Dette oppsiktsvekkende loftet ligger på toppen av en funkis teglblokk på Torshov i Oslo.

Det tilhørte i sin tid den norske maleren Paul Renè Gauguin (1911-1976), sønnesønn til mestermaleren, impressionisten Paul Gaugin (1848-1903) - verdenskjent for blant annet sine magiske skildringer av livet på Tahiti.

Kjærlighet ved første blikk

- Jeg forelsket meg øyeblikket i dette stedet. Det skjedde allerede et stykke opp i trappen til toppen av blokken. Da fikk jeg et lite glimt av loftet, og jeg skjønte med en gang at dette var noe spesielt, forteller arkitekt MNAL Cecilie Wille i Morfeus Arkitekter. De har tegnet både oppsiktsvekkende hytter og ditto interiører.

Et rom med estetisk overskudd.

MAGISK SONE: Overlyset skaper gode lysforhold i rommet. Det røde kelimteppet fra Ikea demper trinnlyd og annen støy i rommet. Romdeler tegnet av Camilla Luihn. © FOTO: Nils Petter Dale

Kreativ miks.

SKULPTURELL: Detalj av den romdeleren signert fotokunstner Camilla Luihn.Den ble laget av mdf-plater og så hvitmalt. © FOTO: Nils Petter Dale

Morfeus arkitekter.

Morfeus Arkitekter. Fra høyre Cecilie Wille, Caroline H. Støvring og Margrethe Rosenlund. I tillegg til hus og hytter arbeider de for tiden med en hovedrasteplass på Andøya i Vesterålen for Statens Vegvesen. © FOTO: Espen Grønli

Kreative romdelere

Det første arkitekten ellers merket seg med var den enorme luftigheten og overlyset som strømmet ned fra de store vindusfeltene i taket. Roen og renheten i dette rommet var noe for seg selv, får vi vite.

Da Wille flyttet inn var leiligheten allerede blitt pusset opp av fotokunster Camilla Luihn. Det er hun som har signert det kreative rekkverket mot trappen. Det fungerer også som romdeler.

- Jeg likte de utradisjonelle innredningsgrepene til min forgjenger utrolig godt. De bidro nok til at jeg falt så pladask for stedet, forteller Wille til klikk.no

Stram stil mot barokk tapet.

ET ROMVESEN: Romdeleren tegnet av kunstner Camilla Luihn er et originalt innslag i interiøret. Det er også den nesten barokke tapeten som pryder vegger i hovedrommet og trappegangen. © FOTO: Nils Petter Dale

Et inspirerende sted i toppetasjen.

- Flommen av dagslys inn i det gamle atelieret gjorde det til et utmerket sted til både å oppholde seg og arbeide i, sier arkitekt Cecilie Wille. Transparente Kartell La Marie plaststoler designet av Philippe Starck. © FOTO: Nils Petter Dale

Et renlinjet miljø.

Et LANGBORD OMGITT AV KULE STOLER: Ved enden av Cassina-bordet i ask står Mies van der Rohes Brno-stol i skinn og stålrør. Den ble tegnet i 1930 og utrykker hans ønske om ekstrem estetisk klarhet og funksjonalitet. © FOTO: Nils Petter Dale

Historisk design.

ORDEN I SYSAKENE: Kartells oppbevaringdsystem for magasiner og aviser har Wille hatt i mange år. Den ble designet av Giotto Stoppino i 1972. © FOTO: Nils Petter Dale

Noe nytt, noe gammelt

Cecile Wille kjøpte inn noe nytt spesielt til loftet, men det meste er møbler og gjenstander hun hadde fra før. Den røde tråd gjennom tingene som er her er tidløshet. Dette er møbler som skal tåle tidens tann.

Mest markert er det tre meter lange La Barca spisebordet fra italienske Cassina. Det ble designet av Piero De Martini i 1975, og Wille kjøpte det i Milano for over ti år siden.

Det er enkelt i stilen, robust i utførelsen - og slås topplatene til side, utvides det på et øyeblikk til å gi plass til et selskap på tolv personer.

Verdens første gjennomsiktige stoler

Dette tunge, men helt lyse bordet i ask flankeres av fjærlette, transparente La Marie plaststoler tegnet av vidunderbarnet Philippe Starck. De er verdens første stoler som fullstendig gjennomsiktige. De er for øvrig støpt i et stykkke polykarbonatplast.

Historisk aviskurv

Magasin-holderen er også i plast. Den tegnet Giotto Stoppino i 1972, og den er et viktig objekt i produsenten Kartells utviklingshistorie.

En lysende evergreen

Stålampen som lyser opp hele langbordet er Lumina Elle designet av den italienske formgiver Tommaso Cimini. Den er en en klassiker fra 1975. Med sine funksjonelle og estetikse kvaliteter har den selv ikke etter tyve år fått en erstatter.

Stilig med stålamper.

EN FLOM AV LYS: Alt dagslyset fra taket og lyset fra den høye stålampen Lumina Elle fra 1975 gjør at hovedrommet i leiligheten ble et utmerket og inspirerende sted å arbeide i. © FOTO: Nils Petter Dale

Skinn mot kritthvitt.

LEVENDE: En brun vintage skinn lenestol er en kraftig kontrast i et helhvitt rom. © FOTO: Nils Petter Dale

En effektiv designgruppe.

PIONERER PASSER TIL STEDET: Brno-stolene fra 1930 er klassikere i sitt rette miljø her hos arkitekten. © FOTO: Nils Petter Dale

En evig klassiker

Ved enden av spisebordet troner arkitekten Ludwig Mies van der Rohes lenestol Brno nr. 255 fra den amerikanske produsenten Knoll. Dette er en klassiker. Den tegnet modernsimens store arkitektpioner til den berømte Villa Tugenhat i Tjekkia - som van der Rohe også tegnet.

Glass på glass

Midt på glassbordet i salongen står to skåler fra skålserien Mingle tegnet av Lena Bergstrøm for Orrefors.Hun er en suksessfull designer som arbeider både med tekstil og glass. Hun kombinerer gjerne det vakre med det funksjonelle.

En kritthvit verden

Det gamle tregulvet ble sparklet og malt og malt med blank oljemaling slik at underlaget for møbleringen ble en stor, speilende flate. Den oppsiktsvekkende, skulpturelle romdelerene laget Camilla Luihn av mdf-plater. De ble også hvitmalte.

Varmt på midten

- I en slik hvit ramme passet det utmerket å plassere en fargerikt kelimteppe fra Ikea midt på gulvet. Det gir den nødvendige varme, kommenterer arkitekten.

Farger, møbler og blått bilde.

KUL MIKS: Den klassiske kommoden ble kjøpt i en nå nedlagt bruktmøbelbutikk på Bislet. Det blå bildet er malt av Kenneth Blom. Kelimteppe fra Ikea. © FOTO: Nils Petter Dale

Spreke kontraster gir liv.

KONTASTER: Sprek trapp mot toppen. Det barokke tapet står i spenstig kontrast til alt det hvite i leiligheten. Sklisikre sisaltepper er gode å ha i slike bratte trapper. © FOTO: Nils Petter Dale

Lille Persille

- Paul Renè Gaugin var barnebarn til den store Paul Gauguin. Moren til Renè var norsk, og som sin verdenskjente slektning var han kunstner. Han illustrerte bøker, blant annet Lille Persille av Inger Hagerup.

Kulturhistorien beriker

- Det er hyggelig å vite at det sitter litt kunsthistorie i veggene på steder der man bor, avsluttter Wille.

Et glassklart miljø.

GLASS MOT GLASS: På salongbordet i glass står to Mingle-skåler av Lena Bergstrøm i hverandre. Produsent Orrefors. © FOTO: Nils Petter Dale

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!