck Kæmpe
Sto­len Re­don­do, de­sig­net av Pat­ri­cia Urquiola for Mo­ro­so, er Susans fa­vo­ritt­plass – i alle fall et­ter kjøk­ke­net, hvor hun til­brin­ger mes­te­<br>par­ten av sin tid. Her har hun full over­sikt over alt og alle i grunn­planet og ut i ha­gen gjen­nom ter­ras­se­dø­ren. Slit si­de­bord er fra Hay, gulv­tep­pet fra Li­nie Design og pu­te­ne fra Chris­ti­na Lundsteen og Puik, Eske In­ter­iør.
Sto­len Re­don­do, de­sig­net av Pat­ri­cia Urquiola for Mo­ro­so, er Susans fa­vo­ritt­plass – i alle fall et­ter kjøk­ke­net, hvor hun til­brin­ger mes­te­
par­ten av sin tid. Her har hun full over­sikt over alt og alle i grunn­planet og ut i ha­gen gjen­nom ter­ras­se­dø­ren. Slit si­de­bord er fra Hay, gulv­tep­pet fra Li­nie Design og pu­te­ne fra Chris­ti­na Lundsteen og Puik, Eske In­ter­iør.
Foto: Fi­lip­pa Tre­dal
Ba­det har inn­red­ning fra Hu­se­by med ben­ke­pla­te i Co­ri­an. Speil og hånd­kle­hylle er fra Globo, Kors­bak­ken Bad, mens lam­pe­ne fulg­te bo­li­gen.
Ba­det har inn­red­ning fra Hu­se­by med ben­ke­pla­te i Co­ri­an. Speil og hånd­kle­hylle er fra Globo, Kors­bak­ken Bad, mens lam­pe­ne fulg­te bo­li­gen. Foto: Fi­lip­pa Tre­dal
Innerst på soverommet har paret bygget en walk in-løsning, med frostede dører, slik at det kommer lys inn og man kan skjule eventuelt rot. – Jeg vet ikke om jeg hadde valgt det nå, vi har så pass orden at vi lukker aldri dørene, sier Susan.
Innerst på soverommet har paret bygget en walk in-løsning, med frostede dører, slik at det kommer lys inn og man kan skjule eventuelt rot. – Jeg vet ikke om jeg hadde valgt det nå, vi har så pass orden at vi lukker aldri dørene, sier Susan.
<b>Hederlig bytun:</b> Boligen er ett av fem frittliggende hus som sammen danner et tun. I 2014 fikk det hederlig omtale ved Oslo bys arkitekturpris for å være «et nytenkende og gjennomarbeidet fortettingsprosjekt i et småhusområde i ytre by.» Arkitekten, Thomas Thorsnes i R21 Arkitekter, beskriver prosjektet slik: – Hver bolig er løst med flere plan, med en naturlig overgang mellom stue/kjøkken og terrenget rundt. Taket har nedsenket takterrasse, som sikrer utsyn og sol fra morgen til kveld. De kompakte huskroppene sikrer en effektiv og god planløsning, samtidig som det oppnås optimal energieffektivitet. Bruken av tegl i fasaden understreker formen, mens kvalitet og varighet har vært viktig i valg av materialer og overganger i interiøret.
Hederlig bytun: Boligen er ett av fem frittliggende hus som sammen danner et tun. I 2014 fikk det hederlig omtale ved Oslo bys arkitekturpris for å være «et nytenkende og gjennomarbeidet fortettingsprosjekt i et småhusområde i ytre by.» Arkitekten, Thomas Thorsnes i R21 Arkitekter, beskriver prosjektet slik: – Hver bolig er løst med flere plan, med en naturlig overgang mellom stue/kjøkken og terrenget rundt. Taket har nedsenket takterrasse, som sikrer utsyn og sol fra morgen til kveld. De kompakte huskroppene sikrer en effektiv og god planløsning, samtidig som det oppnås optimal energieffektivitet. Bruken av tegl i fasaden understreker formen, mens kvalitet og varighet har vært viktig i valg av materialer og overganger i interiøret. Foto: Henrik Beck Kæmpe

Denne saken ble første gang publisert 10/05 2021, og sist oppdatert 10/05 2021.

Les også