Designhistorie: Louis Ghost

Verdens mest kjente spøkelsesstol

Denne stolen er laget av en designkonge med stor selvtillit.

GJENNOMSKINNELIG: Louis Ghost opptrer som oftest i glassklar plast, men finnes også i transparente farger, opal, svart og hvitt.
GJENNOMSKINNELIG: Louis Ghost opptrer som oftest i glassklar plast, men finnes også i transparente farger, opal, svart og hvitt. Foto: Foto: Kartell
Sist oppdatert
DESIGNKONGEN: Franskmannen Philippe Starck er verdens mest berømte industridesigner.
DESIGNKONGEN: Franskmannen Philippe Starck er verdens mest berømte industridesigner. Foto: Foto: Jean-Baptiste Mondino

Louis Ghost er nesten usynlig, men fanger likevel blikket. Det gjennomsiktige plastmaterialet sørger for at stolen glir inn i ethvert miljø, samtidig som den preger omgivelsene.

Nettopp derfor har den i sitt foreløpig unge liv rukket å innta alle slags miljøer, fra folkelige og trendy stuer til fornemme utendørskafeer og museer.

Den ble et av det forrige tiårets heteste trendobjekter.

Kjent form i nytt material

Franskmannen Philippe Starck, aller mest kjent for sitronpressen Juicy Salif, er verdens mest berømte designer. Og Louis Ghost er hans foreløpig mest berømte stol.

Selve formen er ikke ny. Det var slike stoler den franske adelen omga seg med på den tiden da det var stuerent for en konge å proklamere «Staten, det er jeg!».

Hadde det ikke vært for at Starcks selvtillit kan måle seg med Solkongens, ville kanskje Louis Ghost aldri blitt skapt.

Starcks innflytelse i designmiljøet gir nemlig en skeptisk produsent den tryggheten som trengs for å satse på noe så snodig som en helstøpt plaststol i barokkstil.

BARNESTOLER: Lou Lou Ghost ble introdusert av Kartell i 2008.
BARNESTOLER: Lou Lou Ghost ble introdusert av Kartell i 2008. Foto: Foto: Kartell

Franskmannen er ikke den eneste som har moret seg med å plukke opp motiver fra stilhistoriens skattkammer og gitt dem et nytt uttrykk.

USYNLIGE STOLER: De transparente plaststolene synes å forsvinne rundt spisebordet.
USYNLIGE STOLER: De transparente plaststolene synes å forsvinne rundt spisebordet. Foto: Foto: René Granström/Sköna Hem

Postmodernistene på 80-tallet gjorde jo knapt annet, noe som ofte resulterte i såkalte one-offs - sære, ofte dysfunksjonelle møbler, som bare de innerste kretsene brydde seg om.

Starcks krumspring har et langt større publikum. Produktene hans er verken rettet mot kunstmuseene eller mot de kjøpesterke.

- Det er helt essensielt å de-elitisere kvalitetsprodukter, sier han selv.

Mange formgivere uttrykker lignende ønsker, men ender med å lage dyre, uoppnåelige ting. Louis Ghosts relativt lave pris, drøyt to tusenlapper, er naturlig nok en viktig årsak til stolens stadig stigende popularitet.

Stolens suksess kan også forklares med at den frir både til modernister og til folk med en mer tradisjonell orientering:

- Starck har fått i stand en solid tilnærming mellom den moderne nåtid og historiske fortid, og hans masseproduserte Louis Ghost i en destillert 1700-tallsform er overraskende blitt akseptert i modernistkretser. Men ingen har med tilsvarende overbevisning brakt oss en tilnærming med ornamentering, den moderne estetikkens siste tabu, skriver George H. Marcus i boken What is design today.

I likhet med mange andre såkalte designstoler, er også Louis Ghost blitt kopiert og solgt til en brøkdel av prisen.

Designetikk

Philippe Starck designer alltid for masseproduksjon. Møbler skal produseres i hopetall av maskiner, og ikke tilvirkes av håndverkere.

Slow design er ikke Starcks greie. Masseproduksjon er en kvalitet i seg selv fordi den tillater å gjøre «de beste tingene tilgjengelig for flest mulig», ifølge Starck.

Utfordringen ligger imidlertid ikke i å produsere mer slik at man kan selge mer. I dag er det viktigste spørsmålet om produktet har rett til å eksistere, og det er designerens rett og plikt å stille seg selv dette spørsmålet, mener han.

Hans eget bidrag til en bedre verden er å påvirke produsentene til stadig å heve sin etiske standard. Fremdeles ifølge Starck selv.

HVIT OG SVART: Stolen kom etterhvert også i ugjennomskinnelige varianter.
HVIT OG SVART: Stolen kom etterhvert også i ugjennomskinnelige varianter. Foto: Foto: Kartell

Kilder til Starcks verden

Litteratur:

Starck: «Starck» (Taschen, 2000)

Williams: «The furniture machine» (V & A Publications, 2006)

Marcus: «Masters of modernist design: A critical assessment» (Monacelli Press, 2005)

På nett:

Opplev et foredrag med Starck

Kartell

Phillipe Starck

- Noe av det mest positive en designer kan gjøre, er å nekte å gjøre noe i det hele tatt , sier han, vel vitende om at det er en luksus som særlig de fremste designerne kan nyte.

Vidunderlig plast

Ghost Chair fikk livets rett og skulle vise seg tilliten verdig. Formstøping fjerner kostnader til montering og overflatebehandling, og er derfor en hellig gral for mange møbelprodusenter.

Når først de superavanserte og rådyre maskinene som skal til for å støpe en Louis Ghost er på plass, er jobben gjort. Da er det så å si bare å trykke på en knapp for å lage en ny stol. Og materialet som er best egnet til en slik fremstilling er polykarbonat, altså plast.

Starck er ikke ukjent med at miljøbevegelsen bannlyser bruk av plast og messer for bruk av fornybare ressurser. Likevel er han trygg på at han er på riktig spor.

- Å resirkulere ubrukelige ting er en vanvittig sløsing av både materialer og energi. Et godt produkt er et produkt som varer.

Selve materialet er knallsolid: Stolen motstår støt, riper og ruskevær.

Så er spørsmålet hvor lenge publikum synes det er spennende å være hjemsøkt av et spøkelse fra fortiden.

Les også:

Stilepoker: Arkitektur for dummies

SPOOKY: Louis Ghost er mest spøkelsesaktig i klar, gjennomsiktig plast.
SPOOKY: Louis Ghost er mest spøkelsesaktig i klar, gjennomsiktig plast. Foto: Foto: Kartell

Blogg: Mine designfavoritter

Er dette Norges råeste soverom?

Slik finner du ut om kremen er økologisk

Denne saken ble første gang publisert 03/03 2011, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også