Hva som gjør en hytte spesiell er høyst forskjellig fra prosjekt til prosjekt.

Det er ikke mange likheter mellom dette arkitekttegnete naustet på Møre og den superkompakte skihytta eller Trollheimen-familiehytta på 11 kvadratmeter.

Men en ting har de til felles: De er tro mot sitt konsept.

Forfatter og entusiastisk bygningsbevarer Else Rønnevig, også kalt Sprossa, benyttet seg av kongerikets fremste eksperter på gamle maleteknikker da den lille Valdres-hytta skulle dekoreres i hovedfargene blått, rødt og oker.

Doen med stjernedryss i taket

Det mest oppsiktsvekkende innslaget i hytta er fargesettingen av doen. Den er både stilig marmorert og har armlener. Og ellers toppes rommet av en gnistrende, ultramarin himmel med et stjernedyss av praktfulle gullstjerner.

Fargen til stjernene er bladgull.

Hytte Valdres Sprossa Else Rønnevig=

NYE TAKTER PÅ GAMMEL GRUNN: Den nye hytta i tradisjonell stil ligger på tuftene av en gammel seter fra 1782. For å holde krøtter ute fra tomten satte fagmannen Øyvind Nesje fra Sildre opp skigarden rundt huset. Den består blant annet av solide einerstaurer. © FOTO: Espen Grønli

Hytte Valdres Sprossa Else Rønnevig=

ROMMET I ROMMET: Her ser du hvordan hemsen rett over sovealkoven er laget. Den har en luke med en stige som kan trekkes opp, og hemsrommet er isolert slik at det ikke skal bli for varmt der oppe. © FOTO: Espen Grønli

Prøysserblått tok kommandoen i interiøret

- Atmosfæren i denne hytta ble så lun takket være de prøysserblå-liknende veggene, sier Rønnevig til Hytteliv.no

Hun presiserer at fargen heter Gammel norsk blå og at det er snakk om en linoljemaling produsert i Sverige.

- Denne typen maling er løsemiddelfri, og det var mulig for meg å bo i hytta mens jeg malte vegger og tak, utdyper hun.

Hytte Valdres Else Rønnevig=

HISTORIE I VEGGENE: I sovealkoven samlet Rønnevig blant annet bøker med sagn fra Valdres-traktene. Bokstøtten i midten er husguden i hytta. Portrett-maleriet er et funn fra et gammelt loft. Dørkarmen er malt engelsk rød. © FOTO: Espen Grønli

Hytte Valdres Else Rønnevig=

EN EVENTYRLIG STEMNING: Den gamle, halvannenmannsbrede sengen kjøpte Rønnevig hos en antikvitetshandler. Hun malte den i en tradisjonell linoljemaling kalt Norsk gammel oker. En gammel varmeflaske i keramikk står under sengen. © FOTO: Espen Grønli

Hytte Valdres Sprossa Else Rønnevig=

SOV SØTT: Det brunstripete putetrekket er vevd av Else Rønnevigs tippoldemor. Den blåstipete puten rett bak er kjøpt i Sverige. © FOTO: Espen Grønli

Hytte Valdres Sprossa Else Rønnevig=

ILLUSJONER: Marmoreringen som pryder listverket rundt vinduet er fagmessig utført av Inger Riser fra Nes på Romerike. © FOTO: Espen Grønli

Hytte Valdres Sprossa Else Rønnevig=

INTERIØRMINNNER FRA GAMLE DAGER: Den velbrukte tredøren er fra midten av 1700-tallet og har flere lag nedslitt maling. Den kjøpte Rønnevig i en antikvitetsbutikk i Grimstad. Hun fikk den tatt helt fra hverandre og restaurert med blant annet nye treplugger hos Gjeving Trevare i Tvedestrand. Den lille, svenske stolen med hjerte i ryggen er en stoltype som friere laget som kjærestegaver. De ble i gamle dager blant annet brukt under småbarnstell. © FOTO: Espen Grønli

Hytta har kun ett rom

Hytta består av et eneste, stort hovedrom. Det samler alle de funksjoner som vi forventer av en fjellhytte.

Her kombineres både kjøkken, stue, spisekrok og to sovealkover.

Midt i rommet ruver peisen.

I taket over sovealkoven ligger en hems med plass til flere. Den har inngang via en luke med skyvestige og er isolert slik at det er mulig å kontrollere varmen der oppe. Det er et viktig trivselspoeng.

- Er man alene her i huset, gir denne spesielle ettroms helhetsløsningen en god følelse. Mest fordi ingen rom står tomme og forlatte, forteller Rønnevig.

En do særklasse

I tillegg til alt dette kommer altså doen. Den ligger i en tilbyggdelen av hytta og er eget kapittel. Ikke minst på grunn av alle stjernene i bladgull og en knallsterk fargekombinasjon som er inspirert av Det kongelige slott i Oslo.

Oppskriften til disse spesielle fargenyansene fikk Rønnevig av blant annet av forsker og forfatter, maling-og tapetkonservator Trond Brænne i Norsk institutt for kulturminneforsking.

Ikke et enten eller

- Jeg skulle ikke ha det minste imot å ha en hypermoderne, arkitekttegnet hytte.

- Men når man først har en tomt i et veletablert seterområde, slik som jeg hadde, mener jeg det er riktig å føye seg etter byggeskikken i området, sier Else Rønnevig til Hytteliv.no

Hytte Valdres Sprossa Else Rønnevig=

KREATIV HISTORISME: Doen i utbygget opp mot veien er fargesatt med forbilde i utsmykningen av blant annet Det kongelige slott i Oslo. Oppskriften til de ulike fargene i rommet var en gave til Rønnevig fra blant annet forsker og forfatter Jon Brænne i Norsk Institutt for kulturminneforskning. Veggen er kongerøde og dostolen med armlener er malt i en pyramidemahogni-teknikk. Den var i vanlig bruk fra 1790 til 1870. Den smaragdgrønne stafferingen ved døren er også etter forbilde fra 1800-tallet. © FOTO: Espen Grønli

Hytte Valdres Sprossa Else Rønnevig=

ET STRÅLENDE TAK: Den ultrarinblå himlingen med stjerner i bladgull er en knallsterk kombinasjon. © FOTO: Espen Grønli

Hytte Valdres.

Hytte Valdres. © Tegning: Else Rønnevig

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!